ترفندهای درمان کبد چرب که نمی دانستید!

faateme1366
در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال پیشرفت است و همه کارها به سرعت انجام می شود، خیلی افراد عادت دارند که غذایشان هم سریع آماده شود و این دلیل آن است که مصرف فست فودها بالا رفته و به طبع آن ابتلا به کبد چرب رواج یافته. در این مطلب برای شما راهکارهای خلاصی از کبد چرب را آورده ایم.

دلایل اصلی شیوع کبد چرب در ایران

متاسفانه کم تحرکی، مصرف بیش از پیش غذاهای پر کالری و چرب عموما ناسالم و همچنین الگوهای اشتباه تغذیه‌ای، میزان شیوع چاقی را در کشور با رشد چشمگیری مواجه کرده است، به گونه‌ای که هم اکنون به علت این الگوهای نادرست غذایی بالغ بر 30 درصد مردم ایران به کبد چرب مبتلا هستند که در بسیاری از موارد از عارضه خودشان اطلاعی ندارند.

 

عوامل ابتلا به کبد چرب

جالب است بدانید عواملی چون کاهش ناگهانی وزن، سوءتغذیه و تغذیه وریدی ممکن است باعث تغییر متابولیسم بدن و ابتلا به این بیماری شوند. حتی انجام بعضی جراحی‌های شکم ازجمله برداشتن کیسه صفرا، قسمتی از روده یا معده، جراحی لوزالمعده و مصرف بعضی داروهای خاص ازجمله هورمون استروژن و کورتون‌ها نیز از علل زمینه‌ساز کبد چرب محسوب می‌شود.

به طور کلی دو نمونه کبد چرب وجود داشته که عبارت اند از:

کبد چرب الکلی

کبد چرب غیر الکلی

همانگونه که از نام مورد اول پیداست چربی های کبدی توسط مصرف الکل تشدید شده و سبب بروز بیماری های مختلف میگردنند. اما در مورد دوم دلیل بروز بیماری کبد چرب موارد دیگری همچون رژیم غذایی نامناسب، مصرف دارو های شیمیایی و کمبود فعالیت بدنی میباشد.

 

پرهیزات افراد مبتلا به کبد چرب

_ استرس

_ آب بین غذا

_ آب یخ

_ روغن‌های مایع و جامد کارخانه‌ای

_ فست فودها (سوسیس، کالباس و…)

_ گوشت گاو و گوساله

_ مواد غذایی کارخانه‌ای، خوراکی‌هایی مانند چیپس و پفک و

_ اسانس‌های شیمیایی

_ قند و شکر

_ خوراکی‌های کافئین‌دار

_ چربی‌های ترانس بالا مانند: جگر، ته‌دیگ، خامه، سرشیر، کله پاچه و

_ تخم مرغ مگر با مصلحش که پیاز است مصرف شود. (با پیاز هم در هفته بیش از دو بار میل نشود)

 

درمان کبد چرب به طور قطعی درمان می شود؟

درحال حاضر درمان خاصی برای کبدچرب وجود ندارد. برای درمان کبد چرب می‌بایست سایر مشکلات از جمله دیابت و یا کلسترول درمان گردد. درمان های معمول این بیماری شامل:

ترک مصرف الکل

مدیریت کلسترول

کاهش وزن

کنترل قندخون

می‌باشد. برای دریافت دارو و توصیه در مورد کنترل و مدیریت سایر بیماری ها و مشکلات که منجر به کبد چرب می‌شوند، باید به پزشک مراجعه نمود

کبد چرب در واقع یکی از تظاهرات سندروم متابولیک است و در افراد چاق یا دیابتی زیاد دیده میشود. درمان دارویی برای کبد چرب وجود ندارد ولی تغییر در روش زندگی مثل عوض کردن رژیم غذایی یا ورزش کردن و کاهش وزن میتواند به بهبود آن کمک کند.

 

درمان کبد چرب با بادام زمینی

85 درصد چربی موجود در بادام زمینی، چربی غیر اشباع (خوب) است که 50 درصد آن چربی های غیراشباع مونو و 35 درصد چربی‌های غیراشباع پلی است. این چربی‌ها کلسترول خون را پائین می‌آورند و از این طریق، علاوه بر سلامت قلب برای درمان کبد چرب مؤثرند.

 

درمان کبد چرب با کنگر فرنگی

کنگرفرنگی یک گیاه بومی مناطق مدیترانه‌ای، اروپایی و آفریقایی است. این گیاه مصرف غذایی دارد و در طب سنتی دارای سابقه طولانی در درمان اختلالات کبدی و صفراست. تحقیقات نشان داده عصاره برگ گیاه دارای اثر آنتی‌اکسیدانی و محرک سلول‌های کبدی است.

 

درمان کبد چرب با زردچوبه

باتوجه به این که زرد چوبه یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است، به عنوان درمانی قوی برای از بین بزدن کبد چرب و همچنین پیشگیری از وقوع آن است. زردچوبه توان هضم چربی بدن را بالا برده که از انباشته شدن آن در کبد جلوگیری مینماید.

 

ربع یک قاشق چایخوری زردچوبه را به همراه ۱-۲ لیوان آب بجوشانید و روزانه مصرف کنید.

میتوانید ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و روزانه بنوشید.

همانند چای سبز، عصاره ی زرد چوبه نیز در قالب کپسول هایی در بازار به فروش میرسند که قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

توجه و رعایت نکات زیر به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب کمک می‌کند:

 انتخاب سبک زندگی سالم

مصرف نکردن مشروبات الکلی

پیگیری یک برنامه تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم

به حداقل رساندن مصرف شکر، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی

رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و دارای چربی‌های اشباع شده کمتر

گنجاندن ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و نرمش‌های کششی در برنامه روزانه (حداقل چهار روز در هفته)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ