قرص ضدبارداری اورژانسی

faateme1366
اگر می خواهید بدانید بعد از یک رابطه زناشویی که احتمال بارداری برای شما وجود دارد، باید چه کنید این مطلب را بخوانید.

پیشگیری اورژانسی یک انتخاب نیست
جلوگیری اورژانسی از بارداری یعنی یک خانم و اقا، روش جلوگیری از بارداری خودشان را  دارند (مثلا کاندوم ) و حالا به هر دلیلی، این روش با شکست مواجه شده است(مثل پارگی کاندوم). حالا باید چکار کنند؟ از روشی خارج  از روتین، به نام جلوگیری پس از نزدیکی استفاده کنند . در کشورهای غربی، به این قرصهای پیشگیری اورژانسی از بارداری می گویند: قرص صبح روز بعد. ( قرص بعد از نزدیکی – after pill ) . اما جالب است برخی افراد یک قرص را میخورند و بعد از آن هم روابط  زناشویی آزاد را ادامه میدهند، بر مبنای قرصی که 3 روز پیش خورده اند!

 1. شما حق ندارید  قرص اورژانسی را  به عنوان یک روش ، “انتخاب ” کنید. قرص اورژانسی جلوگیری از حاملگی برای مواقع اورژانسی است…در شرایط اضطرار و اجبار …نه اینکه از قبل نزدیکی برای آن برنامه ریزی کنید.

2. شما به عنوان یک فرد دارای زناشویی، باید یک روش مناسب جلوگیری از بارداری داشته باشید. حالا اگر روش شما شکست خورد، از روش اورژانسی جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

 

انواع قرص ضدبارداری اورژانسی

قرص های OCP از نوع LDشامل ۴ قرص است که ۲ قرص یک بار و ۲ قرص ۱۲ ساعت بعد مصرف می شود و قرص های HD که میزان هورمون بالاتری دارد، هر ۱۲ ساعت یکی مصرف می  شود. دوز استروژن HD بالاتر است بنابراین مصرف ۲ عدد آن کافی است.نکته مهم درباره مصرف این قرص ها این است که باید حتما همان ۷۲ ساعت اول مصرف شود و ثابت شده است که ۹۰درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد.توصیه می شود که خانم ها از قرص ضداستفراغ قبل از مصرف این قرص ها استفاده کنند زیرا اگر کمتر از یک ساعت پس از مصرف قرص فرد دچار استفراغ شود اثر دارو از بین می رود و مصرف آن باید تکرار شود.شکل دیگری از داروهای ضدبارداری اورژانسی، فرآورده های پروژسترونی است که شامل ۲ قرص می شود وهریک حاوی ۷۵ میلی گرم پروژسترون است. گاهی ممکن است ۲ قرص یک جا مصرف شود که به تحمل فرد بستگی دارد.

 

پیشگیری از بارداری اورژانسی یعنی چه؟

روش اورژانس پیشگیری از بارداری، روشی است که خانم ها با استفاده از آن می توانند در صورت استفاده نکردن از روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری و یا هر موردی که احتمال بارداری نا خواسته پس از تماس جنسی را داشته باشد، از آن استفاده کنند.قرص لوونورجسترول یکی از روشهای جدید اورژانسی پیشگیری از بارداری است که به صورت بسته های 2 تایی در مراکز بهداشتی- درمانی و خانه های بهداشت بصورت رایگان ارائه می گردد. استفاده از این روش نسبت به روشهای دیگر اورژانسی راحت تر بوده و اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

 

عوارض روش پیشگیری اورژانسی

اثر بخشی روش پیشگیری اورژانس از بارداری با قرصهای لوونور جسترول حدود 99% و با استفاده از قرصهای ترکیبی، حدود 97% میباشدومهم است بدانید که هر چقدر فاصله زمانی تماس جنسی تا آغاز استفاده از روش کوتاه تر باشد، اثر بخشی آن بیشتر خواهد بود.

1- تهوع و استفراغ حین مصرف : میزان تهوع واستفراغ با استفاده از قرصهای ترکیبی به ترتیب حدود50% و 20% بوده که این عوارض با استفاده از قرصهای لوونورجسترول به حدود20% و 6% کاهش می یابدبهتر است جهت پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ شدید 4تا6 ساعت قبل از استفاده از روش اورئانس یک داروی ضد استفراغ استفاده شود…

2- اختلال قاعدگی : ممکن است که قاعدگی بعدی چند روز زودتر یا دیرتر آغاز شود، طول مدت آن تغییر یافته و تغییر در مقدار خونریزی ایجاد شود .این تغییر موقتی و بی خطر است.

3- سر درد و سر گیجه : این عارضه نیز در صورت بروز موقتی است .

 

چه کسانی از این روش استفاده نکنند؟

تقریبا همه افراد می توانند از این روش استفاده کنند اما در صورت وجود بیماریهای حاد کبدی و یا خونریزیهای نا مشخص دستگاه تناسلی از این روش استفاده نکنید .افرادی که می توانند از این روش استفاده کنند. استفاده نکردن یا استفاده نا درست از وسایل مطمئن پیشگیری از بارداری تجاوز پارگی و یا خارج شدن کاندوم فراموشی خوردن قرص ترکیبی برای سه نوبت فراموشی خوردن قرص شیردهی بیش از سه ساعت تاخیر بیش از دو هفته در تزریق آمپولDMPA تاخیر بیش از یک هفته در تزریق آمپولهای ترکیبی استفاده نادرست از روش طبیعی خروج IUD در زمانی بجز دوران قاعدگی استفاده از روش طبیعی یا منقطع با شک به تماس جنسی که می تواند منجر به بارداری گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ