تعداد اسپرم در هر انزال چقدر است؟

sahar.d
تعداد نرمال اسپرم در هر انزال نشان دهنده سلامت جمسی مرد و عدم مشکل باروری است.

با فرا رسیدن سن بلوغ در مردان، تولید اسپرم در بیضه ها با سرعت حدود ۱۲۵ میلیون اسپرم در روز آغاز می‌شود (در هر ثانیه حدود ۱۵۰۰ اسپرم). مردان در هربار برقراری رابطه جنسی، دچار انزال شده و مقداری مایع منی از آن ها خارج می شود.

حجم این مایع و کیفیت اسپرم آن به عوامل متعددی وابسته است که سال هاست مورد بررسی پژهشگران و پزشکان است.

تعداد اسپرم در هر انزال

به طور معمول در هر انزال باید بیش از 20 میلیون اسپرماتوزوآ در هر میلی لیتر از منی حضور داشته باشد که کمتر بودن میزان اسپرم از مقدار طبیعی معمولا به معنای ناباروری است.

ولی کمتر بودن اسپرم از این مقدار، همیشه به معنای ناباروری و عدم امکان پدر شدن فرد نیست. چنانچه مشاهده شده است که مردانی با تعداد اسپرم کمتر از 1 میلیون، پدر شده اند.

میزان طبیعی برای شمارش اسپرم در افرادی که عمل وازکتومی داشته اند 0 (صفر) است. کاهش تولید اسپرم در مردان لزوماً به ضعف قدرت باروری منجر نمی‌شود.

به طور طبیعی باید حداقل 30% از اسپرم ها شکلی طبیعی داشته باشند. غیرطبیعی بودن شکل اسپرم می تواند حالات مختلفی داشته باشد.

ممکن است اسپرم 2 سر و یا 2 دم داشته باشد، سر باریک باشد و یا گردتر از حالت طبیعی باشد. اسپرم غیرطبیعی قادر به حرکت کردن به شکل درست نیست و یا نمی تواند به داخل تخمک نفوذ کند. البته در هر نمونه منی سالم، تعدادی اسپرم ناسالم دیده خواهند شد ولی درصد بالای اسپرم ناسالم نسبت به اسپرم سالم شرایط پدر شدن را برای فرد سخت تر میک ند.

به طور نرمال حدود 50% از اسپرم ها باید پس از گذشت 1 ساعت حرکت رو به جلو داشته باشند. برای اینکه اسپرم بتواند از محیط موکوسی سرویکس عبور کند باید قابلیت حرکت رو به جلو یا شنا کردن داشته باشد. در صورتی که درصد بالایی از اسپرم ها نتوانند به درستی حرکت کنند، فرد برای پدر شدن با مشکل مواجه است.

pH مناسب برای رشد اسپرم

محدوده ی طبیعی برای pH مایع منی چیزی در حدود 7.1 (هفت و یک دهم) تا 8.0 (هشت) است. بالاتر یا پایین تر بودن pH منی از این محدوده میتواند باعث کشته شدن اسپرم شود و یا بر نحوه ی حرکت کردن آنها تاثیر سو داشته باشد.

عوامل موثر بر سلامت اسپرم‌ در مردان

«اسپرم مردانی که هر روز فعالیت زناشویی دارند، از کیفیت بهتری برخوردار است.» این یافته، نتیجه تحقیق محققان استرالیایی است و نشان می‌دهد مردانی که به علت آسیب‌دیدگی اسپرم، توانایی باروری پایین‌تری دارند، اگر به مدت یک هفته، هر روز فعالیت زناشویی و انزال داشته باشند، کیفیت اسپرم شان بهبود می‌یابد. منظور از بهبود کیفیت اسپرم در این تحقیق، کاهش تعداد مواد وراثتی آسیب‌دیده، عنوان شده است.

همچنین ورزش تأثیر بسیاری بر تولید اسپرم دارد به نحوی که مردانی که در طول روز بیش از ۱۵ ساعت تحرک دارند حدود ۷۳ درصد نسبت به مردان کم‌تحرک اسپرم تولید می‌کنند.

نقش تغذیه در سلامت اسپرم

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها از نقص یافتن اسپرم جلوگیری می‌کنند و حرکت آن را افزایش می‌دهند و میزان استرس را در تخمک‌ها و دستگاه تناسلی کاهش می‌دهند.

کمبود روی موجب کاهش یافتن میزان هورمون تستوسترون و اسپرم می‌شود. مصرف الکل تا ۵۰ درصد باعث کاهش قابلیت باروری می‌شود و تولید اسپرم را کاهش داده و تولید اسپرم‌های غیرعادی و ناهنجار را افزایش می‌دهد.

بهبود کیفیت اسپرم 

بسیاری از مواردی که به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند، باعث سلامت اسپرم‌ها هم می‌شوند؛ مانند اجتناب از سیگار و داروهای غیرمجاز، بخصوص داروهای استروییدی آنابولیکی، پرهیز از قرار گرفتن در معرض سمومی مانند آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین، پرهیز از الکل، داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن طبیعی بدن، خنک بودن دمای اسکروتوم (کیسه بیضه) زیرا گرما، تولید اسپرم را کند می‌کند، پرهیز از حمام‌های داغ و وان آب داغ، پوشیدن لباس‌زیر گشاد و پادار به جای لباس زیر تنگ و همچنین نپوشیدن شلوارهای تنگ.

عوامل موثر بر کاهش تولید اسپرم

از دلایل کاهش تولید اسپرم در مردان می‌توان به کشیدن سیگار، اضافه وزن، تغذیه و هر چه باعث گرم شدن بیضه‌ها شود که می‌توان به نشستن طولانی مدت اشاره کرد.

وجود سابقه عفونت پروستات یا عفونت‌های ناحیه تناسلی، سابقه ضربه به بیضه‌ها یا چرخش بیضه‌ها، ابتلا به واریکوسل، سابقه بلوغ زودرس یا دیررس، تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه، ترمیم فتق، بیضه نزول نکرده، داروهای مورد استفاده در درمان زخم‌ها یا پسوریازیس، دیابت، بیماری سیستیک فیبروزیس و آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوای تنفسی اشاره کرد.

چه تعداد اسپرم برای باردارشدن لازم است؟

فقط یک اسپرم برای لقاح تخمک کافی است اما به ازای یک اسپرمی که به تخمک‌ می‌رسد و باعث لقاح آن می‌شود، چند میلیون اسپرم از دست می‌رود. مایع منی مرد، تقریبا ۱۰۰ میلیون اسپرم دارد. مردانی که شمار اسپرم‌هایشان در هر میلی‌لیتر منی کمتر از ۲۰ میلیون اسپرم باشد، با اشکال در باروری مواجه می‌شوند.

چرا این همه اسپرم برای تشکیل یک جنین لازم است؟ زیرا در سفر اسپرم‌ها از واژن به لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ) برای رسیدن به تخمک‌ فقط تعداد محدودی زنده می‌مانند.

برای اسپرم‌هایی هم که این سفر را به پایان می‌رسانند، نفوذ به درون تخمک به این سادگی‌ها نیست. تخمک با لایه ضخیمی پوشیده شده است که لقاح را مشکل می‌کند. کار‌شناسان معتقدند این فرآیند، شیوه طبیعت برای رسیدن سالم‌ترین اسپرم به تخمک است تا در ‌‌نهایت نوزادی سالم متولد شود.

اسپرم تا چه مدتی زنده می‌ماند؟

این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد و مهم‌ترین آن‌ها محل قرار‌گیری اسپرم است. هنگامی که منی خشک می‌شود، اسپرم روی یک سطح خشک، مانند لباس یا تختخواب می‌میرد ولی در آب، مثلا در آب گرم وان، احتمالا برای مدت طولانی‌تری زنده خواهد ماند، زیرا در محیط‌های مرطوب و گرم بیشتر زنده می‌ماند ولی احتمال اینکه اسپرم موجود در آب وان به دستگاه تناسلی زنانه راه یابد و او را باردار کند، بسیار اندک است.

اسپرم در بدن زن با توجه به شرایط، تا حداکثر ۵ روز زنده می‌ماند، بنابراین در پاسخ به سوال برخی که می‌گویند آیا ممکن است روابط زناشویی بدون حفاظ، حتی چند روز پیش از تخمک‌گذاری زن به بارداری بینجامد، باید جواب مثبت داد و گفت: بله.

درمان لازم برای درمان مشکل تولید کم اسپرم

در حال حاضر باتوجه به اینکه اقدام چندانی برای بهبود تعداد کم اسپرم نمی‌توان انجام داد. یک روش مدرن رای درمان مردان نابارور بر اساس تعداد اسپرم متحرک و یک تست ساده تست ابقای اسپرم است.

اسپرم را شسته و آنها را برای مدت 24 ساعت در محیط کشت در انکوباتور نگهداری کرده و سپس مجدداً بررسی می کنیم. اگر بیش از سه میلیون اسپرم در میلی لیتر وجود داشته باشد میتوان روی آن حساب کرد. اگر اسپرم پس از 24 ساعت زنده نباشد، نشان دهنده عملکرد غیر مناسب اسپرم است.

درمان بستگی به تعداد کم اسپرم دارد. اگر این اسپرم ها بطور متوسط کاهش داشته باشد) تعداد اسپرم متحرک در انزال حدود 20 میلیون) میتوان با تحریک تخمک گذاری خانم به همراه تلقیح داخل رحمی IUI نتیجه خوبی گرفت.

در صورت عدم موفقیت و حاملگی پس از این اقدام درمانی و 4 سیکل درمانی دیگر بایستی در پی اقدامات شدیدتر مثل IVF یا ICSI بود.

در مردانی که تعداد اسپرم متحرک کمتراز 5 میلیون در انزال است بهترین درمان پیشنهادی IVF است. این کار نشان می دهد که آیا اسپرم تخمک را بارور کرده یا خیر. اگر لقاح صورت گیرد بیمار شانس خوبی را برای بارداری خواهد داشت.

بهرحال، اگر تعداد اسپرم متحرکر کمتر از 5 میلیون بوده و یا تخمک ها اصلاً در پروسه IVF صورت نگیرد، تنها روش موجود میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمکICSI است که تحول بزرگی را برای درمان مردان نابارور ایجاد نموده است.

آیا خروج مایع منی با ادرار همان خروج اسپرم است؟

حرکت اسپرم چگونه است؟

دانستنی هایی در مورد کیفیت اسپرم و مایع منی

سوالات متداول پیرامون اسپرم

برای به دنیا آوردن فرزند یک اسپرم و یک تخمک نیاز است، اما بسیاری از افراد درباره اسپرم اطلاعات زیادی ندارند. در صورتی که ناباروری برای فردی و همسرش مسئله است خواندن این مطلب به درک اصول اولیه کمک می کند.

اسپرم چقدر عمر می کند؟

به گزارش وب ام دی، پاسخ به این سوال به موارد مختلفی بستگی دارد، اما مهمترین آنها محل قرار گیری اسپرم است. در سطح خشک مانند لباس یا ملافه اسپرم تا زمان خشک شدن مایع منی زنده است.

در آب مانند حمام گرم یا وان آب داغ  به احتمال زیاد عمر طولانی تری دارد زیرا در مکان های گرم و مرطوب رشد می کند، اما احتمال اینکه اسپرم در وان آب به بدن زنان راه پیدا کند و باعث باردار شدن آنها شود بسیار کم است.

هنگام قرارگیری اسپرم در بدن زنان تا 5 روز می تواند زنده بماند. در صورت داشتن رابطه جنسی چند روز قبل از تخمک گذاری همسر خود احتمال بارداری وی وجود دارد.

برای باردار شدن به چند اسپرم نیاز است؟

برای لقاح تخمک زن فقط یک اسپرم نیاز است. با این حال، به خاطر داشته باشید برای هر اسپرم که به تخمک می رسد، میلیون ها اسپرم هم وجود دارد که به تخمک نمی رسند.

به طور متوسط در ​​هر بار انزال مردان نزدیک به صد میلیون اسپرم آزاد می شود. چرا میلیون ها اسپرم آزاد می شود در حالیکه یک اسپرم برای بچه دار شدن نیاز است؟

برای تماس با تخمک منتظر منی باید از واژن به لوله های فالوپ برود، سفری سخت که تعداد کمی از اسپرم ها در طول آن زنده می مانند. کارشناسان معتقدند این فرایند راهی طبیعی است که به سالم ترین اسپرم اجازه می دهد تخمک را بارور کند و بهترین شانس را برای بچه دار شدن فراهم کند.

آیا برای بهبود سلامت اسپرم می توان کاری انجام داد؟

بسیاری از کارهای ساده برای حفظ سلامتی را می توان برای اسپرم نیز انجام داد، برخی از این نکات را امتحان کنید:

سیگار نکشید و از داروهای غیرمجاز به ویژه آنابولیک استروئید استفاده نکنید.

از تماس با سموم مانند آفت کش ها و فلزات سنگین خودداری کنید.

میزان مصرف الکل را محدود یا به طور کامل قطع کنید.

ضمن داشتن رژیم غذایی سالم داشته وزن خود را تحت کنترل داشته باشید.

کیسه بیضه را خنک نگه دارید زیرا گرما ساخت اسپرم را آهسته می کند. برای این کار از حمام گرم اجتناب کنید، شلوار کوتاه ورزشی بپوشید و از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.

تجزیه و تحلیل مایع منی چه می گوید؟

انجام آزمایش به پزشک برای بررسی علت مشکل بچه دار شدن زوج ها کمک می کند. برخی از چیزهایی که می توانید از تجزیه و تحلیل یاد بگیرید:

مقدار و ضخامت مایع منی. به طور متوسط در هر بار انزال مردان 2 تا 6 میلی لیتر مایع منی یا حدود 1/2 قاشق چایخوری تا 1 قاشق چای خوری آزاد می کنند.

کمتر از این مقدار حاوی اسپرم کافی برای باردار شدن یک زن نیست. از سوی دیگر، بیش از این مقدار می تواند غلظت اسپرم را رقیق کند.

مایع منی برای شروع باید ضخیم باشد و 10 تا 15 دقیقه پس از انزال نازک می شود. مایع منی که ضخیم می ماند حرکت اسپرم را مشکل می کند.

غلظت اسپرم. چگالی اسپرم نیز نامیده می شود، این تعداد اسپرم در میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است. پانزده میلیون یا تعداد بیشتر اسپرم در هر میلی لیتر طبیعی تلقی می شود.

تحرک اسپرم. این درصد اسپرم در نمونه در حال حرکت است، همچنین ارزیابی نحوه حرکت آنها. یک ساعت پس از انزال حداقل 32 درصد از اسپرم ها باید در یک خط مستقیم به سمت جلو حرکت کنند.

مورفولوژی. این تجزیه و تحلیل اندازه، شکل و ظاهر اسپرم است.

آیا تولید اسپرم در بزرگسالی متوقف می شود؟

باروری مردان در طول زندگی ادامه می یابد. میزان اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد، اما حتی مردان مسن نیز می توانند صاحب فرزند شوند.

بهترین درمان های خانگی برای زود انزالی مردان

نگرانی های جنسی از جمله انزال زودرس یا زودانزالی به نسبت امری شایع است. انزال زودرس یکی از اختلالات جنسی است و زمانی رخ می دهد که مرد در عرض چند دقیقه پس از شروع فعالیت جنسی و تحریک آلت جنسی به ارگاسم برسد.

به گزارش هلث لاین، تعریف واحدی برای انزال زودرس وجود ندارد، اما در سال ۲۰۱۴ انجمن بین‌المللی بیماری‌ های سکسوال اعلام کرد هنگامی که فرد در عرض یک دقیقه یا کمتر از دخول و بدون اراده دچار انزال می شود و این وضعیت در هر بار رابطه جنسی اتفاق بیفتد و موجب استرس و ناراحتی فرد شود یعنی دچار زودانزالی است.

این بیماری از هر 3 مرد یک نفر را درگیر می کند و منجر به بروز ناامیدی و اضطراب در فرد می شود. در نتیجه برخی از مردان با انزال زودرس از برقراری رابطه جنسی اجتناب می کنند، اما روش های درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد.

داروی گیاهی آیورودا برای درمان زودانزالی

آیورودا سیستم درمانی سنتی هند است. برای درمان همه چیز از دیابت گرفته تا التهاب به هزاران گیاه تکیه می کند. تصور می شود برخی از داروهای آیورودا در صورت مصرف 2 بار در روز با آب ولرم انزال زودرس را درمان می کنند حتی از داروی آیورودا برای درمان اختلال نعوظ نیز استفاده شده است.

یک مطالعه پزشکی جنسی در سال 2017 نشان داد مردانی که از داروی آیورودا استفاده می کردند در زمان انزال حین رابطه جنسی افزایش اندکی، اما قابل توجه را تجربه کرده اند، عوارض جانبی بالقوه شناخته شده عبارتند از:

دل درد

سرگیجه

درد خفیف

کاهش میل جنسی

داروی گیاهی چینی برای درمان زودانزالی

دوز هفتگی یا روزانه داروهای گیاهی چینی به ویژه قرص های “Yimusake” یا قرص “Qilin” با تقویت استقامت جنسی و بهبود انرژی زودانزالی را درمان می کند. همان مطالعه طب جنسی نشان داد انواع مختلف داروهای گیاهی چینی زمان انزال را حدود 2 دقیقه افزایش می دهند. عوارض جانبی بالقوه شناخته شده عبارتند از:

دل درد

سرگیجه

درد خفیف

کاهش میل جنسی

کرم های موضعی برای درمان زودانزالی

کرم های بی حس کننده موضعی بدون نسخه پزشک حاوی ماده بی حسی هستند که با کاهش احساس و تاخیر در ارگاسم زودانزالی را درمان می کنند. 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی کرم را به آلت تناسلی خود بمالید تا بیشترین اثر را داشته باشد.

مطالعه پزشکی جنسی در سال 2017 نشان داد کرم های موضعی می توانند به مدت چند دقیقه زمان انزال را افزایش دهند. از عوارض جانبی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد خفیف

احساس سوزش خفیف

کاهش میل جنسی

از دست دادن موقتی حساسیت

اسپری لیدوکائین برای درمان زودانزالی

اسپری لیدوکائین مانند کرم های موضعی با حساسیت زدایی از آلت تناسلی مرد و کاهش حساسیت به از بین بردن زود انزالی کمک می کند. 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی از اسپری برای بهترین عملکرد استفاده کنید. از عوارض جانبی شناخته شده آن می توان به کاهش میل جنسی و از دست دادن حساسیت موقتی اشاره کرد.

مکمل زینک برای درمان زود انزالی

زینک نه تنها از ایمنی سالم و رشد سلول حمایت می کند بلکه ماده معدنی ضروری به تولید تستوسترون و همچنین افزایش میل جنسی و انرژی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد یک منبع معتبر بین کمبود زینک و اختلال عملکرد جنسی در مردان وجود دارد، بنابراین مصرف 11 میلی گرم زینک در روز، مقدار توصیه شده باعث بهبود زمان انزال می شود.

نتایج مطالعه ای که در سال 2009 روی موش ها انجام شد، نشان می دهد مکمل های زینک باعث افزایش تستوسترون می شوند که باعث بهبود مشکلات جنسی مانند زودانزالی می شود. البته زیاده روی در مصرف آن باعث بروز موارد زیر می شود:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

آسیب کلیه و معده

احساس طعم فلزی در دهان

تغییرات رژیم غذایی برای درمان زودانزالی

بر اساس تحقیقات منیزیم علاوه بر زینک در سلامت جنسی نقش دارد و می تواند در درمان زودانزالی نیز موثر باشد. گنجاندن مواد غذایی غنی از زینک و منیزیم در رژیم غذایی به افزایش زمان رسیدن به ارگاسم کمک می کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

صدف

دانه کدو تنبل

دانه های سویا

ماست

اسفناج

غلات جوانه گندم

بادام ها

لوبیا

نخود

دانه کنجد

گوشت گاو و بره

شکلات تلخ

سیر

نخود فرنگی

تکنیک فشار مکث برای درمان زودانزالی

تکنیک فشار مکث به درمان انزال زودرس کمک می کند. هنگام آماده شدن برای انزال بایستید و از همسر خود بخواهید انتهای آلت تناسلی را در جایی که سر به شافت می پیوندد را فشار دهد. از وی بخواهید چند ثانیه فشار دهد تا اینکه تمایل به ارگاسم از بین برود این روند را تا زمان لازم تکرار کنید. در نهایت ممکن است بتوانید انزال را بدون کمک به تاخیر بیندازید.

تکنیک توقف شروع برای درمان زودانزالی

روش استارت استاپ یا شروع توقف به عنوان کنترل ارگاسم نیز شناخته می شود می تواند با ترسیم لذت با تاخیر به ارگاسم برسد. در واقع روش آمیزش منقطع و مرحله به مرحله است. هنگام برقراری رابطه جنسی و زمانی که میزان تحریک در بدن به حداکثر برسد درست لحظاتی قبل از انزال رابطه جنسی و دخول را متوقف کنید، سپس پس از مدت کوتاهی با فروکش کردن حس لذت دوباره رابطه جنسی را ادامه دهید.

این روش در ابتدا سخت به نظر می رسد، اما در نهایت لذت جنسی زیادی را به دنبال دارد و باعث کنترل روی انزال می شود.

تمرینات کف لگن برای درمان زودانزالی

تقویت عضلات کف لگن تاثیر زیادی در مدت زمان انزال و ارگاسم دارد. یک منبع معتبر در زمینه اورولوژی در سال 2014 دریافت تمرینات کف لگن به مردانی که با انزال زودرس مادام العمر دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند تا رفلکس انزال خود را کنترل کرده و مدت زمان اوج گیری آنها را افزایش دهد. برای انجام تمرینات کف لگن:

با متوقف کردن جریان میانه حین سفت شدن عضلاتی که مانع از انتقال گاز می شوند عضلات مناسب را پیدا کنید.

هنگام خوابیدن عضلات کف لگن خود را به مدت 3 ثانیه منقبض کنید سپس 3 ثانیه آرام باشید. این کار را حداقل 10 بار پشت سر هم انجام دهید و برای دریافت بهترین نتیجه حداقل 3 بار در روز این تمرین را تکرار کنید.

با تقویت عضلات به تدریج ثانیه ها را افزایش دهید و موقعیت های جدیدی مانند ایستادن، راه رفتن یا نشستن را نیز امتحان کنید.

نفس کشیدن را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید فقط روی عضلات کف لگن تمرکز کنید یعنی عضلات شکم، ران و باسن خود را سفت نکنید.

کاندوم های تاخیری برای درمان زود انزالی

به طور کلی کاندوم با کاهش حساسیت فرد را از زودانزالی باز می دارد. کاندوم های تاخیری بدون نسخه نیز در دسترس هستند که یا از ماده ضخیم تری از جنس لاتکس ساخته شده اند یا حاوی ماده بی حسی هستند که برای تاخیر در ارگاسم است.

خودارضایی برای درمان زودانزالی

خودارضایی یک یا 2 ساعت قبل از رابطه جنسی به تاخیر انداختن انزال هنگام دخول کمک می کند، این ترشح جنسی باید نیاز را برای رسیدن به ارگاسم سریع کاهش دهد.

برای درمان زودانزالی مدتی از رابطه جنسی پرهیز کنید

شاید این گزینه خوشایند به نظر نرسد، اما تمرکز روی انواع دیگر فعالیت های جنسی به جای رابطه ممکن است به حذف فشار ناشی از برخوردهای جنسی کمک کند. دخول تنها راه دستیابی به رضایت جنسی نیست، بنابراین به روش های دیگری برای لذت بردن فکر کنید که باعث ناراحتی یا ناامیدی هیچ یک از شما نمی شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ