بهترین قرص های ضد نفخ

نفخ کردن گاهی به علت بیماری و گاهی هم به علت مصرف حبوبات ایجاد می شود که گاهی بسیار دردناک است و فرد مبتلا دچار دل درد شدید می کند.ما در این مطلب بهترین قرص های ضد نفخ را برای شما معرفی نموده ایم.ادامه مطلب را برای آشنایی با قرص های ضد نفخ بخوانید.

نفخ کردن گاهی به علت بیماری و گاهی هم به علت مصرف حبوبات ایجاد می شود که گاهی بسیار دردناک است و فرد مبتلا دچاردل درد شدید می کند.ما در این مطلب بهترین قرص های ضد نفخ را برای شما معرفی نموده ایم.ادامه مطلب را برای آشنایی با قرص های ضد نفخ بخوانید.

بهترین قرص های ضد نفخ

 نفخ معده یا همان ایجاد گاز در روده‌ها از مشکلاتی است که گریبانگیر خیلی از افراد است و عمده‌ترین دلیل آن را هم می‌توان به یبوست نسبت داد و یبوست هم به نوبه خود به دلیل تغذیه نادرست و عادات غذایی اشتباه مثل تند خوردن غذا ایجاد می‌شود. نفخ را می‌توان با برخی از داروهای گیاهی رفع کرد اما استفاده از برخی از انواع قرص ضد نفخ هم می‌تواند برای رفع این مشکل موثر باشد.

نفخ معده چیست؟

به تجمع گاز در دستگاه گوارش که با آماسیدن، بادکردن و آروغ زدن همراه است نفخ شکم گفته می‌شود. نفخ شکم از نشانه‌های سوء هاضمه است. عوامل متعددی بر روی نفخ شکم و آروغ زدن موثر بوده، نوع و نحوه تغذیه و ناراحتی‌های معده از مهمترین این عوامل است. علاوه بر این سردی مزاج معده از دلایل نفخ شکم در طب سنتی است. خوردن گرمی‌هایی مانند دمکرده نعنا، دارچین، زنجبیل و هل از شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم است.

اگر مبتلا به نفخ معده شده‌اید باید از غذاهایی استفاده کنید که این نفخ را برطرف کند و البته مهمتر از آن این که از پرخوری و زیاده وری در خوردن غذا اجتناب کنید. برخی از غذاهای مفید برای درمان نفخ شکم شامل زیره سیاه، آب دم کرده پوست لیمو ترش، گوجه فرنگی، موز، گلابی، نارگیل، کره و عسل، شوید پلو، کباب برگ، گوشت مرغ و مربای بالنگ است.

 

 معرفی قرص ضد نفخ

1. قرص دایمتیکون

 قرص دایمتیکون

قرص دایمتیکون (Dimethicone) یا داروی ضد نفخ به دفع آسان کمک کرده و به مرور نفخ را از بین می‌برد. سردرد و تهوع از عوارض قرص دایمتیکون است. این دارو با متصل شدن به موادی که در لوله گوارش هستند به دفع آنها کمک می‌کند و از این طریق نفخ را از بین می‌برد. بهترین تاثیر این دارو بعد از خوردن غذا و در هر ۸ ساعت مصرف می‌باشد. توجه داشته باشید که مواردی مانند تهوع و استفراغ شدید، سرگیجه شدید، ناراحتی‌های شنوایی و بینایی و همچنین تغییر رنگ بعضی نقاط پوست، جوش‌های ریز و متورم شدن لب‌ها که نشان دهنده آلرژی به این دارو است را حتما به پزشک اطلاع دهید. این دارو به شکل‌های قرص و قطره وجود دارد.

عوارض قرص دایمتیکون شامل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و اختلال دستگاه گوارش می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

2.  داروی کارمینت

 قطره کارمینت

قطره کارمینت (Carmint) یکی از بهترین داروهای گیاهی است که از سه گیاه اسانس‌دار نعنا، بادرنجبویه و گشنیز تهیه شده است. گرچه هر کدام از این گیاهان به تنهایی دارای اثر خوب می‌باشند، ولی تحقیقات نشان داده است فرمولاسیون مخلوط این سه گیاه با هم قدرت عجیبی در مهار نفخ و دل درد دارد، بطوری که در مدت 10 تا 15 دقیقه باعث تسکین کامل می‌شود. به طور معمول مقدار مصرف برای بزرگسالان 50 قطره در نصف استکان آب رقیق می‌باشد. این دارو دارای اثر سریع بوده و پس از پانزده دقیقه، درد، نفخ و اسپاسم تسکین می‌یابد.

یکی از موارد استفاده مهم کارمینت در تسکین نفخ و دل دردهای دوران قاعدگی است که می‌توان هر چند نوبت بر حسب احتیاج در روز آن را مصرف نمود. توجه داشته باشید که قطره حتماً باید با آب، شیر،‌‌ آب میوه یا نوشابه رقیق و مصرف شود.

با توجه به اینکه هر سه گیاه مصرف شده در قطره کارمینت کاملاً خوراکی می‌باشند، تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی از آن گزارش نشده و قابل مصرف در تمام سنین است.

چگونه می توان از آروغ زدن جلوگیری کرد؟

اگرچه آروغ زدن ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باش، اما راهی کاملا طبیعی برای خلاص شدن از شر بلعیدن هوا هنگام خوردن و آشامیدن محسوب می شود. آروغ زدن از بزرگ شدن بیش از حد معده برای ورود هوای بیشتر جلوگیری می کند. هوا به سمت عقب مری حرکت می کند و منجر به انتشار صدای قابل شنوایی می شود که اکثر مردم آن را با نام آروغ می شناسند. ممکن است هوا را ببلعید هنگامی که:

خیلی سریع غذا بخورید یا بیاشامید

نوشیدنی های گازدار بنوشید

سریع نفس بکشید

خندیدن

مواد غذایی سرشار از نشاسته، قند یا فیبر و مشکلات گوارشی یا سوزش سر دل نیز می توانند منجر به آروغ زدن شوند. شما می توانید آروغ زدن را با چند ترفند ساده در خانه درمان کنید. به گزارش هلث لاین، اگر گاز، نفخ و آروغ زدن اغلب در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه آروغ زدن را متوقف کنیم؟

آروغ زدن به طور معمول بعد از خوردن یا نوشیدن شروع می شود. اگر بعد از غذا زیاد آروغ می زنید می توانید روش های زیر را برای کمک به معده برای آزاد کردن هوای اضافی امتحان کنید:

بعد از غذا خوردن قدم بزنید یا ایروبیک سبک انجام دهید زیرا فعالیت بدنی به هضم غذا کمک می کند.

به پهلو دراز بکشید یا زانو را تا سینه مانند حالت بادگیر برای عبور گاز امتحان کنید.

برای خنثی سازی اسید معده و جلوگیری از سوزش سر دل که می تواند باعث آروغ شود از آنتی اسید استفاده کنید. بیسموت ساب سالیسیلات به ویژه برای آروغ زدن با بوی گوگرد گزینه مفیدی محسوب می شود.

از داروهای ضدگاز مانند سایمتیکون استفاده کنید. با اتصال حباب های گاز به هم کار می کند.

بعد از غذا چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به تسکین سوزش دستگاه گوارش و جلوگیری از برگشت اسید معده به مری کمک کند.

بعد از غذا دانه های رازیانه بجوید. تصور می شود رازیانه اگرچه توسط تحقیقات تایید نشده است، اما به دفع گاز از دستگاه گوارش و هضم کمک می کند.

چای بابونه بنوشید اعتقاد بر این است از ریفلاکس اسید جلوگیری می کند.

فعالیت هایی مانند خندیدن و نوشیدن بیش از حد سریع را که باعث بلعیدن سریع هوا می شوند محدود کنید.

نکاتی برای جلوگیری از آروغ زدن

با یافتن راه هایی برای کاهش میزان بلعیدن هوا می توانید تعداد آروغ زدن خود را کاهش دهید.

نحوه خوردن و آشامیدن را تغییر دهید

در اینجا نکاتی برای جلوگیری از بلعیدن زیاد هوا توضیح داده شده است:

آرام بخورید و بنوشید

هنگام جویدن صحبت نکنید

از نی استفاده نکنید

وعده های کوچکتر بخورید

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

از نوشیدنی های گازدار از جمله آبجو اجتناب کنید زیرا گاز دی اکسید کربن باعث نفخ و آروغ می شود

از آدامس جویدن یا آب نبات سفت خودداری کنید

مصرف مواد غذایی سرشار از نشاسته، قند یا فیبر تولیدکننده گاز را کاهش دهید. مواد غذایی رایج عبارتند از:

عدس

کلم بروکلی

پیازها

کلم

گل کلم

نان گندم کامل

موز

الکل های قندی (سوربیتول، مانیتول و زایلیتول)

در صورت عدم تحمل لاکتوز از مصرف لبنیات خودداری کنید. علاوه بر این، از مصرف مواد غذایی که باعث سوزش سر دل می شوند نیز پرهیز کنید، مانند:

کافئین

گوجه فرنگی ها

مرکبات

الکل

چند تغییر در شیوه زندگی خود ایجاد کنید

سیگار نکشید. در حال استنشاق دود سیگار هوا نیز بلعیده می شود. ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما پزشک می تواند به شما در تهیه برنامه ای مناسب برای ترک سیگار کمک کند.

در صورت استفاده از پروتزهای مصنوعی از گزینه های مناسب استفاده کنید زیرا پروتزهای نامناسب می توانند هنگام غذا خوردن باعث بلعیده شدن هوای بیشتری شوند.

استرس را کاهش دهید. تنش بیش از حد باعث بلعیدن هوا و سوزش سر دل شود که می تواند آروغ زدن را افزایش دهد، همچنین دوره های اضطراب می تواند شما را وادار به بلعیدن هوای بیشتری کند.

گرفتگی بینی را با داروی ضداحتقان مانند سودوافدرین یا اسپری نمک درمان کنید. احتقان بینی و سینوسی ناشی از سرماخوردگی معمولی، آلرژی یا عفونت سینوسی می تواند باعث بلع هوای بیشتری شود.

رفتار خود را تغییر دهید

تحقیقات نشان می دهد آروغ زدن گاهی می تواند یک رفتار یا عادت آموخته شده باشد. درمان های برای افرادی که بیش از حد آروغ می زنند امیدوار کننده است که عبارتند از:

تنفس دیافراگمی

رفتار درمانی شناختی

بیوفیدبک

در یک مطالعه آزمایشی در مقیاس کوچک، به 5 شرکت کننده با آروغ مزمن گفته شد به آرامی از دیافراگم نفس بکشند و دهان خود را در حالت دراز کشیده کمی باز نگه دارند، سپس آنها هنگام نشستن نیز همین کار را تکرار کردند. محققان دریافتند این نوع رفتار درمانی آروغ را به طور کامل درمان می کند.

آروغ زدن چه زمانی مشکل ساز می شود؟

آروغ زدن بخشی از زندگی است، اما هناگمی که علائم به طور مکرر تکرار می شوند و با موقعیت های اجتماعی تداخل پیدا می کنند مشکل محسوب می شود. آروغ زدن بیش از حد حتی می تواند نشانه وجود بیماری جدی تری باشد. با این وجود، افراد به ندرت در مورد آروغ زدن با پزشک خود مشورت می کنند. اگرچه به طور معمول با علائم دیگری همراه است، آروغ زدن بیش از حد می تواند علامتی از شرایط زیر باشد:

بازگشت اسید به مری

سوزش سر دل علامت ریفلاکس معده است، اما آروغ زدن نیز یک علامت نسبتا شایع است. بازگشت اسید به مری به عنوان یک اختلال باعث می شود اسید از معده به سمت بالا به سمت مری سرازیر شود. علائم دیگر بازگشت اسید به مری عبارتند از:

احساس طعم ترش در دهان

مشکل بلع

نارسایی

احساس پری بیش از حد

هلیکوباکتر پیلوری

باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری شایع ترین علت زخم معده است. باکتری ها به مخاط معده نفوذ کرده و سلول های معده را در برابر اسیدها آسیب پذیرتر می کند. در نهایت، زخم می تواند در معده، مری یا روده ایجاد شود. آروغ زدن بیش از حد یکی از علائم زخم است. علائم دیگر عبارتند از:

احساس درد دائم در معده

حالت تهوع

سوزش سردل

نفخ

درمان شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و مهار کنندگان پمپ پروتونی برای کاهش میزان تولید اسید معده است.

گاستریت

گاستریت التهاب مخاط معده است. عفونت هلیکوباکتر پیلوری شایع ترین علت ورم معده است، اما سایر عوامل خطر عبارتند از:

مصرف شدید الکل

استفاده معمول از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

مصرف دخانیات

شایع ترین علائم گاستریت عبارتند از:

آروغ زدن و سکسکه

حالت تهوع

استفراغ

احساس پری در بالای شکم

سوء هاضمه

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر به عنوان یک بیماری مزمن گوارشی با گروهی از علائم روده ای که به طور معمول با هم اتفاق می افتد مشخص می شود. البته این علائم در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی از افراد آروغ زدن بیش از حد از علائم این سندروم است. سایر علائم سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر است:

گرفتگی و درد شکم

نفخ

دوره های متناوب یبوست و اسهال

تشخیص این سندروم در ابتدا دشوار است زیرا علائم آن اغلب علائم سایر بیماری ها را تقلید می کند. بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده التهاب پذیر با تغییر رژیم غذایی تسکین می یابند.

عدم تحمل لاکتوز

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند آنزیم کافی برای هضم لاکتوز موجود در شیر و محصولات لبنی را ندارند. هنگامی که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شیر می نوشند یا محصولات لبنی دیگر مصرف می کنند لاکتوز هضم نشده وارد روده می شود و با باکتری ها تعامل دارد. این می تواند علائمی مانند موارد زیر را ایجاد کند:

نفخ

گاز

اسهال

آروغ زدن

اگر به لاکتوز حساسیت دارید و می خواهید لبنیات مصرف کنید می توانید مکمل لاکتاز را برای کمک به هضم غذا امتحان کنید.

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که قسمت کوچکی از معده از دیافراگم بیرون زده و وارد ناحیه قفسه سینه می شود. این نوع فتق بیشتر در افراد بالای 50 سال شایع است. فتق هیاتال به طور معمول علائمی ایجاد نمی کند، اما در صورت بروز شایع ترین علائم آن عبارتند از:

آروغ زدن بیش از حد

سوزش سردل

مشکل در بلع

درد قفسه سینه

فتق هیاتال می تواند در ایجاد ریفلاکس اسید و بازگشت اسید به مری نقش داشته باشد.

در پایان

آروغ زدن را می توان با چند تغییر ساده در شیوه زندگی و رژیم غذایی به حداقل رساند. چند آروغ بعد از غذا خوردن طبیعی است، اما عادات یا شرایط خاصی می توانند باعث آروغ زدن بیش از این شوند. بلعیدن بیش از حد هوا ساده ترین توضیح برای آروغ زدن است، اما اگر آروغ زدن غیرقابل کنترل یا همراه با درد معده یا سوزش مزمن سر دل باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ