فلوکستین باعث کاهش وزن می شود؟

faateme1366
شاید اضافه وزن شما را به حدی از کلافگی رسانده باشد که بخواهید به هر طریق و به هر وسیله ای که شده لاغر شوید. لابد یکی از اولین پیشنهاداتی هم که می شنوید استفاده از قرص فلوکستین است. شاید می خواهید بدانید آیا فلوکستین ممکن است باعث لاغری شما بشود؟ این مطلب را بخوانید تا بدانید با مصرف این دارو برای لاغری، چه به روزتان می آید.

فلوکستین چیست؟

فلوکستین یک داروی ضد افسردگی است .در حالت های افسردگی، اضطراب، ترس و .. که تعادل مواد شیمیایی مغز به هم می خورد این دارو به طور موثری می تواند عمل کند. فلوکستین یک داروی ضدافسردگی مهارکننده باز جذب سروتونین است. سروتونین ماده‌ای در بدن است که کاهش آن سبب عدم تعادل روانی، علائم افسردگی، خواب‌آلودگی، نگرانی و غیره می‌شود. این دارو به شکل کپسول‌های ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرمی در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود. فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات از جمله برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، سندروم پیش از قاعدگی، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، درمان مشکلات جنسی، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و بر اساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود.

عارضه ای به نام کاهش وزن

یکی از عوارضی که برای فلوکستین در نظر گرفته می‌شود، کاهش وزن است، اما وقتی از عوارض یک دارو صحبت می‌شود ممکن است فقط در یک نفر رخ دهد و قرار نیست در همه کسانی که از دارو استفاده می‌کنند، دیده شود. یکی از علائم افسردگی، بی‌اشتهایی است که اتفاقا برخی افراد پس از مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، اشتها پیدا کرده و ممکن است حتی وزن اضافه کنند. کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین صد درصد نیست. علاوه بر آن در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده‌اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چند ماه فلوکستین مصرف کنند و هر ماه مقداری وزن کم کنند. بعد از چند ماه کاهش وزن متوقف می‌شود، زیرا بدن به دارو عادت می‌کند. معمولا عوارض دارویی در شروع مصرف رخ می‌دهد، کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین هم همین‌طور است. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند، اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود.

عوراض مصرف خودسرانه فلوکستین

از جمله عوارض شایع ناشی از مصرف فلوکستین عبارتند از واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم صورت ، لب ، زبان و یا گلو. در صورت مشاهده این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر علائم زیر بدتر شد به پزشک اطلاع دهید. علائمی نظیر تغییر خلق و خو، حملات عصبی، بی خوابی، عصبانیت، ناارامی، بیش فعالی(روحی و فیزیکی)، تفکر خودکشی و خود آزاری .از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو عبارتند از : تشنج، لرزه، سختی عضله و به طور کلی تشنج عضلانی، علائم پوستی مثل خارش، قرمزی و فلسی شدن ، از دست دادن تعادل و هماهنگی، تعریق، تپش قلب و گیجی.

سایر عوارض جانبی کمتر جدی دارو عبارتند از : سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی، آب ریزش بینی، درد گلو، سردرد و علائم سرماخوردگی، تهوع، اسهال و تغییر اشتها، تغییر وزن، کاهش میل جنسی و یا سختی دریافت لذت جنسی، خشکی دهان و افزایش تعریق.

یک نکته مهم!

کاهش وزن بر اثر فلوکستین 100درصد نیست. به علاوه در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده‌اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چندماه فلوکستین مصرف کنند و هرماه مقداری وزن کم کنند. بعد از چندماه کاهش وزن متوقف می‌شود زیرا بدن به دارو عادت می‌کند. معمولا عوارض دارویی در شروع مصرف رخ می‌دهند، کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین هم همین‌طور است. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌یی به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهدیه

مهدیه

1399-09-29 - 16:01 پاسخ

سلام.ایا فلوکستین برای کیست وتوده سینه ضرر دارد