با نوشیدن چای داغ به سرطان شانس دوبرابر می دهید!

bagheri.mry
چای پرمصرف ترین نوشیدنی گرم در ایران است که علاوه بر خواص و نکات مثبت خود، می تواند خطرآفرین و نگران کننده نیز شود.

چای پرمصرف ترین نوشیدنی گرم در ایران است که علاوه بر خواص و نکات مثبت خود، می تواند خطرآفرین و نگران کننده نیز شود.

شاید تصور اینکه چای داغ به دلیل حرارت بالای خود یکی از عوامل مهم بروز سرطان مری شود برای بسیاری از ما دور از ذهن باشد اما باید متذکر شویم دمای چای مصرفی روزانه نیاز به توجه بیشتری نسبت به مصرف سیگار و الکل دارد.

سرطان مری هشتمین سرطان رایج در جهان به شمار می‌رود و معمولا کشنده است، براساس گزارش آژانس بین‌المللی پژوهش سرطان سالانه 400 هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری دراثر وارد شدن آسیب‌های پی در پی به مری دراثر استفاده از سیگار، الکل، برگشت اسید معده و نوشیدن مایعات داغ بروز پیدا می‌کند. علائم این بیماری شامل سختی در بلعیدن و کاهش وزن می‌شود. از نشانه‌های دیگرِ این بیماری می‌توان به درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفهٔ خشک و احتمالاً سرفه کردن یا استفراغ خون اشاره کرد.
این پژوهش جدید که در نوع خود یکی از بزرگترین پژوهش‌های سرطانی به شمار می‌رود،‌ 500 هزار فرد بالغ را برای 9/5 سال در چین دنبال کرد. افرادی که به صورت هفتگی چای می‌نوشیدند باید دمای چای خود را در حین نوشیدن با سه توصیف گرم، داغ و داغ سوزان اعلام می‌کردند.
محققان دانشگاه پکینگ دریافتند نوشیدن چای داغ یا داغ سوزان به تنهایی معیاری برای پیش‌بینی ابتلا به سرطان مری به شمار نمی‌رود،‌اما افرادی که سیگار می‌کشند یا الکل مصرف می‌کنند، دو موردی که عوامل بروز این بیماری به شمار می‌روند، درصورت نوشیدن چای داغ یا چای داغ سوزان بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.
به گفته محققان نوشیدن چای داغ تنها زمانی با ابتلا به این سرطان مرتبط می‌شود که با مصرف سیگار و الکل همراه باشد. نوشیدنی‌های بسیار داغ می‌تواند مری را دربرابر عوامل سرطان‌زایی مانند الکل و سیگار آسیب‌پذیرتر سازد،‌التهابات مری را افزایش داده و جهش‌های سلولی را سریعتر سازد. با این‌همه پژوهش‌های پیشین نیز نشانه‌هایی از افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری دراثر نوشیدن مایعات داغ را یافته‌اند.

داوطلبان این پژوهش دمای نوشیدنی‌های خود را به صورت عینی اندازه‌گیری نکرده‌اند اما پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند مصرف نوشیدنی‌هایی با دمای بالاتر از 65 درجه می‌تواند به ابتلا به سرطان مری منجر شود.

موسسه تومورشناسی لانست در سال 2016 نوشیدن مایعات با این دما را در به عنوان عامل احتمالا سرطان‌زا اعلام کرد. در این بازبینی بر دمای نوشیدن چای و قهوه تمرکز شده‌بود. در اروپا و آمریکا، چای به ندرت در دمای بالای 65 درجه سانتیگراد نوشیده می‌شود اما در کشورهایی مانند روسیه،‌ ایران، ترکیه و آمریکای جنوبی نوشیدن چای با این دما و حتی بالاتر از این دما بسیار رایج است.

مطالب مرتبط:

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

آیا شما هم به نوشیدن چای داغ عادت دارید؟

خطر مصرف چای داغ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ