چرا ایمپلنت بهترین جایگزین دندان‌های از دست رفته است؟

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک: در سه دهه گذشته با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، ایمپلنت‌های دندانی نیز توسعه یافته و رایج شدند. برای ساخت ایمپلنت از فلز تایتانیوم استفاده می شود که با بافتهای بدن انسان بسیار سازگار است . در چند سال گذشته با افزایش کیفیت سطح و شکل و طرح داخل و خارج ایمپلنت سازگاری بافتی آن بسیار بهتر شده است.

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک:

در سه دهه گذشته با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، ایمپلنت‌های دندانی نیز توسعه یافته و رایج شدند. برای ساخت ایمپلنت از فلز تایتانیوم استفاده می شود که با بافتهای بدن انسان بسیار سازگار است . در چند سال گذشته با افزایش کیفیت سطح  و شکل و طرح داخل و خارج ایمپلنت سازگاری بافتی آن بسیار بهتر شده است.

به چند دلیل عمده درمان بی دندانی با ایمپلنت درحال حاضر بهترین چاره است.

١- به دندانهای کناری آسیبی وارد نمی کند

قبلاً برای جایگزینی یک یا دو دندان از دست رفته از روش بریج یا پل استفاده می شد که نیاز به تراش دندانهای سالم بود.

٢- نیروی وارد شده به دندان جایگزین شده با ایمپلنت مستقیماً به استخوان همان ناحیه وارد می شود و این باعث رشد واستحکام استخوان و لثه می شود، در صورتی که در روش های قدیمی این فشار بصورت نامتعادل بر دندانهای کناری وارد شده و موجب صدمات متعددی به بافتهای لثه و دندان می شود.

٣- کنترل بهداشت برای  ایمپلنت لازم است و چنانچه مانند دندانهای طبیعی مراقبت انجام شود مشکلی نخواهد داشت در صورتی که در روش بریج تمیزکردن آن مشکل هست و اکثراً باعث بوی بد دهان شده است، به‌خصوص اگر دارای طراحی نامناسبی است.

٤- هزینه

با وجودی که بسیاری اعتقاد دارند ایمپلنت گران است ولی با یک نگرش بهتر و منطقی خواهیم دید که به اقتصاد افراد کمک کرده است.

زمانی که یک دندان از دست رفته است اگر از روش بریج استفاده شود علاوه بر هزینه سه عدد روکش ممکن است دندانهای پایه نیاز به درمان ریشه پیدا کنند که این نیز هزینه اضافی بر بیمار تحمیل خواهد کرد.

٥- ماندگاری

چنانچه کلیه نکات بهداشتی را برای یک ایمپلنت رعایت کنیم ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت و ممکن است تا آخر عمر باقی بماند و در جویدن مؤثر باشد در حالیکه درمانهای دیگر به ندرت تا بیست سال دوام می آورند.

٦- احساس روانی بهتر ایمپلنت

به علت شباهت بیشتر ایمپلنت با دندان از نظر قرارگرفتن در استخوان و عدم دست اندازی به بافت های اطراف و همینطور شکل و اندازه طبیعی بیشترین تشابه احساسی به دندان طبیعی را دارد.

البته با همه این مزایای غیر قابل انکار، ایمپلنت ها هنوز دارای نواقصی هستند که با پیشرفت تحقیقات امید به رفع این مشکلات وجود دارد.

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی ٢١ سال سابقه کار

آدرس و شماره تماس:

مطب شماره یک: تهران- پاسداران- خیابان پاسداران – بوستان نهم- بعد از تقاطع شهید پایدارفرد- پلاک ١٢٢ واحد ١٤ 02122599166

02122599678

مطب شماره دو :  تهران- شمس آباد- خیابان استاد حسن بنا شمالی- جنب آتش نشانی- میدان سرباز- پلاک٦٢٥ – واحد ٤ 

02122531289

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ