بهترین راه کاهش استرس

faateme1366
استرس جزء جدانشدنی دنیای امروز ماست؛ به طوریکه اگر یک روز استرس نداشته باشیم آن را در دفتر خاطراتمان یادداشت می کنیم. اما در این مطلب راه هایی به شما می آموزیم که بتوانید برای همیشه استرس را از زندگی خود خارج کنید.

چرا باید استرس را کنترل کرد؟

اگرچه استرس و اضطراب، بدن را در شرایط نامطلوبی قرار می‌دهد اما این واکنش همیشه و در هر شرایطی بد نیست. داشتن “استرس خوب” باعث هوشیاری فرد شده و به طور مثال موجب می‌شود فرد هنگام عبور از خیابان دقت بیشتری داشته باشد. در واقع وجود این نوع از استرس بدن را وارد وضعیت “خودمحافظتی” می‌کند. با این حال زمانی که استرس مزمن شده و به شکل استرس بد ظاهر شود، فرد را دچار استیصال می‌کند و می‌تواند بر سلامت کل بدن تاثیر سوء بگذارد. همچنین بدن به لحاظ جسمی و اتوماتیک به آن واکنش نشان می‌دهد و همچون یک عامل تهدید کننده با آن برخورد می‌کند. زمانیکه بدن به طور پیوسته در وضعیت آماده باش و خودحفاظتی باشد، سیستم احساس خستگی کرده و روند افولی را در پیش می‌گیرد. سطح ایمنی کاهش پیدا کرده، بدن دچار التهاب می‌شود. در قدرت حافظه و تمرکز فرد و خواب مشکلاتی بوجود می‌آید. همچنین ممکن است تغییرات جسمی دیگری همچون گرفتگی ماهیچه‌ها، اضطراب و ترشح هورمون‌های استرس کورتیزول و آدرنالین ظاهر شود.

نفس بکشید

تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم و با این حال کاری است که به ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم. هنگامی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید این است: سه نفس عمیق. این روش قدرتمند و ساده‌ به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا هم‌نشین استرس هستند، کمک می‌کند.

مدیتیشن به شما کمک می کند

مدیتیشن هم تکنیک دیگری است که واکنش آرام سازی را در پی دارد. اسکن مغزی افرادی که به طور مرتب مدیتیشن انجام می‌دهند نشان دهنده کاهش فعالیت در بخش‌هایی از مغز است که با درد مرتبط است. همچنین فعالیت را در بخش‌هایی از مغز افزایش می‌دهد که با تنظیم احساس ارتباط دارد.افرادی که دچار درد مزمن یا استرس هستند با انجام مدیتیشن، احساس درد روی آنان تاثیر کمتری دارد. زمانیکه تنفس دیافراگمی و مدیتیشن به طور مرتب انجام شود ذهن و بدن آموزش می‌بیند تا در برابر عوامل استرس‌زا کمتر واکنش نشان دهد.

استراحت به وقت شب

استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ی جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.به محیط خواب خود توجه داشته باشید. یک فضای آسوده فراهم آورید که به خوابی آرام کمک کند. با افشاندن مقدار کمی روغن اسطوخودوس بر روی بالش و راه ندادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی را خلق کنید که موجب آسایش و استراحت شما می‌شود.از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری کنید. از کامیپوتر یا برنامه‌های شبانه‌ی تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس‌زا خالی کنید.

منفی ها را دور بریزید

افکار منفی می‌توانند احساس درد و ناراحتی را افزایش دهند. به همین دلیل ضرورت دارد به فرد آموزش داده شود که چگونه می‌توان از مشغول کردن ذهن به آنها جلوگیری کرد. بنابر این گزارش، یکی از روش‌های عملی “رفتار درمانی شناختی” است که به افراد در تشخیص و تغییر اعتقادات و باورهای غیر مفید که در تشدید ناراحتی‌های جسمی و احساسی نقش دارند، کمک می‌کند. در این روش افراد از الگوهای فکری پیروی می‌کنند که عمل‌های مثبت و حس خوب را تقویت می‌کنند.

به خود ارزش بدهید

این مهم‌ترین نکته در کنترل استرس است. معنایش این است که یاد بگیرید به دیگران اجازه ندهید که شما را گول بزنند، تهدید کنند. اگر نمی‌دانید که چگونه با این مشکل روبه‌رو شوید از افرادی که آنها را تحسین می‌کنید، کمک بگیرید. دقت کنید که آنها چگونه بر اوضاع تسلط پیدا می‌کنند و به چه نحو با آنچه شما دشوار می‌دانید کنار می‌آیند.

به تغذیه ات برس

وقتی خیلی استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای کسب آرامش می‌رویم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش‌بخش روی بیاوریم، نه به غذاهای حاضری. بهترین راه برای افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ است. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می‌کنند. به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. غذایی که می‌خورید می‌تواند زندگی شما را تا حد غیرقابل‌تصوری تغییر دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ