فواید سرکه سیب

faateme1366
اگر از جمله افرادی هستید که از سرکه فقط برای ترشی استفاده نمی کنند و در برنامه غذایی روزمره شان سرکه گنجانده اند این مطلب را بخوانید تا از فواید اینکار اطلاع پیدا کنید.

مواد تشکیل دهنده سرکه سیب
سرکه سیب اسید استیک بالا دارد این اسید اثرات بیولوژیکی قوی دارد سرکه در یک پروسه دو مرحله ساخته می شود در گام اول سیب خرد شده، در اثر مخمر، قندها آن تخمیر و به الکل تبدیل می شود. در مرحله دوم، باکتری ها روی محلول الکل اثر کرده و سبب تخمیر الکل و تبدیل آن به اسید استیک یک ترکیب اصلی فعال در سرکه می شود. سرکه سیب تنها حاوی حدود ۳ کالری در هر قاشق غذا خوری است. بسیاری از ویتامین ها و یا مواد معدنی در آن وجود دارد اما حاوی مقدار بسیار کمی از پتاسیم است کیفیت سرکه سیب به خاطر برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های موجود در آن است. سرکه سیب علاوه بر خوشمزه بودن در ترشی خانگی، ترشیجات و سس سالاد استفاده می شود برای قرن ها، از سرکه در پخت و پز و برای مقاصد مختلف استفاده می شود همچنین درمان های سنتی باستان، ادعا می کنند که سرکه به انواع و اقسام مشکلات سلامتی کمک می کند محبوب ترین سرکه، سرکه سیب است که برای کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت از آن استفاده می شود.

 

سرکه سیب شما را زیبا می کند

مو: سرکه سیب موهای شما را شفاف کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. برای این کار، درون ظرف شامپوهای قدیمی و خالی شده، نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و پس از شامپو زدن، روی موهای خود بریزید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

صورت: آیا می‌دانید شستن صورت با سرکه سیب به تنظیم ph پوست شما کمک می‌کند؟ به این منظور، ‌سرکه سیب را با دو قسمت آب ترکیب کرده و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید. شما می‌توانید این کار را هنگام شب،‌ پس از شستن صورت و یا صبح، قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید. همچنین می‌توانید سرکه سیب را برای روشن شدن پوست خود روی نقاط تیره آن بمالید و تا صبح آن را پاک نکنید.

دست‌ها و پاها: آیا پس از یک روزکاری طولانی دست‌ها و پاهای‌تان خسته و متورم شده‌اند؟ با خود مهربان باشید و دست‌ها و پاهای‌تان را درون مخلوط آب گرم و سرکه سیب ماساژ دهید.

 

سپید دندان باشید

اگر می خواهید دندان هایی سفیدتر داشته باشید، غرغره کردن سرکه سیب در صبح توصیه می شود. سرکه سیب به از بین بردن لکه ها، باکتری های دهان و لثه و سفید کردن دندان ها کمک می کند. بعد از غرغره کردن مانند روزهای معمولی مسواک بزنید. دندان های خود را یک بار در هفته در صورت امکان با جوش شیرین بشویید، این کار نیز برای از بین بردن لکه ها و سفید شدن دندان ها موثر است. شما همچنین می توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین استفاده کنید. اگر لثه های شما احساس نرمی دارند به مسواک زدن با نمک در هر روز ادامه دهید.

 

درمان سنتی

به عنوان یک درمان سنتی، از سرکه سیب برای درمان همه چیز از آنفلوآنزا تا زگیل استفاده می شود بسیاری از مزایای آن هنوز اثبات نشده است اما برخی از کارشناسان فکر می کنند که با اضافه کردن کمی از این مایع ترش در زندگی ممکن است برخی از فواید سلامتی را داشته باشد. نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه از جمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد.همچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت ۱۲ هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در ۵۰۰ میلی لیتر مایعات داده شد. بعد از ۱۲ هفته، افرادیکه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱.۲ کیلوگرم وزن و آنهایی که ۳۰ میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱.۵ کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون و فشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

 

بعد از ورزش

انجام تمرین های ورزشی باعث ساخت اسید لاتیک در بدن می شود، و ایجاد خستگی می کند. گاهی نیز، این اسید به واسطه استرس های شدید در بدن تولید می شود. اما اسیدهای آمینه در سرکه سیب مانند یک پادزهر عمل می کنند. سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم هایی است که احساس خستگی شما را رفع می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید یک یا دو قاشق از سرکه سیب را با یک لیوان آب یا یک لیوان نوشیدنی سرد مخلوط کرده و نوش جان کنید و منتظر تاثیر شگفت انگیز آن بمانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ