گیاهان دارویی که نیاز به نسخه پزشک دارند

toranj
گیاهان دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

در بسیاری از مطالب منتشر شده توسط شبکه های اجتماعی ، به بسیاری از موارد توجه نشده است و هرکسی نمی تواند با توجه به یک جمله ساده از مزایای ان گیاهان استفاده کنید و چه بسا که ضررو زیان های فراوانی هم برایش داشته باشد. پس حتما گیاهان دارویی را با مشورت پزشک استفاده کنید.

گیاهان دارویی که مصرف خودسرانه آن عوارضی را در پیش دارد

برای مثال مصرف بیش از اندازه انواع ادویه، سس های تند، بادمجان، گردو، سیر، خرما، ارده،کنجد و پیاز در مناطق مرکزی ایران که فاقد رطوبت کافی هستند، باعث بروز مشکلات زیادی مانند خواب رفتگی دست و پا، افزایش فشار خون، کاهش خون رسانی اعضا، خشکی پوست و ریزش مو می شوند. عده ای به دلیل سر درد ناشی از آلودگی هوا اقدام به مصرف دمنوش ها می کنند که باید توجه داشت به طور مثال مصرف گل گاوزبان به صورت خودسرانه باعث آرام بخشی نخواهد شد. داروهای گیاهی اگر بة جا وبه موقع توسط متخصص طب سنتی که از دانشگاه های معتبر کشور،تخصص گرفته است تجویز شود قطعا برای فرد مشکل ایجاد نخواهد کرد. لیکن مصرف خودسرانه دارو به میزان زیاد باعث آسیب می شود. نکته مهم دیگر این است که زمانی داروی گیاهی موثر واقع می شود که بدن قوه داشته باشد و توانایی تجزیه و تحلیل دارو وجود داشته باشد. بنابراین ابتدا بدن فرد بیمار باید قوت گرفته و سپس با داروی گیاهی آرام آرام بهبود یابد.

گیاهانی که در دوره باردای مناسب نیستند

 یکی از زمان هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است.یکی از اصول طبیعت درمانگران در پیشنهادهای گیاهی که برای بیماری های مختلف به بیماران می دهند این است که همه داروهای گیاهی کاملاً بی خطر نیستند و برای استفاده بیشتر و بهره از گیاهان باید ابتدا برخی از اطلاعات اساسی را درباره آن ها کسب کنیم.  برخی گیاهان موجب سقط جنین و از دست دادن جنین می شوند و خانم های باردار باید مراقب باشند آنان را میل نکنند.

گیاهانی که باعث سقط جنین می شوند به دو دسته تقسیم می شوند دسته ای که در فرهنگ و سنت غذایی ما جای دارند و سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند و دسته دوم گیاهانی که چندان مصرفی ندارند و شاید حتی نام آنها هم به گوشتان نخورده باشد.
 
در مورد دسته دوم تقریبا به نظر می رسد هیچ خانمی در دوره بارداری که اوج احتیاط است سراغ گیاهانی که ناشناخته هستند برود اما در مورد دسته اول که در سبد غذایی روزانه افراد قرار دارد ممکن است تذکر در برخی موارد باعث احتیاط بیشتر شود. ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که سقط آور بودن برخی گیاهان مسئله ای نیست که طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده باشد بلکه وقتی گفته می شود برخی گیاهان به سقط آور بودن مشهور هستند، منظور این است که افرادی به صورت تجربی مشاهداتی داشتند که آنها را به این نتیجه رسانده که الزاما هم درست نیست.

گلپر و زرشک

گلپر یکی از معروف ترین گیاهانی است که برای درمان بیماری های گوارشی به خصوص نفخ محسوب استفاده می شود. گلپر، هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است. مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا باعث سقط جنین می شود. همانطور که گفته شد خطرآور بودن بسیاری از این گیاهان منوط به استفاده زیاد از حد آنهاست که معمولا در خانمهای باردار اتفاق نمی افتد.
 
هر گیاهی که شانس انقباض عضلات مختلف بدن را افزایش دهد می تواند سقط جنین را هم تحریک کند. در این میان بافت رحم عضلات مخطی دارد که تحریک را افزایش می دهد. البته این در صورتی است که زیاد مصرف شود. از جمله گیاهانی که به نظر می رسد سقط جنین را افزایش می دهند زرشک و ریشه آن است. میوه زرشک یکی از مواردی است که ابن سینا برای آن اثرات سقط آور قائل شده است. این میوه دارای آلکالوئیدها و همچنین ترکیبات فنلی از قبیل آنتوسیانین هاست. مشخص شده یکی از آلکالوئیدهای اصلی میوه زرشک، می تواند موجب انقباضات عضلانی صاف رحم شده و افزایش انقباض می تواند منجر به سقط شود. پس باز هم تاکیید می شود هیچ داروی گیاهی را خودسرانه میل نکنید.

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی!

برای تقویت اعصاب از این گیاهان دارویی استفاده کنید!

داروهایی گیاهی که در درمان درد معجزه می کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ