کاهش باروری با کمبود هورمون در زنان

toranj
به گوش باشید رحم بانوان می تواند در شرایط کمبود این هورمون برای بارداری هیچ اقدامی نکند.

استروژن غالب‌ترین هورمون طی نیمه نخست هر سیکل قاعدگی است و در نیمه دوم نیز نقش چشمگیری دارد. چنانچه سطح هورمون استروژن در زنان سنین باروری کاهش پیدا کند نظم سیکل قاعدگی طبیعی ممکن است به هم بخورد و پوشش لایه‌های داخلی رحم برای لانه گزینی سلول تخم و رسیدن به حاملگی، رشد کافی را نداشته باشد.

خطر ناباروری با کمبود استروزن در خانم ها

استروژن، هورمون زنانه‌ای است که نقش اصلی را در تولیدمثل دارد و به عنوان مهمترین هورمون تخمدان تلقی می‌شود. پس از آنکه بدن وارد فاز بلوغ شد، تخمدان‌های یک زن شروع به آزادسازی هورمون استروژن و پروژسترون می‌کند. هورمون استروژن مطابق با سیکل هر ماه، افزایش و سپس کاهش پیدا می‌کند به طوری که در اواسط یک سیکل قاعدگی، سطح استروژن خیلی سریع افزایش می‌یابد و موجب آزادشدن سلول تخمک از تخمدان می‌گردد که این فرایند را تخمک‌گذاری گویند. از اینجا می‌توان فهمید استروژن نقش مهمی در بدن زنان دارد و به خصوص در رابطه با تخمک‌گذاری ارزشمند است. پس از آن تا انتهای سیکل، میزان این هورمون در بدن افت پیدا می‌کند.

اگر سطح استروژن طبیعی نباشد، علائمی متعددی می تواند بروز کند. در اینجا شش علامتی که نشان می دهد میزان استروژن تان پایین است را برایتان می گوییم:

– گرگرفتگی و تعریق شبانه
– نوسانات خلقی
– خشکی پوست
– کم خوابی یا بدخوابی
– قاعدگی های نامنظم
– کاهش میل جنسی

 اگر یک زن سالم باشد ولی تخمک‌گذاری در بدن او اتفاق نیفتد معمولا این شرایط به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن تلقی می‌شود که تحت تاثیر دو فاکتور به وجود می‌آید: تخمدان‌ها به خوبی دستور نمی‌گیرند و یا آنکه نمی‌توانند تخمک را آزاد کنند. بنابراین می‌توان گفت ترشح ناکافی هورمون استروژن بر تخمدان‌ها نیز اثرگذار بوده و مانع تخمک‌گذاری می‌شود. به طور کلی تخمدان‌ها از غده هیپوفیز و هیپوتالاموس برای ترشح هورمون استروژن دستور می‌گیرند و عواملی که مانع عملکرد درست این غدد شود نیز بر استروژن اثرگذار است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر غده هیپوفیز اثر می‌گذارد مانند ورزش شدید، وزن کم و حتی اختلالات خوردن. این فاکتورها از فرستادن سیگنال توسط غده هیپوفیز به تخمدان‌ها جلوگیری می‌کند در نتیجه تخمدان‌ها مقادیر کمی هورمون استروژن تولید می‌کنند و درنهایت میزان کافی هورمون برای تخمک‌گذاری به وجود نمی‌آید. یکی از هورمون‌های هیپوفیز FSH نام دارد. این هورمون از غده هیپوفیز به تخمدان‌ها فرستاده می‌شود تا تخمدان‌ها استروژن تولید کنند و تخمک را رها کنند اما اگر این اتفاق نیفتد غده هیپوفیز ترشح آن را افزایش می‌دهد تا تخمدان‌ها را وادار به تخمک‌گذاری کند. زنانی که میزان بالایی از FSH در بدن خود دارند ممکن است تخمک‌گذاری نیز نداشته باشند.

ورزش

فعالیت بدنی یکی از مهمترین اسباب کمک به بدن به خصوص در زمان یائسگی است. سه روز در هفته ورزش به مدت یک ساعت کمک می‌کند تا بدن استروژن بیشتری آزاد کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ