علل اصلی ریزش مو را تا قبل از عید بشناسید و درمان کنید

faateme1366
عید نزدیک است و بازار مهمانی ها و عید دیدنی ها داغ می شود. شما هم بهتر است اگر جزو دسته افرادی هستید که دچار ریزش مو شده اید، هرچه سریعتر علل آن را شناسایی کنید و تا عید نشده آن را درمان نمایید تا بتوانید به زیبایی هرچه تمام تر در محافل عید ظاهر شوید.

این روزها ریزش مو در بین خانم‌ها بسیار رایج شده‌است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می‌کنند، خانم‌ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

برای تشخیص علت ریزش مو چه کنیم؟

اما بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. و بهترین نقطه برای تشخیص انجام تست خون است تا ازاین طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود.

 

علل اصلی ریزش مو چیست؟

پزشکان هنوز نمی دانند که چرا برخی از فولیکول ها برای داشتن دوره رشد کوتاه تری نسبت به سایر فولیکول ها برنامه ریزی شده اند. با این حال، عوامل متعددی می تواند ریزش مو را تحت تاثیر قرار دهد:

 

1.عوارض دارویی

داروها، از جمله داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده های خون، برخی داروهای فشار خون و قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث ریزش موی موقت شوند.

2.تغییرات هورمونی بعد از حاملگی :

مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از ۶ ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است ۰( نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد نورمال کمتر می شود)

3.کمبود مواد معدنی و ویتامین ها:

مو به عنوان بافت نرم و همبند بدن محسوب می شود و از لحاظ ساختار و ترکیب شبیه پوست و سایر بافت های همبند بدن می باشد. بافت های همبند برای ترمیم، رشد و حفظ سلامت خود نیازمند مقادیری از مواد مغذی از قبیل منیزیم، کلسیم، منگنز، روی و ویتامین های A, B, C, E، پروتئین و… می باشند.

4.زیاد بودن مس بدن

بسیاری از مردها و زن هایی که دچار ریزش مو هستند دارای ازدیاد مس  می باشند و علاوه بر ریزش مو سایر علایمی را که مرتبط با ازدیاد مس در بدن می باشند از قبیل: ضعف و کمبود انرژی، سردرد، افسردگی، مشکلات جنسی و… را نیز تجربه می نمایند.

5. ژنتیک و ریزش مو

جای تعجب نیست که ژنتیک، بزرگترین نقش را در ریزش موی جلو و بالای سر ایفا می‌کرد (اما بر ریزش موی دو طرف سر تاثیر زیادی نداشت). اگر ریزش مو در ژن‌های شما وجود داشته باشد، به احتمال بیشتری موهایتان را از دست می‌دهید.

6.سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب رشد مو روی صورت، عادت ‌ماهیانه نامنظم، آکنه و جوش و کیست تخمدان می‌شود. بااینکه روی قسمت‌های دیگر بدن شاهد رشد بیشتر موها می‌شود، موهای سر شروع به ریزش شدید می‌کند.

7.بیماری یا جراحی بزرگ:

یکی از عوامل ریزش مو بیماری یا انجام جراحی است.ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت، استرس بیماری یا جراحی است و این ریزش مو موقتی می باشد.

8.بیمای آلوپسی

دو نوع آلوپسی وجود دارد: آلوپسی آره تا و آلوپسی آندروژنیک (آندروژنتیک).

آلوپسی باعث از دست دادن موی سر و یا از دست دادن موی تمام بدن می شود.

در اثر آلوپسی، نازک شدن موها، از دست دادن تکه ای موها و یا کچلی کامل رخ می دهد که این علائم می تواند دائمی و یا موقتی باشد.

دلایل مختلفی برای این عارضه وجود دارد که یکی از آنها مسائل ژنتیکی می باشد.

9. عفونت:

بعضی از عفونتها مانند عفونتهای قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان عفونتها با داروهای ضد قارچ، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

10.درست کردن بیش از حد موها

از وسایلی که موهایتان را بیش از اندازه داغ می‌کند استفاده نکنید. سشوارتان رادر حالت خنک استفاده کنید و از اتوی مو تا حد امکان کمتر استفاده کنید. هیچوقت موها را یک تا دو درجه روش‌تر یا تیره‌تر از رنگ موی اصلیتان نکنید. تغییر رنگ مو هر چه شدیدتر باشد، نیاز به موادشیمیایی بیشتر است که موجب شکسته شدن موها می‌شود. اگر از ژل یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از اینکه خشک شود موها را شانه کنید چون موها سخت‌تر شده و شکسته شدن آن بیشتر می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ