رابطه جنسی در بارداری، درست یا غلط؟

sahar.d
دوران بارداری از حساسیت های بسیاری برخوردار است و در این میان این سوال پیش می آید که آیا رابطه جنسی در این دوران امکان پذیر است یا خیر؟

بسیاری از افراد داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری را مفید میدانند اما این مساله نیاز به ملاحظاتی دارد که باید در نظر گرفته شود و حتما باید با پزشک مشورت کنید. در این مطلب به طور کامل دراین باره توضیح می دهیم.

به موازات پیشرفت دوران بارداری به صورت طبیعی ، داشتن مقاربت جنسی هر زمان که لازم باشد بدون مانع است. اما تمایل به این عمل در دوران بارداری دچار تغییر می شود. ابتدا به دلیل نوسانات هورمونی ، خستگی یا تهوع ، باعث کاهش این تمایل شود. در طول سه ماه دوم به دلیل افزایش جریان خون در اندام تناسلی و سینه ها ممکن است تمایل شما برای مقاربت را افزایش می دهد. و مجددا در سه ماه سوم به دلیل افزایش وزن ، درد کمر و سایر علائم بار دیگر احساس شما را نسبت به مقاربت کاهش می دهد.

اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا به تشخیص پزشک خود دچار حاملگی پرخطر باشید بهتر است از نزدیکی خودداری نمایید.

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

معمولا زوج ها می خواهند بدانند که آیا فعالیت جنسی به جنین صدمه می رساند یا خیر. آمیزش جنسی و انزال، هیچ یک در بارداری عادی خطری برای مادر وجنین نخواهد داشت. جنین در محفظه عضلانی رحم و درون یک کیسه محافظ به نام کیسه آمنیوتیک قرار دارد. این کیسه حاوی مایعی به نام مایع آمنیوتیک است که جنین را در برابر ضربات و صدمات احتمالی محافظت می کند.

به علاوه یک پوشش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند که مانع از انتقال عفونت نیز می شود.با این حال اگر هنوز نگرانید و پرسشی در این باره دارید، می توانید نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوید.

بهترین نوع مقاربت جنسی در دوران بارداری چیست؟

تا زمانی که شما کاملا در این رابطه راحت هستید ، هر نوع مقاربت در طول بارداری بدون اشکال است. به موازات پیشرفت در این دوران مثلا به دلیل تغییرات فیزیکی نوع مقاربت نیز تحت تاثیر قرار میگیرد . مثلا خوابیدن به پشت سخت می شود. بنابراین خود زوجین با توجه این مسائل موضع خود را در حین آمیزش می توانند تغییر دهند تا بدون هیچ گونه ناراحتی و درد مقاربت انجام شود.

استفاده از کاندوم در این دوران ضروری است؟

مقاربت بدون استفاده از کاندوم می تواند احتمال انتقال بعضی بیماری های مقاربتی را افزایش دهد و همین امر می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به عفونت شود که به هر حال سلامت جنین را به خطر می اندازد. بنابر این در صورت داشتن سابقه هر نوع بیماری ناشی از مقاربت بهتر است از کاندوم استفاده شود.

آیا ممکن است رابطه جنسی سبب زایمان زودرس شود؟

مسلما لذت و ناشی از این فرایند سبب انقباض رحمی می شود، اما این انقباض با انقباض مربوط به زمان وضع حمل فرق می کند.اگر بارداری شما کاملا به صورت نرمال است، لذت جنسی نمی تواند باعث زایمان زود رس شود، حتی در ماه های آخر بارداری.

چه زمانی باید از رابطه جنسی اجتناب کرد؟

برخی وضعیت ها باید شما را نسبت به عدم انجام آمیزش آگاه سازد. اگر سابقه زایمان پیش از موعد دارید. ممکن است پزشک شما را آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد. اوج لذت جنسی باعث انقباض های خفیف رحمی می شود. مواد شمیایی موجود در ترشحات جنسی مرد ( منی ) نیز می توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند. بنابراین شاید بهتر باشد که همسر یک زن باردار از تخلیه ترشحات جنسی خود داخل واژن اجتناب کند.

اگر سابقه سقط خود به خودی داشته باشید ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت بر حذر دارد. با این حال هیچ رابطه ای بین آمیزش جنسی و سقط خود به خودی پیدا نشده است.

چه اقداماتی باید انجام دهیم تا در دوران بارداری روابط جنسی بهتری داشته باشیم ؟

در صورت خستگی، زمان آمیزش باید کوتاه تر شود. این خستگی فیزیکی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود و می تواند منجر به توقف فعالیت جنسی در بعضی از خانم ها شود. به همسرتان اجازه دهید تا احساسات شما را در مورد آمیزش و لمس سینه ها درک کند. به او اطمینان دهید که هنوز دوستش دارید.

  بسیاری از خانم ها در طی سه ماهه اول بارداری از زیر دل درد و کرامپها وکمر درد پس از ارگاسم شکایت می کنند. ماساژ کمر در این دوره علاوه بر مفید بودن احساس خوشایندی را نیز برای زنان باردار فراهم می نماید. بنابراین می توانید از همسرتان بخواهید محبتش را با ماساژ دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن به شما ابراز کند.

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری

خواب بهتر

هر مرحله از بارداری می‌تواند بر خواب مادر اثر بگذارد. تکرر ادرار از سه ماهه اول تا سوم ادامه دارد و میتواند باعث شود، مادر راحت نخوابد. رابطه جنسی می‌تواند راه‌حل خواب ناراحت باشد زیرا بلافاصله بعد از ارگاسم، پرولاکتین ترشح می‌شود که به احساس آرامش و خواب آلودگی مادر کمک می‌کند و باعث می‌شود مادر صبح را با انرژی شروع کند.

درد کمتر

برخی از زنان در طول روز مدام روی تخت دراز می‌کشند زیرا به هیچ عنوان احساس راحتی نمی‌کنند. رشد سریع رحم می‌تواند اثری منحصر به فرد در بدن به جا بگذارد که گاهی اوقات باعث درد می‌شود. با این حال رابطه جنسی می‌تواند مانع بروز درد شود. اکسی‌توسین یا همان هورمون عشق حین ارگاسم ترشح می‌شود و می‌تواند تحمل درد را بیشتر کند.

افزایش قدرت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده است که افرادی که رابطه جنسی منظم دارند کمتر بیمار می‌شوند. زنان باردار در حال حاضر سیستم ایمنی سرکوب شده دارند. رابطه جنسی آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند سرماخوردگی را از شما دور کند.

کف لگن قوی‌تر

بسیاری از زنان هستند که با عطسه، خنده یا تعجب ممکن است به طور غیرمنتظر نشت ادرار داشته باشند.کف لگن شما مکانی برای نگه داشتن همه اعضای لگن از جمله مثانه است. یکی از راه‌های تقویت کگل برقراری رابطه جنسی است. کگل عضلات ماهیچه‌های کف لگن است که می‌تواند از جریان ادرار جلوگیری کند. رسیدن به ارگاسم باعث انقباض این عضلات می‌شود که خود تمرینی به حساب می‌آید.

کاهش فشار خون

رژیم غذایی مناسب کمک زیادی به حفظ فشار خون سالم در دوران بارداری می‌کند اما مشخص شده است که رابطه جنسی در کاهش فشار خون سیستولیک بسیار موثر است. نگهداشتن فشار خون در محدوده سالم می‌تواند به معنای بارداری کم خطر و نوزاد سالم است.

بهتر شدن خلق و خو

گاهی اوقات بارداری سخت است. خستگی و عوارض بارداری می‌تواند خلق و خوی مادر را تحت تاثیر قرار دهد اما ارگاسم می‌تواند با آزاد کردن اندورفین به تقویت خلق و خو کمک کند. اکسی توسین آزاد شده باعث رشد دلبستگی و نزدیکی بین پدرو مادر می‌شود و موجبات شادی بیشتر را فراهم می‌کند.

چه زمانی در طول بارداری نباید رابطه جنسی داشت؟!

بهترین پوزیشن رابطه جنسی دوران بارداری

نبایدهای رابطه جنسی در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ