ممنوعیت گریپ فروت با این داروها

mousavi
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: گریپ فروت دارای ماده ای به نام "فورانوکومارین" است که بر روی آنزیم کبدی که مسوول متابولیسم کردن داروها هستند،

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: گریپ فروت دارای ماده ای به نام “فورانوکومارین” است که بر روی آنزیم کبدی که مسوول متابولیسم کردن داروها هستند، تاثیر می گذارد؛ میوه گریپ فروت یکی از پر ب ترین میوه ها است و می تواند به تامین آب بدن کمک کند.

 با توجه به این که امروزه تمایل مردم برای مصرف میوه گریپ فروت افزایش یافته، بهتر است افرادی که بیماری های مزمن دارند و ناچار به مصرف برخی از دارو ها به صورت مداوم هستند در خوردن این میوه احتیاط کنند.

به گزارش بهداشت نیوز ، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: گریپ فروت دارای ماده ای به نام “فورانوکومارین” است که بر روی آنزیم کبدی که مسوول متابولیسم کردن داروها هستند، تاثیر می گذارد؛ میوه گریپ فروت یکی از پر ب ترین میوه ها است و می تواند به تامین آب بدن کمک کند.

دکتر “کیمیا حمیری” افزود: گریپ فروت دارای یک گرم پروتیئن، صفر گرم چربی و میزان 64 درصد ویتامین سی، 28 درصد ویتامین آ، دو درصد کلسیم، دو درصد منیزیم و 13 گرم کربوهیدرات است؛ بسیاری از مطالعات نشان داده که گریپ فروت می تواند موجب کاهش ریسک چاقی، بیماری های قلبی و ریسک سرطان شود؛ همچنین می تواند به درمان یبوست و سلامت گوارش و شادابی پوست کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری آسم را کاهش دهد.

او از عارضه های شایع این میوه از اُفت فشار خون نام برد و اضافه کرد: گریپ فروت با برخی از داروها مانند “کاربامازپین”، “فنوباربیتال”، “فنی تویئن”، “ریفامپین” و “دگزامتازون” که تقویت کننده فعالیت آنزیم های کبدی هستند، تداخل دارد؛ همچنین با برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند “سایکلوسپورین” و “تاکرولیموس” یا با برخی از داروهای کاهنده چربی خون مانند “آتورواستاتین”، “سیم واستاتین” و “لوواستاتین” تداخل دارد و موجب افزایش غلظت این داروها و آسیب عضلانی و کبدی می شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، ادامه داد: باید از مصرف همزمان گریپ فروت با داروهای مهارکننده آنزیم های کبدی مانند “کلاریترومایسین”، “ایتراکونازول”، “کتوکونازول” و “وریکونازل”، خودداری شود.

دکتر حمیری بیان کرد: این میوه با برخی ضد آریتمی های قلبی مانند “آمیودارون”، برخی از آنتی هیستامین ها مانند “دیفن هیدرامین”، برخی ضدسرفه ها مانند “دکسترومتورفان” و برخی از دارو های اعصاب مانند “بوپروپیون”، تداخل دارد و باید با احتیاط همراه این داروها مصرف شود.

او افزود: افرادی که بیماری های مزمن دارند و ناچار به مصرف برخی از داروها به صورت مداوم هستند در خوردن این میوه باید احتیاط کنند.

6 خاصیت گریپ فروت در مقابل 2 ضرر آن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ