پماد کلوتریمازول برای چیست؟

mahdie.mohtashami
پماد کلوتریمازول برای مشکلات قارچی استفاده می‌شود، مشکلات عفونی  از جمله بیماری‌هایی هستند که در صورت نبود و یا کمبود بهداشت به سرعت پیشرفت می‌کنند.

پماد کلوتریمازول برای مشکلات قارچی استفاده می‌شود، مشکلات عفونی  از جمله بیماری‌هایی هستند که در صورت نبود و یا کمبود بهداشت به سرعت پیشرفت می‌کنند. این مشکلات در بین خانم‌ها زیاد می‌باشد اما در بین آقایان هم وجود دارد. پماد کلوتریمازول مهارکننده قارچ می‌باشد. پماد کلوتریمازول نیز همچنین برای رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان نیز تجویز می‌شود.

پماد کلوتریمازول برای چیست؟

پماد کلوتریمازول (clotrimazole) از داروهای مهار کننده و همچنین کشنده قارچ است که به منظور درمان بیماری‌های قارچی همچون کچلی بدن، ران و پا هم استفاده می‌شود. این دارو برای رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان نیز تجویز می‌شود.

کلوتریمازول علاوه بر پماد به صورت قطره هم وجود دارد اما بهترین فرم مصرف آن به صورت موضعی است.

چنانچه مبتلا به عفونت قارچی واژن هستید به منظور آگاهی بیشتر از روش‌های درمانی و همچنین بهداشت واژن به لینک‌های زیر بروید.

مقدار و نحوه مصرف پماد کلوتریمازول

میزان مصرف و طول درمان به نوع عفونتی که باید درمان شود وابسته می‌باشد. به طور معمول این پماد دو بار در روز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده محل مورد نظر را شسته و کاملا خشک کنید. سپس یک لایه نازک دارو را به منطقه آسیب دیده بمالید و به آرامی آن را بشویید.
نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید
این دارو نباید با چشم‌ها تماس پیدا کند.
به منظور درمان سریع‌تر در عفونت‌های قارچی مربوط به واژن رعایت بهداشت ضروری است. استفاده از کاندوم به هنگام آمیزش جنسی و همچننی استفاده از لباس زیر نخی به روند درمان شما سرعت می‌بخشد.

در صورت عدم کسب نتیجه رضایت بخش در خصوص بهبودی فرد دوره درمان می‌تواند تکرار شود.
هرگز بیش از دوز مصرفی تجویز شده از این دارو استفاده نکنید، زیرا نه تنها باعث نمی‌شود که درمان شما سریع‌تر انجام کیرد بلکه عوارض جانبی و احتمالی آن افزایش می‌یابد.
برای بدست آوردن نتایج بهتر لازم است بطور منظم از کلوتریمازول استفاده کنید.
اگر شرایط درمان شما پس از گذشت ۴ هفته بهبود نیافت و بدتر شد پزشک خود را در جریان قرار دهید.
قبل از استفاده از کلوتریمازول اگر به آن حساسیت دارید دکتر یا پزشک خود را در جریان قرار دهید.
قرص و پماد کلوتریمازول تنها در مواقع ضرورت باید توسط زن حامله مورد استفاده قرار گیرد.
در صورتیکه کودک شیرخوار دارید در مورد هر خطری که می‌تواند نوزاد شما را به خاطر مصرف پماد کلوتریمازول تهدید کند با پزشک خود صحبت کنید.
از کلوتریمازول کرم برای دوره کامل درمان استفاده کنید. حتی اگر احساس می‌کنید بهتر شده‌اید، از آن استفاده کنید.
اگر در زمان تعیین شده فراموش کردید کرم کولوتریزول بزنید، از آن در اسرع وقت استفاده کنید.
اگر علائم شما بهبود نیافته باشد یا اگر آنها بدتر شوند، با پزشک خود مشورت کنید.
سوختگی و تحریک پوست از جمله عوارض شدید کلوتریمازول است و در صورت مشاهده، مصرف آن قطع شود.
مناسب‌ترین زمان مصرف این دارو قبل از خواب است.

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری
برای جلوگیری از عفونت مجدد واژینال، اهمیت بهداشت ناحیه تناسلی و نداشتن نزدیکی در دوران درمان برای بیمار توضیح داده شود.
به بیمار توصیه کنید پس از استفاده این دارو در محل‌های موضعی مانند پوست دست‌ها یا بازوها از تماس نور خورشید با آن ناحیه جلوگیری شود تا دارو تاثیر بیشتری بگذارد.

اطلاعات ایمنی مهم

کرم کلوتریمازول تنها برای استفاده خارجی است. اگر کرم کولتریمازول را در چشمان خود بگنجانید، بلافاصله آنها را با آب سرد سرد کنید.
اطمینان حاصل کنید که از کلوتریمازول رم برای دوره کامل درمان استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، دارو ممکن است عفونت شما را کاملا پاک نکند. این قارچ همچنین می تواند به این یا دیگر داروها حساس باشد. این اتفاق می تواند درمان عفونت را در آینده سخت تر کند.

بارداری و تغذیه با شیر

اگر باردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید. در حین بارداری شما باید درباره مزایا و خطرات استفاده از کرم کولوتریزول با پزشک یا متخصص خود صحبت کنید. اگر این دارو در شیر مادر یافت شود تشخیص داده نمی شود. در صورت استفاده از پماد کلوتریمازول، هنگام شیر دادن به نوزاد خود، با پزشکتان مشورت کنید. در مورد هر خطری که می تواند نوزاد شما را به خاطر مصرف پماد کلوتریمازول تهدید کند با پزشک خود صحبت کنید تا عوارض جانبی پماد کلوتریمازول کودک شما را دچار بیماری نکند.

پماد کلوتریمازول چیست؟

در این مطلب سعی شده درباره پماد کلوتریمازول، مقدار و نحوه مصرف آن توضیحاتی داده شود برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

نحوه و میزان مصرف پماد کلوتریمازول

دیپروکل با نام عمومی کلوتریمازول و بتامتازون عرضه می شود. این ترکیب دارویی از یک کورتیکواستروئید قوی و یک داروی ضدقارچ آزول تشکیل شده است و برای درمان علامتی عفونت های قارچی ملایم همراه با خارش استفاده می شود.

علاوه بر این، پماد کلوتریمازول برای درمان عفونت هاي ناشي از درماتوفيت ها (مانند كچلي پا، كچلي تنه، كچلي كشاله ران و كچلي كف دست)، عفونت هاي ناشي ار پيتريازيس ورسيكالر، عفونت هاي سطحي كانديدا آلبيكنس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد کلوتریمازول در موارد پسوریازیس تناسلی که بعد از مدتی به دلیل خارش ناحیه به نوعی از قارچ به همراه پسوریازیس تبدیل شده (با علائم بوی بد ناحیه تناسلی به ویژه در آقایان) کاربرد دارد.

موارد مصرف پماد کلوتریمازول

بهتر است پماد کلوتریمازول نیز مانند سایر داروها با تجویز پزشک استفاده شود. دقت داشته باشید مقدار و نحوه مصرف پماد کلوتریمازول و طول درمان به نوع عفونت بستگی دارد، اما به طور معمول این پماد 2 بار در روز استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید قبل از استفاده از پماد کلوتریمازول محل مورد نظر را شسته و کاملا خشک کنید سپس یک لایه نازک از پماد را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف کلوتریمازول باید بدانید

کلوتریمازول نباید با چشم ‌ها تماس پیدا کند.

برای دریافت نتیجه بهتر و سریع تر در عفونت ‌های قارچی مربوط به واژن رعایت نکات بهداشتی ضروری است. استفاده از کاندوم هنگام آمیزش جنسی و استفاده از لباس زیر نخی به روند درمان سرعت می‌ بخشد.

در صورت عدم دریافت نتیجه رضایت بخش در بهبودی فرد می تواند دوره درمان را تکرار کند.

هرگز بیش از دوز مصرفی تجویز شده از کلوتریمازول استفاده نکنید زیرا نه تنها باعث سرعت بخشی در روند درمان نمی‌شو بلکه عوارض جانبی و احتمالی آن افزایش می یابد.

برای دریافت نتایج بهتر لازم است از پماد کلوتریمازول به طور منظم استفاده کنید.

در صورت عدم بهبودی یا تشدید علائم بعد از گذشت ۴ هفته به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن حساسیت نسبت به کلوتریمازول به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده از قرص و پماد کلوتریمازول تنها در مواقع ضرورت برای زنان باردار تجویز می شود.

در صورت شیردهی درباره مصرف کلوتریمازول و تاثیر آن روی کودک با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت احساس بهبودی دوره درمان خود را با پماد کلوتریمازو به طور کامل طی کنید.

در صورت فراموشی یک دوز کلوتریمازول به محض یادآوری آن را مصرف کنید.

از عوارض جانبی مصرف کلوتریمازول می توان به سوختگی و تحریک پوست اشاره کرد، بنابراین در صورت مشاهده عوارض مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین زمان مصرف کلوتریمازول قبل از خواب است.

مکانیسم اثر کلوتریمازول

کلوتریمازول یک داروی ضدقارچ آزولی و بتامتازون کورتیکواستروئید است. کلوتریمازول با مهار ساخت ارگوسترول باعث آسیب رساندن به غشاء سلولی قارچ و تغییر در نفوذ پذیری آن و خروج عناصر ضروری داخل سلولی می شود. بتامتازون با عبور از غشاء سلولي به گيرنده‌ هاي اختصاصي خود در سيتوپلاسم متصل شده و كمپلكس دارو گيرنده وارد هسته سلولي مي‌ شود.

اين كمپلكس با اتصال به نواحي خاصي از دی ان ای موجب تحريك روند رونويسي mRNA و به دنبال آن ساخت آنزيم ‌هاي مهاري مي شود که مسئول ايجاد اثرات مهاري ضد التهابي هستند. کورتیکواستروئیدها از پوست سالم مقادیر ناچیزی جذب می شود و در صورت زخم و التهاب مقدار جذب سیستمیک افزایش می یابد.

عوارض جانبی مصرف کلوتریمازول

ادم و عفونت های ثانویه از عوارض مصرف این داروی ترکیبی گزارش شده است.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
احمد بدر خانی

احمد بدر خانی

1400-03-09 - 16:33 پاسخ

سلام دخترم ۸ساله ..در بدنش لک قهوه ای فراوان دارد چه دارویی مناسب است

عسل

عسل

1399-09-20 - 21:10 پاسخ

سلام من ازپمادکلوتریمازول استفاده کردم برای خارش واژن اما نتیجه ای نگرفتم😕😕

saeedehx vahidnia

saeedehx vahidnia

1399-11-20 - 13:56

لطفا برای پاسخ به سوالتون به پیج بپرس 24 اینستاگرام ما مراجعه کنید . آنجا پاسخ سوال شما را دکتر ما داده اند.

صدف

صدف

1399-05-15 - 20:05 پاسخ

سلام من حدود ۱ ساله میشه پاهام بدجور میخاره بدشت در حدیه ک از ت بغلای پام ب خون میوفته ی مدت قرص و پماد استفاده کردم ولی از شرکتای دیگ استفاده کردم فایده ایی نداشت باید چیکار کنم خوب بشه

وحیده عساکره

وحیده عساکره

1398-12-28 - 02:16 پاسخ

نظرم خوب است ازاین توضیحات بهربردم

میترامرادی

میترامرادی

1398-09-15 - 16:28 پاسخ

سلام ببخشین من رو پشتم ی لکه سفید کوچک افتاده مال چیه

محمد

محمد

1398-07-22 - 10:59 پاسخ

سلام.برای لکه سفیدصورت بچه میشه ازاین پماد استفاده کرد؟

سهیل

سهیل

1398-02-07 - 11:22 پاسخ

ba salam modatest daneh haye bea rang ghahvehea royeh alat tanasole bavojod amadeh shabeh zagele tanasole lotfan bafarmaed ba chah pomade metonam an ra az beyn babarame . ba tashakor az zahemat shoma