شربت لوراتادین برای چیست؟

لوراتادین در درمان بیماران دچار کهیر مزمن ناشناخته نیز استفاده می شود. لوراتادین یک آنتی هیستامین جدید است و در مقایسه با اعضای دیگر این گروه، اثر خواب آوری کمتری دارد. لوراتادین به شکل قرص و شربت تولید می شود.

لوراتادین در درمان بیماران دچار کهیر مزمن ناشناخته نیز استفاده می شود. لوراتادین یک آنتی هیستامین جدید می باشد و در مقایسه با اعضای دیگر این گروه، اثر خواب آوری کمتری دارد. لوراتادین به شکل قرص و شربت تولید می شود.

هر آنچه باید درباره لوراتادین بدانید

لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه ناشی از “تب یونجه” و سایر علائم آلرژی ها را درمان می کند، همچنین این دارو برای تسکین خارش کهیر نیز استفاده می شود.

لوراتادین چیست؟

لوراتادین از بروز کهیر و واکنش جدی آلرژیک (آنافیلاکسی) جلوگیری یا آنها را درمان نمی کند، بنابراین در صورت تجویز اپی نفرین برای درمان واکنش های آلرژیک توسط پزشک همیشه انژکتور اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید. در صورت استفاده از این دارو به صورت سرخود دستورالعمل موجود در بسته دارو را با دقت بخوانید تا بدانید چه موقع باید با پزشک خود مشورت کنید.

شربت لوراتادین برای کودکان

شربت لوراتادین به عنوان یک شربت آنتی ‌هیستامین کودکان نسل دوم است. شربت لوراتادین با نام هایی مانند کلاریتین، لوراتد، شربت لوراتکس و لورادین نیز شناخته می‌شود. شربت لوراتادین در درمان سرماخوردگی، کاهش علائم آلرژی و درمان خارش و تورم ناشی از کهیر برای کودکان استفاده می شود.

به گزارش وب ام دی، استفاده از این دارو برای کودکان زیر 6 سال فقط با تجویز پزشک توصیه می شود. علاوه بر این، از قرص یا کپسول لوراتادین برای کودکان زیر 6 سال استفاده نشود مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. از فرم مایع یا جویدنی برای کودکان زیر 2 سال فقط با تجویز پزشک استفاده شود.

نحوه مصرف نوع خوراکی لوراتادین

در صورت استفاده از لوراتاین به عنوان داروی بی نسخه قبل از مصرف آن تمام دستورالعمل های موجود در بسته محصول را بخوانید. در صورت تجویز لوراتادین توسط پزشک دستورالعمل های پزشک و روی بسته دارو را با دقت دنبال کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

لوراتادین را می توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد به طور معمول یک بار در روز طبق دستور پزشک یا توضیحات روی بسته محصول استفاده کنید. دوز دارو براساس سن، شرایط سلامتی فرد و پاسخ به درمان تعیین می شود.

دوز داروی خود را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید یا بیش از حد مجاز مصرف نکنید. در صورت عدم بهبود علائم آلرژی بعد از 3 روز از شروع روند درمان بهبود یا اینکه کهیر بیش از 6 هفته طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت تشدید علائم یا بروز یک مشکل جدی مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی/ آنافیلاکسی باید بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید. در صورت استفاده از قرص های جویدنی لوراتادین آنها را به خوبی بجوید.

اگر از شربت لوراتادین استفاده می کنید دوز آن را به دقت با استفاده از قاشق موجود در بسته شربت اندازه گیری کنید. دقت داشته باشید از قاشق خانگی برای تعیین دوز دارو استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

بیشتر بخوانید:قرص گیاهی نروکسین برای چیست؟

طریقه مصرف لوراتادین

لوراتادین اغلب یک بار در روز و برای مصرف خوراکی تجویز می گردد. دستورات بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. لوراتادین را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید.

لوراتادین جزء داروهای آنتی هیستامین است که در بهبود عطسه, درمان آبریزش بینی, اشک چشم, کهیر, جوش پوستی, خارش بدن و دیگر علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می شود. همچنین این دارو در درمان کهیر و خارش پوست در افراد مبتلا به واکنش های پوستی مزمن نیز کاربرد دارد.
اگرچه به نظر نمی رسد مصرف این دارو در دوران بارداری به جنین آسیب برساند, اما در صورت بارداری توصیه می شود قبل از مصرف قرص لوراتادین وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف لوراتادین در زنان شیرده, به کودک شیرخوار آسیب می رساند چرا که این دارو به درون شیر منتقل می شود. به همین دلیل به زنان شیرده توصیه می شود قبل از مصرف این دارو, وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهند.
این دارو نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر با برخی از مواد غذایی, داروها تداخل دارد. در مجموع ۶۹ دارو که با لوراتادین تداخل دارد, شناخته شده است.

از این تعداد ۵۵ دارو اثرات قرص لوراتادین را تعدیل می کند و ۱۴ داروی باقی مانده اثرات جزئی در جذب لوراتادین می گذارند. از جمله این داروها desloratadine می باشد. لوراتادین بسیار شبیه به desloratadine است. در صورت مصرف لوراتادین توصیه می شود از این داروها استفاده نکنید.
فراموش کردن دوز دارو

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
لوراتادین بیماری شما را درمان نمی کند و فقط علایم شما را بهبود می بخشد.

ملاحظات غذایی

برای جذب بهتر دارو آن را 1 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از غذا میل نمایید. لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند.

ممکن است پزشک شما مصرف برخی غذاها یا میوه ها را که سبب تشدید علایم آلرژی می شوند، ممنوع کند.

هشدارها و موارد احتیاط

نکات زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

* اگر دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، به خصوص عوامل ضد افسردگی، اریترومایسین، کتوکونازول، داروهای آسم یا سرماخوردگی، شل کننده های عضلانی، داروهای ضددرد، داروهای آرام بخش یا خواب آور و ویتامین ها.

* اگر مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستید یا سابقه ابتلا به این بیماری ها را دارید.

* اگر قصد انجام عمل جراحی اعم از اعمال دندانپزشکی دارید.

اثرات جانبی مصرف لوراتادین

مصرف لوراتادین به طور معمول عوارض جانبی ندارد، اما در صورت بروز هرگونه اثر غیرمعمول به سرعت با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مصرف لوراتادین در صورت داشتن حساسیت نسبت به آن، دسلوراتادین یا هر گونه آلرژی دیگر به پزشک اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیرفعالی است که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات می شود؛ بنابراین قبل از استفاده از هر شکل لوراتادین درباره سابقه خود با پزشک صحبت کنید.

در صورت ابتلا به برخی بیماری های خاص پزشکی مانند بیماری کلیوی و کبدی بدون مشورت پزشک خود خود درمانی نکنید. لوراتادین به طور معمول در دوزهای توصیه شده باعث خواب آلودگی نمی شود. با این وجود از انجام کارهایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلان سنگین که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید.

در صورت استفاده از لوراتادین با تجویز پزشک برای درمان کهیر بروز علائمی مانند رنگ غیرمعمول کهیر، کهیرهایی که کبود یا تاول زده به نظر می رسند، کهیرهای بدون خارش را بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این علائم می تواند نشانه بیماری جدی تری باشند.

شربت یا قرص های جویدنی لوراتادین ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشند، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی دارید رعایت احتیاط توصیه می شود. در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک یا داروساز سوال بپرسید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی یا گیجی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند، بنابراین این عوارض جانبی خطر زمین خوردن را در این گروه سنی افزایش می دهد.

در دوران بارداری این دارو باید فقط در مواقع اضطراری استفاده شود و قبل از مصرف این دارو درباره خطرات و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، این دارو به شیر مادر منتقل می شود.

با این حال، بعید است به کودک شیرخوار آسیب برساند، اما بهتر است قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی

داروهاى شیمیایى بدون عوارض نیستند و از این رو باید احتمال بروز واکنش هاى عجیب و غریب را در هر فردى داد. اما پاره اى از این واکنش ها از احتمال بیشترى برخوردارند از این رو آن ها را به عنوان عوارض اصلى یک دارو در نظر مى گیرند اما در مورد لوراتادین مى توان به عوارض جانبى زیر اشاره کرد.
عوارض عصبى: این دسته از عوارض معمولا کمتر در مورد لوراتادین صادق است چرا که یکى از مهم ترین مزیت هاى لوراتادین به عنوان نسل جدید داروهاى ضدآلرژیک، این است که این دارو عوارض عصبى کمترى نسبت به سایر داروهاى این رده دارد.
در هر صورت واکنش هایى همچون سردرد، سرگیجه، خواب آلودگى بسیار خفیف، احساس خستگى و کسالت در پاره اى از افراد که حساسیت بیش از اندازه به این دارو دارند دیده شده است.
عوارض گوارشى: اگر بخواهیم در مورد عوارض گوارشى صحبت کنیم مى توانیم به مواردى همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکمى، یبوست، اسهال و مواردى از این قبیل اشاره کرد که البته این عوارض همچون عوارض عصبى زیاد نگران کننده نیستند و پس از مدتى برطرف مى شوند.
عوارض کبدی: کسانى که از بیمارى کبدى رنج مى برند احتمال دارد در مصرف این دارو دچار مشکل شوند چرا که متابولیسم این دارو کبدى است و بیماران کبدى دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب آلودگى هاى شدیدى مى شوند که در این خصوص باید با پزشک شان مشورت کنند.
لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید، چرا که ممکن است سطح خونی دارو را کاهش دهند.
توجه: در صورت بروز هر یک از علایم یا نشانه های زیر، مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: سرگیجه، اختلال بینایی، ضعف عضلانی یا خستگی غیرمعمول، تپش یا تندی ضربان قلب، احساس گرفتگی در سینه و اشکال در دفع ادرار.

نگهداری داروی

دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.

نحوه نگهداری لوراتادین

برچسب روی بسته لوراتادین را جهت آگاهی از نحوه نگهداری آن بخوانید یا از داروساز سوالات خود را بپرسید. لوراتادین را از نور، دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید و آن را در مکان های مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

در صورت عدم نیاز به دارو و برای منقضی کردن آنها را داخل توالت و چاه فاضلاب نریزید مگر اینکه انجام این کار در محل زندگی شما مجاز باشد. درباره دفع داروهای منقضی شده با داروساز یا شرکت پسماند منطقه خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان لوراتادین با داروهایی که در کبد متابولیزه و خنثی می شوند، باید با احتیاط همراه باشد. از این روی حتما پزشک خود را از مصرف هر دارویی در کنار لوراتادین آگاه سازید.

کودکان و زنان باردار یا شیرده

بی خطر بودن لوراتادین در کودکان کوچک تر از 6 سال ثابت نشده است. لوراتادین به راحتی در شیر مادر ترشح می شود و اصولا آنتی هیستامین ها از جمله این دارو، نباید بدون اجازه پزشک در دوران شیردهی مصرف شوند. لوراتادین در صورت صلاحدید پزشک معالج در دوران بارداری قابل استفاده است.

فعل و انفعالات لوراتادین

تداخلات دارویی نحوه عملکرد و اثربخشی داروها را تغییر یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست.

فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه، بانسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید.

در نظر داشته باشید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. لوراتادین بسیار شبیه دسلوراتادین است. هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دسلوراتادین استفاده نکنید.

این دارو حتی در نتیجه برخی آزمایش ها اثر می گذارد بنابراین پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان را از استفاده این دارو مطلع کنید.

بیشتر بخوانید:باکتری‌های ناشی از مسمومیت غذایی، مسئول بروز بیماری کرون

مصرف بیش از حد لوراتادین

در صورت مصرف بیش از حد لوراتادین و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد شامل خواب آلودگی شدید است.

در صورت تجویز این دارو توسط پزشک برای شما مصرف آن را به دیگران توصیه نکنید.

دوز از دست رفته لوراتادین

در صورت فراموشی مصرف یک دوز دارو به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما در صورت نزدیک بودن به زمان دوز بعدی از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید و برای جبران آن دوز دارو را افزایش ندهید.

اطلاعات جانبی

* لوراتادین بیماری شما را درمان نمی کند و فقط علایم شما را بهبود می بخشد.

* سعی کنید حین درمان با لوراتادین از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. لوراتادین ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب شود.

* لوراتادین ممکن است روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

* از مصرف الکل و سایر مشروبات الکلى همزمان با این دارو بپرهیزید که این عمل سبب مى شود متابولیسم دارو به هم بریزد و عوارض نامطلوبى به همراه داشته باشد.

مترجم: الهه زارعی

قرص لوراتادین برای چیست

آیا این دارو اعتیاد آور است ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
Mohammad

Mohammad

1399-02-09 - 18:08 پاسخ

من از این دارو میخورم ولی اثری ندارد هنوز هم سرماخوردام 😑😷

یاسر قاسمی

یاسر قاسمی

1398-08-08 - 00:07 پاسخ

با سلام به داروخوانه مراجعه کردم ونسخه دکتر را دادم برای نوزاد شیش ماه خود بچه من سرماخورده و این دارو لورامنت را داده چیکار کنم بهش بدم ولی اینجور که فهمیدم این دارو برای خارش و کهیر هست و برای کودکان استفاده نباید بشه

1397-10-11 - 21:29 پاسخ

جورى در موردش توشتىد که ترسناک نه تولید کنید نه بترسانید