قرص لووتیروکسین برای چیست

قرص لووتیروکسین قرصی است که کسانی که کم کاری تیروئید دارند به خوبی میشناسند. اگر می خواهید بدانید قرص لووتیروکسین برای چیست این مقاله را بخوانید.

قرص لووتیروکسین برای چیست

قرص لووتیروکسین قرصی است که کسانی که کم کاری تیروئید دارند به خوبی میشناسند. این قرص برای درمان تیروئید به کار نمیرود اما از پیشرفت آن جلوگیری می کند.قرص لووتیروکسین را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد. این قرص هم عوارض مصرف بیش از اندازه دارد و ممکن است برای قشرهای مختلف خطرات متفاوتی داشته باشد. اگر می خواهید بدانید قرص لووتیروکسین برای چیست این مقاله را بخوانید. 

قرص لووتیروکسین چیست

لووتیروکسین یک هورمون تیروئید است که به عنوان دارو برای درمان بیماری کم کاری تیروئید استفاده می‌شود. کم کاری تیروئید به شرایطی اطلاق می‌شود که طی آن غده تیروئید به مقدار کافی از هورمون تیروئید را تولید نمی‌کند. لووتیروکسین برای درمان کم کاری مادرزادی غده تیروئید (کرتینیسم) و گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ازقرص لووتیروکسین همراه با جراحی و پرتودرمانی رادیواکتیو به منظور درمان سرطان تیروئید استفاده می‌شود. لووتیروکسین از نظر طبقه بندی دارویی در گروه هورمون‌ها قرار می‌گیرد. عملکرد این دارو از طریق جایگزینی هورمون تیروئیدی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود.

لووتیروکسین به دو شکل قرص و کپسول تولید شده و از راه دهانی مصرف می‌شود. این دارو معمولاً یک بار در روز و با شکم خالی یعنی نیم تا یک ساعت قبل از صبحانه خورده می‌شود. دستورالعمل درج شده در نسخه خود را به دقت رعایت کنید و هر قسمت از آن را که نمی‌فهمید، از پزشک یا داروساز بخواهید که برایتان توضیح دهد. لووتیروکسین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. هرگز این دارو را کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده و یا با فواصل زمانی متفاوت با دستور پزشک مصرف نکنید. احتمالاً پزشک برای شروع یک دوز پایین لووتیروکسین را تجویز می‌کند و سپس به تدریج دوز مصرفی شما را افزایش می‌دهد.

موادغذایی زیر باعث می شوند لووتیروکسین کمتر جذب بدن شود، لذا از مصرف آنها با این دارو خودداری کنید:

شیر خشک حاوی سویا، غذاهای حاوی دانه ها، گردو و غذاهای دارای فیبر زیاد مانند: کلم، سیب، تمشک، گلابی، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، کنگرفرنگی.

لووتیروکسین را صبح با معده خالی و نیم ساعت قبل از غذا خوردن مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک را رعایت کنید و دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید

عوارض لووتیروکسین

اگر با مصرف قرص لووتیروکسین، دچار کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت و لب ها و زبان و گلو شدید، نشان می دهد به این نوع لووتیروکسین حساسیت دارید و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار عوارض جدی زیر شدید نیز باید به پزشک مراجعه کنید:
– سردرد
– بی خوابی
– عصبی و یا تحریک پذیر بودن
– تب، گرگرفتگی و تعریق
– تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه
– تغییر عادت ماهانه
– تغییر اشتها و وزن
عارضه جانبی کم خطر لووتیروکسین عبارت است از: ریزش موی خفیف

لووتیروکسین کم کاری تیروئید را کنترل می‌کند اما آن را درمان نمی‌کند. بعد از شروع مصرف این دارو ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما بتوانید تغییراتی در علائم بیماری خود مشاهده کنید. حتی وقتی که احساس می‌کنید خوب شده‌اید، باید مصرف لووتیروکسین را ادامه بدهید. بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک خود، مصرف لووتیروکسین را قطع نکنید.

قرص لووتیروکسین در دوران بارداری

قرص لووتیروکسین

را می‌توان در دوران بارداری هم مصرف کرد. این دارو برای زمان بارداری مجاز شمرده شده است و هیچ گونه اثرات جانبی مضری به دنبال ندارد. تحقیقات انجام شده بر روی زنان بارداری که این دارو را مصرف می‌کرده‌اند، هیچ گونه افزایش خطر نا‌هنجاری‌های مادرزادی را نشان نداده است. بنابراین احتمال آسیب دیدگی جنین در نتیجه مصرف این دارو بسیار بعید است. مصرف این دارو در زمان بارداری نباید متوقف شود و اگر کم کاری تیروئید در دوران بارداری تشخیص داده شد، باید به شکل مناسب درمان شود. عوارض کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد : سقط خود به خود، پری– اکلامپسیا، مرده زایی و زایمان زودرس. کم کاری تیروئید مادر در زمان بارداری می‌تواند اثرات زیانباری بر رشد و نمو جنین و کودک داشته باشد.

ممکن است در دوران بارداری میزان T4 سرم خون کاهش و میزان TSH سرم افزایش پیدا کند و از محدوده طبیعی خارج شود. به دلیل آنکه بالا رفتن TSH سرم خون ممکن است در 4 هفته اول بارداری اتفاق افتد، زنان بارداری که این دارو را مصرف می‌کنند باید هر سه ماه یک بار، مقدار TSH خود را اندازه‌گیری کنند. اگر میزان TSH سرم خون بالا برود، برای تصحیح آن باید دوز داروی لووتیروکسین هم افزایش داده شود. همچنین به دلیل آنکه میزان TSH بعد از وضع حمل مشابه با قبل از دوران بارداری است، بنابراین دوز مصرفی دارو هم بلافاصله بعد از زایمان باید به مقدار مشابه با زمان قبل از بارداری باز گردانده شود. میزان TSH سرم خون باید 6 تا 8 هفته بعد از وضع حمل اندازه‌گیری شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ