نکات مهم سلامتی در زمستان!!

sahar.d
پس از این روزهای زیبای برفی دمای هوا به شدت کاهش می باید، از این رو باید به نکات سلامت و ایمنی بدن در این روزها توجه ویژه داشته باشیم.

روزهای برفی زمستان از زیباترین روزهای سال هستند. در این روزها برف بازی در کنار خانواده و دوستان لذت فراوانی دارد و درست کردن یک آدم برفی دوست داشتنی این لذت را چند برابر می کند. در این بین اما باید مراقب سلامت جسمی خود باشیم تااین لذت همراه با بیماری تلخ نشود.

لباس گرم بپوشید

به اندازه کافی لباس گرم بپوشید تا احساس سرما به بدنتان منتقل نشود، زیرا گاهی سرما به زیر پوست نفوذ کرده و تا مدت ها حتی در محیط گرم نیست احساس لرزیدن و سرما دارید.

 اگر باران باعث شده لباستان نم بکشد، حتما در اولین فرصت لباسی خشک به تن کنید و اجازه ندهید لباس مرطوب با پوستتان در تماس باشد چون باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

فعالیت بدنی داشته باشید

 انسان مانند گیاهان نباید به خواب زمستانی برود و بی‌تحرک باشد بلکه برعکس باید فعالیت خود را بیشتر کند و پیاده روی روزانه را فراموش نکند؛ روزی نیم ساعت سریع راه رفتن بدن را گرم وتقویت می‌کند، سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند و برای سلامت قلب و ذهن ما مفید است. 

هیچ چیز بدتر از ماندن در یک محیط بسته نیست، چه در خانه یا در محل کار، انسان نیاز به هوای تمیز و نفس کشیدن دارد تا از تجمع میکروب در بدن جلوگیری شود و ریه‌ها بتوانند نفس بکشند. ماندن در خانه و نداشتن نور کافی موجب مشکلات روحی، روانی و افسردگی زمستانی (فصلی) در انسان می‌شوند؛ بنابراین بیرون رفتن از خانه به منظور پیاده روی، حرکت و فعالیت و در معرض نور قرار گرفتن برای سلامت جسمی و روحی زمستانی بسیار مفید است.

محیط خانه را بیش از حد گرم نکنید

 طبیعی است که بخواهید داخل خانه یا هر مکان دیگری گرم بمانید اما گرمای بیش از حد هوا و خشکی هوا برای تنفس و سلامت پوست مناسب نیست. بنابراین درجه حرارت وسایل گرمایشی را به حداکثر نرسانید.

مرطوب کننده را فراموش نکنید

هنگام بیرون رفتن از منزل حتما پوست دست ها و صورت را مرطوب کنید تا سردی و خشکی هوا سبب آسیب به پوستتان نشود. همچنین بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن، به پوست خود مرطوب کننده بزنید. این کار را در حالی انجام دهید که پوستتان هنوز کمی مرطوب است. خشک کردن شدید پوست با حوله می تواند به آن آسیب وارد کند.

نکات بهداشتی را فراموش نکنید

در فصل زمستان نیز باید بهداشت را در مورد خود و اعضاء خانواده حفظ کرد؛ زیرا این فصل ناقل بسیاری از میکروب‌ها بخصوص ویروس‌هاست که باعث عفونت در بدن می‌شود و از طریق سرفه و عطسه از فردی به فرد دیگر سریعاً منتقل می‌شود؛ حتی با دست زدن به تلفن، کلید، دستگیره یا هر شی دیگر که در منزل است ویروس منتقل می‌شود.

 بهتر است دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوئید؛ محلول ضدعفونی نیز می‌تواند در حفظ بهداشت موثر باشد؛ معمولاٌ در زمستان این عمل به خوبی انجام نمی‌شود، اما نباید فراموش کرد فصل زمستان با خود ویروس و میکروب‌های فراوانی می‌آورد.

نکات تغذیه ای مناسب فصل سرد

با کمی برنامه ریزی، می توانید غذاهای سالمی بخورید تا هم مقدار زیادی از مواد مغذی به بدن تان برسانید و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنید. همچنین، خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست شما با وجود کم شدن تدریجی دما محافظت کند شما را گرم و پر انرژی نگه دارند.

خوردن میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

در روزهای سرد سال برای اینکه افراد سیستم ایمنی بدنشان در برابر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، باید مصرف سبزیجات  و میوه را سرلوحه کار خود قرار دهند. افراد باید با مصرف ویتامین A و C، سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا تقویت کنند.

لبنیات مصرف کنید

افراد برای آنکه استخوان‌هایی محکم داشته باشند، باید مصرف لبنیات را در برنامه غذایی روزمره خود قرار دهند، زیرا کلسیم موجود در لبنیات سبب تقویت بافت استخوانی شده و هنگام سر خوردن صدمات کمتری به فرد وارد می شود.

غذای گرم را فراموش نکنید

افرادی که دارای مزاج سرد هستند، در فصل سرد و در روزهای برفی دچار سستی و بی‌حالی می‌شوند که برای رفع مشکل باید مصرف غذاهایی با طبع گرم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

همچنین باید برای داشتن سیستم گوارشی مناسب در هوای سرد از مصرف انواع سوپ و آش که حاوی ویتامین‌های مختلف بوده غافل نشوند. 

همچنین مصرف غذاهای گرم مانند زنجبیل، باعث جلوگیری از سستی و خواب‌آلودگی افراد در روزهای برفی و در فصول سرد سال می‌شود.

از خوردن عسل و دارچین غافل نشوید!

بررسی ها نشان می دهنداگر فردی سرمایی هستید بیشتر سراغ غذاهایی مانند “عسل” و چای “دارچین” و ارده بروید و این غذاها را حتما در این فصول در “رژیم غذایی” خود جای دهید زیرا مصرف این خوراکی ها مانع از بروز بیماری هایی مانند “استرس” و “اضطراب” در شما می شود و احساس سرما را در بدن شما از بین می برد.

همچنین مطالعات نشان می دهند خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود همواره دست و پاهایتان گرم باشد و احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ