ارتباط بین غذا و حال روحی فرد چگونه است؟

mahdie.mohtashami
به راستی غذا‌ها می‌توانند در حال عمومی افراد تاثیرگذار باشند. این باور که شکلات تلخ می‌تواند حال فرد را بهبود بخشد واقعا حقیقت دارد. خوراکی‌هایی که ما مصرف می‌کنیم در حال روحی ما تاثیر گذار است. در این مقاله به تفضیل در مورد آنکه خوراکی‌ها چگونه بر روحیه ما تاثیر گذار است صحبت می‌کنیم.

ارتباط بین غذا و حال روحی فرد چگونه است؟

به راستی غذا‌ها می‌توانند در حال عمومی افراد تاثیرگذار باشند. این باور که شکلات تلخ می‌تواند حال فرد را بهبود بخشد واقعا حقیقت دارد. خوراکی‌هایی که ما مصرف می‌کنیم در حال روحی ما تاثیر گذار است. در این مقاله به تفضیل در مورد آنکه خوراکی‌ها چگونه بر روحیه ما تاثیر گذار است صحبت می‌کنیم. خوراکی‌هایی وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی به ما کمک کند ممکن است نتوانیم مشکل خود را تنها با غذاهایی که مصرف می‌کنیم حل کنیم، اما در تسریع روند درمان به ما کمک می‌کند. 

می‌توان موارد بسیار زیادی را مثال زد که نشان می‌دهد بین خوردن غذا و خلق‌وخو ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای مثال اگر به رفتارهای کسی که رژیم غذایی لاغری گرفته توجه کرده باشید متوجه کج‌خلقی‌ها و تحریک‌پذیری بیشتر آن فرد به‌دلیل احساس گرسنگی‌ دائمی وی خواهید شد. همچنین تحقیقات علمی نشان می‌دهد که غذاهای شیرین عاملی برای زودرنجی و کج‌خلقی در کودکان مستعد بیش‌فعالی هستند یا حتی می‌توان بهره‌وری کارکنان را با اضافه کردن یک میان‌وعده‌ی عصرانه افزایش داد. شاید بگویید که غذاها فقط اثر دارونما دارند، اما شواهد محکمی از تأثیر مستقیم و سریع غذا بر واکنش‌ها و فعالیت مغز وجود دارد.

غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم، به‌طور خاص روی فعالیت شیمیایی و فیزیولوژیکی ذهن و بدن ما تأثیرگذار خواهند بود و این موضوع با نحوه‌ی درک محیط اطراف‌ و واکنش به آن‌ ارتباط مستقیمی دارد.

چه غذاهایی حال ما را بهتر می‌کنند؟

خب در ادامه مواد غذایی‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که سلامت جسمی و روحی شما را افزایش می‌دهند و باعث بهبود خلق‌و‌خوی شما می‌شود. پس بهتر است در رژیم غذایی خود، آنها را درنظر داشته باشید.

موز
این میوه مغذی غنی از تریپتوفان است. تریپتوفان ماده‌ای شیمیایی است که به سرتونین تبدیل می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه به‌محض مصرف موز، تریپتوفان در معده به سرتونین تبدیل می‌شود و شما همیشه می‌توانید با مصرف موز در رژیم غذایی خود احساس خوشحالی و آرامش را به‌دست آورید.

ماهی سالمون
ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است؛ به ویژه اسیدی به‌نام EPA. تحقیقات علمی نشان داده است که این اسید چرب امگا۳ باعث تقویت مغز شما و کاهش افسردگی می‌شود.

شکلات تلخ
شکلات تلخ خواص زیادی دارد. خوردن شکلات تلخ قطعا در بهبود خلق‌وخوی شما مؤثر است. این ماده‌‌ی غذایی باعث تولید هورمون اندورفین‌ها می‌شود؛ اندورفین هورمونی است که احساس لذت را به‌ارمغان می‌آورد.

بلوبری و شاه‌توت
هر دوی این توت‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان هستند که به تولید هورمون دوپامین به مغز کمک می‌کنند. دوپامین نقش مهمی در حافظه و بهبود خلق‌وخو دارد.

تخم‌مرغ
تخم‌مرغ، یک منبع پروتئین با ارزش غذایی بالاست که هم در حفظ قند خون بدن شما کمک می‌کند و هم باعث آرامش و بهبود خلق‌و‌خوی شما می‌شود.

ماست یونانی
این ماده‌ی غذایی سرشار از کلسیم است که در بهبود خلق‌وخو به‌طرز شگفت‌آوری عمل می‌کند. هنگامی‌که بدن شما دارای مقدار مناسب کلسیم باشد، برای مغز شما پیامی ارسال می‌شود تا انتقال‌دهنده‌های عصبی احساس خوشی آزاد کنند. بدون سطح مناسب کلسیم، اغلب افسردگی و اضطراب تشدید خواهد شد.

آلرژی غذایی و واکنش بدن

خب تا اینجا دانستیم که در درمان بیماری‌ها می‌توان از مواد غذایی کمک گرفت؛ بیایید کمی به‌صورت خاص‌تر موضوع را بررسی کنیم. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا برخی از افراد به بعضی غذاها آلرژی دارند و درصورت مصرف ماده‌ی غذایی خاصی دچار حساسیت‌های مختلفی می‌شوند؟ مغز فردی با آلرژی غذایی چگونه عمل می‌کند؟ آیا ارتباطی بین حال افراد و آلرژی غذایی وجود دارد؟ تحقیقات متعددی نشان داده است که علائمی مانند احساس خارش در گلو، کهیر زدن، دردهای شکمی و سردردها ناشی از آلرژی‌های غذایی است.

وقتی که شما آلرژی غذایی دارید، درصورت استفاده از ماده‌ی غذایی که به آن حساسیت دارید، بدن شما آن را پس می‌زند و شروع به مبارزه با آن می‌کند. این واکنش‌ها مستقیما توسط فعالیت‌های شیمیایی مغز و ترشح هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی صادر می‌شود. شواهد نشان داده در مواردی که آلرژی غذایی وجود داشته باشد، حال افراد می‌تواند تغییر کند و همان‌طور که حالت روانی از ثبات خود خارج می‌شود، واکنش‌های افراد پیش‌بینی نمی‌شود.

در اینجا باید به بیماری‌هایی هم اشاره کنیم که ناشی از ذائقه‌ی غذایی نادرست هستند. بیماران سلیک یا کسانی که اختلال خودایمنی روده‌ی باریک دارند، علت بیماری آنها که ناشی از مصرف پروتئین گلوتن است برای مدت طولانی تشخیص داده نمی‌شود. مصرف پروتئین گلوتن در این افراد باعث کاهش آستانه‌‌ی تحمل، عصبانیت و زودرنجی بیشتر در آنها می‌شود که اغلب این رفتارها را می‌توان با مصرف لبنیات در کودکان مشاهده کرد.

همچنین جالب است بدانید در بسیاری از کشورها استفاده از رنگ‌های خوراکی به‌علت آسیب‌هایی که برای ذهن کودکان دارند، ممنوع اعلام شده است.

کسانی که آلرژی مواد غذایی دارند، باید به نشانه‌های آلرژی خود توجه کنند و در مصرف مواد غذایی، این حساسیت‌ها را درنظر بگیرند. همچنین اگر این افراد ماده‌ی غذایی یا گروهی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند، احتمالا دچار نوسان در حالات روحی می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ