شربت گایول برای چیست؟

شربت گایول یا گایافنزین ،تسکین گرفتگی های راه تنفسی, سرفه, سوزش راه تنفسی ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا از جمله مهمترین موارد مصرف شربت گایافنزین هستند.

 

شربت گایول یا گایافنزین ،تسکین گرفتگی های راه تنفسی, سرفه, سوزش راه تنفسی ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا از جمله مهمترین موارد مصرف شربت گایافنزین هستند.برای آشنایی بیشتر با شربت گایول ادامه مطلب را بخوانید.

شربت گایول برای چیست؟

شربت گایول تسکین گرفتگی های راه تنفسی, سرفه, سوزش راه تنفسی ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا از جمله مهمترین موارد مصرف شربت گایافنزین هستند.

این شربت خلط آور به صورت منقبض کردن رگ های خونی و کاهش تورم در مجاری بینی و نازک و شل کردن مخاط راه تنفسی عمل کرده و  موجب تسکین علائم سرماخوردگی می شود. به طوری که فرد مبتلا به بیماری راحت تر تنفس می کند.

شربت گایول با نام گایافنزین به عنوان دارویی خلط ‌آور برای درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی و عفونت ‌های خفیف دستگاه تنفسی استفاده می شود.

این شربت در گروه داروهای تنفسی و خلط آور طبقه بندی می شود و از داروهای هم گروه آن می توان به اکسپکتورانت، اکسپکتورانت کدئین و برم هگزین اشاره کرد.

گایول ضمن شل کردن مخاط راه تنفسی، انقباض رگ های خونی و کاهش تورم مجاری بینی علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد، بنابراین باعث تنفس راحت تر بیمار می شود.

علاوه بر این، شربت گایول برای تسکین گرفتگی های راه تنفسی، سرفه، سوزش راه تنفسی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مور استفاده قرار می گیرد.

فقط در نظر داشته باشید شربت گایول خواب آور است و باعث خواب آلودگی و گیجی می شود، بنابراین تا زمان به دست آوردن هوشیاری کامل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره این شربت اینکه برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از مصرف خودسرانه آن برای کودکان پرهیز کنید و باید طبق تجویز و توصیه پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

مکانیسم اثر گایول

شربت گایول با خلط آوري با افزايش حجم و كاهش چسبندگي ترشحات ناي و نايژه ها عمل می کند، بنابراين ضمن بهبود سرفه خارج شدن خلط را نیز راحت تر می کند

میزان توصیه شده برای مصرف شربت گایول

همانطور که در بالا گفته شد از مصرف خودسرانه شربت گایول خودداری کنید و برای تعیین دوز مناسب مصرفی بهتر است با پزشک مشورت کنید، اما به طور معمول دوزهای توصیه شده برای مصرف عبارتند از:

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: 200 تا 400 میلی گرم هر 4 ساعت یکبار

کودکان ۶ تا ۱۲ سال: 100 تا 200 میلی گرم هر 4 ساعت یکبار

کودکان ۲ تا ۶ سال: 5 تا 10 میلی گرم هر 4 ساعت یکبار

 مضرات و اثرات داروی گایافنزین

اثرات و عوارض مصرف گایافنزین,نحوه مصرف و خوردن گایافنزین,فواید داروی گایافنزین,درمان با گایافنزین,دوز مصرفی گایافنزین,موارد کاربرد گایافنزین,خطرات گایافنزین,گایافنزین کودکان,شربت گایافنزین برای چی خوبه,مقدار مصرف گایافنزین,شربت گایافنزین در بارداری,طریقه مصرف شربت گایافنزین,شربت گایافنزین عماد,شربت دکسترومتورفان,شربت گایول برای چیست

گایافنزین    Guaifenesin

اشکال دارویی     Syrup: 100mg/5ml

موارد و مقدار مصرف گایول :

خلط آور برای درمان علامتی سرفه های ناشی از سرماخوردگی و عفونت های خفیف تنفسی بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: mg400-200 هر۴ ساعت تجویز می شود.
کودکان ۶ تا ۱۲ سال: mg200-100 هر ۴ ساعت تجویز می شود.
کودکان ۲ تا ۶ سال: mg10-5 هر ۴ ساعت تجویز می شود.
موارد منع مصرف و احتیاط:
در سرفه های مزمن ناشی از سیگار کشیدن و آسم و سرفه های همراه با خلط زیاد و همچنین در کودکان کمتر از ۲ سال نباید تجویز شود.
مصرف در بارداری و شیردهی:
در گروه C حاملگی قرار دارد.

موارد منع مصرف و احتیاط شربت گایول

شربت گایول نباید در درمان سرفه های مزمن ناشی از سیگار کشیدن، آسم، سرفه های همراه با خلط زیاد و برای کودکان کمتر از ۲ سال استفاده شود.

مصرف گایول در دوران بارداری و شیردهی

گایول به دلیل قرارگیری در داروهای گروه C در دوران بارداری منع مصرف دارد زیرا احتمال می رود به جنین آسیب برساند. داروهای گروه C فقط توسط پزشک تجویز می شود زیرا احتمال خطر وجود دارد. در صورت بارداری یا داشتن قصد باردار شدن حتما درباره مصرف شربت گایول با پزشک خود مشورت کنید.

شربت گایول به دلیل انتقال به شیر مادر ممکن است به نوزاد آسیب وارد کند، بنابراین بهتر است قبل از شیردهی درباره مصرف این دارو با پزشک درباره خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

تداخلات دارویی شربت گایول

مصرف همزمان شربت گایول و هپارین خطر بروز خونریزی را افزایش می دهد.

تداخلات مهم :

مصرف همزمان گایافنزین و هپارین می تواند خطر بروز خونریزی را افزایش دهد.
عوارض جانبی:
ناراحتی گوارشی گاهی اوقات مشاهده می شود. دوزهای خیلی زیاد می تواند باعث بروز تهوع و استفراغ گردد.
توصیه ها:
برای کاهش چسبندگی خلط بیمار باید میزان مصرف مایعات را افزایش دهد.
بیمار نباید بیش از مقدار تجویز شده از دارو استفاده کند.
اگر سرفه همراه علائمی نظیر تب و سردرد مداوم بود و یا بیش از یک هفته طول کشیده و یا عود کرد بیمار باید به پزشک مراجعه کند.
قبل از تجویز باید از بیمار درمورد خصوصیات سرفه وخلط دار بودن آن و مدت بروز آن سئوال شود.

شرایط نگهداری :

در ظروف محکم و مقاوم به هوا نگهداری شود.

عوارض جانبی مصرف شربت گایول

مصرف بیش از حد شربت گایول در برخی افراد باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می شود و در برخی اوقات نیز ناراحتی گوارشی نمایان می شود.

توصیه ها و هشداری های مهم پیرامون مصرف شربت گایول

برای کاهش چسبندگی خلط حین مصرف شربت گایول مایعات فراوان بنوشید.

از مصرف بیش از حد گایول پرهیز کنید.

در صورت همراهی سرفه با علائمی مانند تب و سردرد مداوم، عدم بهبودی علائم طی بیش از یک هفته و عود بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بیش از حد شربت گایول احتمال خطر سنگ کلیه را افزایش می دهد.

برای خروج بهتر خلط ها ضمن نشستن در زاویه قائم نفس های عمیق بکشید سپس سرفه کنید. ماساژ پشت بیمار از سمت پایین به بالا همزمان با سرفه ها به خروج ترشحات به ویژه در کودکان کمک می کند.

افراد مبتلا به بیماری ها کبد و کلیه از مصرف شربت گایول خودداری کنند.

در صورت استفاده از داروی های دیگر برای درمان سرماخوردگی یا سرفه حتما قبل از مصرف گایول با پزشک خود مشورت کنید زیرا بیشتر داروهای ترکیبی حاوی گایافنزین هستند، بنابراین در صورت مصرف همزمان آنها باهم باعث افزایش میزان بیش از حد گایافنزین در بدن می شود که احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می یابد.

نحوه نگهداری شربت گایول

گایول باید در بطری های محکم و مقاوم نسبت به هوا نگهداری شود، همچنین ضمن دور نگه داشتن از نور و آفتاب باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نیز دور نگه داشته شود.

در پایان

در نظر داشته باشید سرفه یکی از نشانه های برخی بیماری ها مانند عفونت‌های تنفسی، تومورهای قفسه سینه و ریه است، بنابراین استفاده از شربت گایول منجر به پیشرفت بیماری و عدم تشخیص زودهنگام بیماری می شود. بهتر است قبل از مصرف شربت گایول علت اصلی بروز سرفه مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فاطمه اسدی اصل

فاطمه اسدی اصل

1400-04-11 - 04:40 پاسخ

ممنون از اطلاع رسانی شما من خوندم وآگاه شدم ممنون که توی گول اطلاع رسانی میکنید تشکر میکنم

امیرمردان نیکنام

امیرمردان نیکنام

1399-11-07 - 22:24 پاسخ

با تشکر از عوامل دست اندرکار ،از خواندن مطالب بالا واقعا بر آگاهی اینجانب افزوده شد و نهایت استفاده را بردم.