برای به دنیا آوردن فرزند باهوش چه کنیم؟

faateme1366
کودک باهوش می تواند آرزوی هرکسی باشد. همه شما ممکن است از نسخه های اطرافیان برای باهوش شدن فرزندتان استفاده کرده باشید. در این مطلب می خواهیم برای شما توضیح دهیم که چه کنید تا فرزندی با هوش به دنیا آورید.

این معجزه الهی

در روایات بسیاری در کتب معتبر دینی از جمله «بحارالانوار»، به مادران باردار سفارش شده حتی‌الامکان در زمان بیداری و هنگام خوابیدن با وضو باشند. طبیعی است که یاد خداوند باعث آرامش قلب و ذهن آنان می‌شود و بر فرزندی که در شکم دارند نیز اثر مثبت خواهد گذاشت و او را از لحاظ ذهنی و روانی، فردی آرام و باطمانینه می‌کند.

همچنین سفارش شده است که مادر در طول دوران بارداری، در خواندن قرآن کریم مداومت داشته باشد. این کار، علاوه بر این که بر خلق و خو و ظاهر زیبای فرزندش اثر می‌گذارد، هوش و ذکاوت او را نیز افزایش خواهد داد. در این مورد، علاوه بر تلاوت کل سوره‌های قرآن کریم، بر خواندن سوره‌های مبارکه حشر، حدید و مریم تاکید بسیار شده که بر هوش نوزاد اثرگذار است. همچنین در کتاب «بحارالانوار» از امام محمدباقر و امام جعفر صادق (علیهما‌السلام) روایت است که ذکر و یاد خداوند توسط مادر باردار، بر میزان هوشمندی و رشد عقلی کودک تأثیر می‌گذارد.

با جنین حرف بزنید!

پژوهشگران با مطالعه درباره اندازه مغز نوزادان به دنیا آمده متوجه شدند که صحبت کردن والدین و اطرافیان با جنین در دوران بارداری مادر می تواند باعث بزرگ شدن حجم مغز نوزاد و افزایش سطح هوش او در سالهای آینده و پس از به دنیا آمدن کودک شود.

در پژوهش ها مشخص شده است نوزدانی که صدای ضبط شده مادران خود را در دوران جنینی شنیده اند دارای مغزی بزرگ تر از نوزدانی بودند که تنها صدای پس زمینه را در حین جنینی شنیده بودند.

صحبت با جنین همچنین می تواند باعث افزایش مهارت های گفتاری او در سالهای بعد شود، صدای مادر جزو یکی از اولین تجربیات حسی نوزاد در حین رشد است و او همینطور می تواند صدای ضربان قلب مادر خود را نیز بشنود.

کار شناسان دانشگاه هاروارد که در این تحقیق حضور داشتند معتقد هستند که صدای مادر و اطرافیان جنین باعث افزایش قدرت مرکز پردازش زبان در مغز کودک می شود و در آینده سبب زود به راه افتادن زبان کودک برای برقراری ارتباط با اطرافیان می شود. و مادرانی که با جنین صحبت می کنند معمولا نوزاد باهوش و با استعدادی به دنیا می آورند.

وزن شما و هوش او!

خیلی از خانم های باردار چاقی را در دوران بارداری تجربه می کنند و دچار اضافه وزن زیادی می شوند. بنابراین باید در دوران بارداری مراقب وزن خودتان باشید تا نوزادتان با وزن متعادلی متولد شود. افزایش وزن مادر در دوران بارداری با تولد نوزاد کم وزن در ارتباط است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با وزن مناسب به دنیا می آیند از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند.

محققان بعد از بررسی تاثیر وزن در میان همه فرزندان خانواده به این نتیجه رسیده اند که ارتباط نزدیکی بین کاهش وزن نوزاد و کم شدن ضریب هوشی کودکان وجود دارد. بدین ترتیب معلوم شد فرزندانی که با وزن طبیعی و به موقع متولد می شوند از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند.

در احادیث چه آمده؟

خوردن میوه‌ها و غذاهای ساده و طبیعی توسط مادر باردار، یکی دیگر از مواردی است که اسلام و همچنین تحقیقات علمی می‌گویند اثر بسیاری در هوش و استعداد دارند. بنابراین مادر باردار باید از حبوبات و لبنیات به میزان لازم استفاده و از خوردن غذاهای به اصطلاح فست فود که عمدتاً در مجاورت اشعه پخته می‌شوند، پرهیز کنند.

در روایات اسلامی در مورد خوردن خرما و عسل در دوران بارداری بسیار تاکید شده است، چرا که موجب افزایش هوش جنین می‌شود. در روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) آمده است: «زن‌ها در موقع حمل و بعد از آن خرما بخورند، زیرا فرزندانشان را باهوش و ذکاوت و با حلم و حوصله می‌کند».

بر اساس روایات اسلامی، خوردن کندر نیز بر هوش و ذکاوت جنین موثر است. در کتاب «مکارم‌الاخلاق»، حدیثی به نقل از امام رضا (ع) آمده که فرموده‌اند: «خوردن کندر توسط زن باردار، موجب زیادی عقل بچه، پاکی دل، دانایی و شجاعت پسر و خوش‌خو و نیکو شدن دختر می‌شود». در حدیث دیگری در خصوص تأثیر کندر بر جنین آمده است: «به زنان حامله، کندر بخورانید، چرا که کندر در شکم مادر، غذای طفل شده، دلش را محکم و تحملش را زیاد می‌کند». مادران باردار باید در خصوص میزان استفاده از کندر مشورت کنند. در این خصوص می‌گویند مصرف کندر را از میزان کم شروع کنید و به مرور زمان، مصرف آن را به روزی یک تکه کوچک برسانید.

همچنین به مادران باردار توصیه شده در طول بارداری، «به» مصرف کنند تا هوش فرزندانشان افزایش یابد. در کتاب «مکارم الاخلاق» به نقل از امام رضا (ع) آمده است: خوردن «به»، عقل و هوش را زیاد می‌کند». از سوی دیگر، تحقیقات علمی ثابت کرده در صورتی که مادر در دوران بارداری خود ماهی و روغن ماهی مصرف کند، فرزند او باهوش خواهد شد. همچنین عواملی مانند سیگار، مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز در دوران بارداری، کم کاری تیروئید، کم‌خونی و فقر شدید آهن و کمبود ناشی از اسیدفولیک، موجب کاهش میزان هوش و حافظه جنین می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ