جایگزین‌های سالم‌ برای قند و شکر

mousavi
اگر به دنبال جایگزین‌های سالم‌تری برای قند و شکر هستید، چند پیشنهاد برای شما داریم. پیشنهاد اول، جایگزین کردن خرما و تمامی محصولات برپایه آن مانند شیره خرما یا قند خرما، با قند و شکر معمولی است.

به گزارش بهداشت نیوز، قند و شکر در علم تغذیه به‌ عنوان کالری‌های خالص شناخته می‌شوند. یعنی مصرف آن‌ها فقط باعث افزایش کالری دریافتی و درنتیجه ابتلا به اضافه‌وزن خواهد شد. درحالی که خوردن قند و شکر، هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد. از این رو، اگر به دنبال اصلاح الگوی غذایی خود هستید، دیابت دارید یا می‌خواهید گامی در جهت کاهش وزن و داشتن تناسب اندام بردارید، بهتر است که مصرف قند و شکر و خوراکی‌های حاوی آن‌ها را تا حد امکان در برنامه غذایی خود محدود کنید.

اگر نمی‌توانید که شیرین‌کننده‌ها را از کنار چای خود حذف کنید، یا به دنبال جایگزین‌های سالم‌تری برای قند و شکر هستید، چند پیشنهاد برای شما داریم. پیشنهاد اول، جایگزین کردن خرما و تمامی محصولات برپایه آن مانند شیره خرما یا قند خرما، با قند و شکر معمولی است. خرما به‌طور طبیعی طعم شیرینی دارد و علاوه بر کالری، حاوی ویتامین‌  B۶ و ویتامین A در کنار املاح مفیدی مانند پتاسیم و کلسیم است. پیشنهاد دوم، مصرف عسل است. عسل، یک شیرین‌کننده طبیعی و آنتی‌باکتریال است که منبع خوبی برای دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. جایگزین کردن عسل با قند و شکر معمولی، باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

پیشنهاد بعدی، انجیر است. انجیر، دارای سدیم بسیار کم و پتاسیم زیاد است. منیزیم، آهن و ویتامین C از دارایی‌های خوب انجیر محسوب می‌شوند. از این‌رو، می‌توان میوه تازه یا خشک انجیر را هم به‌ جای قند و شکر معمولی مصرف کرد. توت‌ها، جزو دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند که به‌صورت میوه تازه، خشک یا شیره توت در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را به‌ جای قند و شکر در برنامه غذایی جای داد. پیشنهاد دیگر ما برای جایگزین طبیعی قند و شکر، کشمش و مویز است.

انواع کشمش، پتاسیم و کلسیم زیادی دارند و می‌توانند حجم مناسبی از آهن، منیزیم، ویتامین‌  B۶ و ویتامین  را به بدن برسانند. هر ۱۰۰ گرم کشمش، حدود ۵۹ گرم قند طبیعی دارد. ضمن این‌که مصرف کشمش می‌تواند مقداری پروتئین گیاهی هم به بدن برساند. در نهایت باید یادآور شویم که مصرف این خوراکی‌ها برای داشتن سلامت بیشتر و دریافت کالری کمتر است. از این‌رو، حواس‌تان باشد که به هیچ عنوان زیاده‌روی در مصرف آن‌ها هم توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت، باز هم عوارضی مانند چاقی و اضافه‌وزن ناشی از کالری مازاد دریافتی در انتظارتان خواهد بود.

منبع: سلامت

7 شیرین کننده طبیعی خوشمزه که جایگزین قند می شوند!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ