تمام عوارض قرص های ضد بارداری که حتما باید بدانید

faateme1366
خیلی از خانم ها برای جلوگیری از بارداری از قرص استفاده می کنند. البته که راه های جلوگیری زیاد هستند ولی رایج ترین آنها استفاده از همین قرص هاست. در این مطلب برای شما از تمام عوارضی که مصرف این قرص ها می تواند برای شما به همراه داشته باشد صحبت کرده ایم.

مزایای مصرف قرص ضدبارداری ال دی

از بیماری‌های التهابی لگن می‌کاهد.

کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان را به همراه دارد.

از میزان و مقدار غدد خوش خیم پستان می‌کاهد.

خونریزی‌های قاعدگی کمتر و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک را در پی دارد.

همچنین از حاملگی‌ خارج از رحم نیز جلوگیری می‌کند.

 

در اینجا هریک از این عوارض جانبی مصرف قرص های ضد بارداری را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد:

 

۱. لکه‌بینی بین دو قاعدگی ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

تقریبا ۵۰درصد افرادی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند، بین دوره‌های قاعدگی‌شان دچار خون‌ریزی واژینال می‌شوند. این خون‌ریزیِ جزئی که به «لکه‌بینی» نیز معروف است، اغلب در طی ۳ ماه اول از شروع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق می‌افتد.

 

۲. تهوع ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

برخی افراد هنگامی که برای اولین بار قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند، حالت تهوع خفیف پیدا می‌کنند، اما این حالت معمولا بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. مصرف قرص با غذا یا در هنگام خواب ممکن است به کاهش احتمال تهوع کمک کند.

 

۳. حساس‌شدن سینه‌ها از عوارض مصرف قرص ضدبارداری

قرص‌های ضد بارداری ممکن است باعث بزرگ‌شدن یا حساس‌شدن سینه‌ها شوند. این عارضه‌ی جانبی معمولا چند هفته پس از شروع قرص برطرف می‌شود.

 

۴. سردرد ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

هورمون‌های جنسی در بروز سردرد و میگرن نقش دارند. قرص‌هایی با انواع و دوزهای متفاوتی از هورمون ممکن است به سردردهای مختلف منجر شوند.

 

۵. افزایش وزن ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

پژوهش‌های بالینی هیچ‌گونه ارتباط واضحی بین استفاده از قرص‌های ضد بارداری و نوسانات وزنی پیدا نکرده‌اند. بااین‌حال بسیاری از افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند، از احتباس مایعات خصوصا در نواحی سینه و باسن شکایت می‌کنند.

 

۶. نوسانات خُلقی ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

به افرادی که سابقه‌ی افسردگی دارند، توصیه می‌کنیم این مسئله را با پزشک‌شان در میان بگذارند، چون برخی افراد در هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری به افسردگی یا سایر تغییرات عاطفی دچار می‌شوند.

 

۷. تأخیر در عادت ماهیانه ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

بعضی اوقات ممکن است علی‌رغم استفاده‌ی درست از قرص‌های ضد بارداری، عادت ماهیانه به‌تأخیر بیفتد. عوامل متعددی می‌توانند بر این مسئله تأثیر بگذارند، ازجمله استرس، بیماری، مسافرت و اختلالات هورمونی یا تیروئید.

 

۸. کاهش میل جنسی ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری ممکن است بر میل جنسی برخی افراد تأثیر بگذارند. بااین‌حال بسیاری از عوامل دیگر نیز در این امر دخیل‌اند. اگر کاهش میل جنسی شما ادامه‌دار و آزاردهنده است، حتما دراین‌مورد با پزشک‌تان صحبت کنید.

 

۹. ترشحات واژن ازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

برخی افراد در هنگام مصرف قرص ضد بارداری، تغییراتی در ترشحات واژن مشاهده می‌کنند. این مسئله ممکن است نمودهای متفاوتی داشته باشد: از افزایش یا کاهش میزان رطوبت واژن تا تغییر در نوع ترشحات و سایر تغییراتی که ممکن است بر رابطه‌ی جنسی اثر بگذارند.

 

۱۰. تغییرات بینایی در هنگام استفاده از لنزهای تماسیازعوارض مصرف قرص ضدبارداری

تغییرات هورمونیِ ناشی از قرص ضد بارداری ممکن است به احتباس مایع منجر شود. این موضوع نیز ممکن است به‌نوبه‌ی‌خود باعث تورم یا تغییر شکل قرنیه شود. هنگامی که چنین تغییری در قرنیه اتفاق می‌افتد، ممکن است لنزهای تماسی، دیگر به‌خوبی روی چشم قرارنگیرند.

 

11.قرص‌های پیشگیری از بارداری روی حافظه زنان موثر است

دانشمندان به این نتیجه رسیدند زنانی که قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف می کنند، اصل موضوع و نکات مهم را به خاطر می آورند، اما به اندازه زنانی که قرص مصرف نمی کنند، جزییات را به یاد نمی‌آوردند.

 

12. اگر در حین مصرف قرص ضد بارداری به هریک از علائم زیر را برخوردید، حتما با پزشک‌تان تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

معده درد یا شکم‌درد؛

درد قفسه‌ی سینه (همچنین تنگی نفس)؛

سردردهای شدید؛

مشکلات چشم، مانند تاری دید یا ازدست‌دادن بینایی؛

تورم یا درد در پاها و ران‌ها و همچنین قرمزی، تورم یا درد در ساق پا.

قرص‌های ضد بارداری همچنین با علائمی همچون افزایش فشار خون، تومورهای خوش‌خیم کبدی و افزایش جزئی در خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم نیز مرتبط‌ اند.

 

نکات بسیار مهم در مورد قرص های ضد بارداری

 مصرف قرص های ضد بارداری عوارض جدی تری را نیز در پی دارد.

 

افزایش خطر فشار خون، لخته شدن خون، افزایش خطر حملات قلبی و مغزی، تومورهای کبدی و سنگ های صفراوی از جمله خطرات مصرف قرص های ضد بارداری مخصوصا در درازمدت هستند.

 

مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود.

 

از طرفی به نظر می رسد خطر برخی سرطان ها با مصرف قرص های جلوگیری کاهش پیدا می کند، از جمله سرطان تخمدان که مطالعات بسیاری، تاثیر محافظتی قرص های جلوگیری در ابتلا به این سرطان را نشان داده اند.

 

روش صحیح جلوگیری اورژانسی از بارداری

 لوونورژسترول 2 دوز 0.75 و 1.5 میلی گرمی دارد .

 روش استفاده صحیح :

اگر دوز 1.5 میلیگرمی دارید ، همان یک عدد در اولین فرصت  ،کافیه . (فلفل نبین چه ریزه ! خیلی هم موثره ! ) :

 

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

اگر دوز 0.75 میلی گرمی دارید ، یا 2 تاش رو با هم بخورید….یا بین 2 تا قرص 0.75 میلیگرمی 12 ساعت فاصله بیندازید. پس از مصرف قرص,  تا 14 روز معمولا وقت دارید پریود شوید یا لک ببینید.  اگر بعد 14 روز اتفاقی نیفتاد,  ازمایش خون بدهید.  البته ممکن است در برخی افراد, بیش از 14 روز طول بکشد تا پریود شوند.  اما به هر حال باید احتمال بارداری رد شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ