بهترین زمان مصرف قرص آهن

بسیاری از ایرانیان به دلیل کم خونی و فقر آهن از قرص آهن استفاده می کنند. لازم است توجه کنید که نباید خودسرانه از قرص آهن استفاده کنید چون باعث اختلال در کبد و معده می شود.

قرص آهن

بسیاری از ایرانیان به دلیل کم خونی و فقر آهن از قرص آهن استفاده می کنند. لازم است توجه کنید که نباید خودسرانه از قرص آهن استفاده کنید چون باعث اختلال در کبد و معده می شود.

مساله دوم درباره قرص آهن این است که بهترین زمان مصرف قرص آهن کی می باشد تا با مصرف ساید مواد مورد نیاز بدن تداخل نداشته باشد. مثلا مصرف قرص آهن با قرص کلسیم به هیچ وجه توصیه نمی شود. پس بهتر است با بهترین زمان مصرف قرص آهن آشنا شوید تا از خواص این قرص بهره مند شوید. ما دراین مقاله بهترین زمان مصرف قرص آهن را به شما می گوییم.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

مجید حسنی قمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص بهترین زمان برای مصرف قرص آهن گفته است: زمانی که معده خالی است، مقدار بیشتری آهن جذب بدن می‌شود. وی در ادامه افزود: آهن یک ین فلزی است که چنانچه با اسید معده ترکیب شود به زمان جذب بیشتری احتیاج دارد.

این متخصص با اشاره به اینکه چنانچه فردی دچار حالت تهوع شود بهتر است بعد از غذا یا قبل از خواب مصرف کند، افزود: مصرف ویتامین c گذشته از اینکه حالت تهوع را کاهش می‌دهد موجب افزایش جذب آهن می‌شود.

وی به منبع خوب آهن اشاره کرد و گفت: گوشت‌ها ، جگر از منبع خوب آهن هستند همچنین مصرف ویتامین c به دلیل اینکه حالت اسیدی دارد در جذب آهن کمک کننده است. مصرف لیمو به دلیل حالت اسیدی بودن و فلفل دلمه‌ای جذب آهن را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن زمانی است که معده ی فرد خالی باشد. بنابراین اول صبح و بصورت ناشتا بیشترین میزان جذب آهن از این قرص صورت خواهد گرفت. اما مشکلی که برای برخی افراد در مصرف ناشتای این قرص پیش می آید نفخ و بیقراری معده در طول روز می باشد. بنابراین یک مورد دیگر از زمان درست مصرف قرص آهن ، ساعات انتهایی شب و قبل از خواب است . البته در صورتیکه شام خود را زودتر خورده باشید.

همچنین بهتر است قرص آهن با مکمل کلسیم یا موادغذایی حاوی کلسیم مصرف نشود. مثلا مصرف قرص آهن با یک لیوان شیر اصلا کار درستی نیست. بهتر است قرص آهن را با یک لیوان آب مصرف نمایید.

البته در نظر داشته باشید قبل از اهمیت زمان درست مصرف قرص آهن ، تجویز این پزشک توسط پزشکتان اهمیت بیشتری دارد. چرا که مصرف خودسرانه این قرص میتواند باعث مشکلات بعدی شود. همچنین توصیه میشود این قرص بصورت طولانی مصرف نشود. معمولا بهترین طول دوره برای مصرف مداوم آن ۶ ماه است. از جمله عوارض قرص آهن می توان به آسیب رسیدن به کبد و معده اشاره کرد .

همچنین بهتر است بجای مصرف این مکمل ها از منابع غنی آن که در طبیعت موجود است استفاده نمایید. مثل کاهو، گوشت، سبوس گندم و سبوس برنج.

در ادامه بخوانید:

زمان مصرف قرص گلوبیفر

آهن به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بدن ضمن کمک به افزایش سطح انرژی باعث طراوت و پر انرژی بودن فرد می شود. تشخیص فقر آهن و کم خونی ناشی از آن باید توسط پزشک انجام شود. استفاده از مکمل های آهن روشی مناسب برای جبران این ماده معدنی به شمار می آید، همچنین رژیم غذایی مناسب نیز گزینه طلایی برای جبران کمبود آهن محسوب می شود.

علائم کمبود آهن در بدن

مطالعات نشان می دهند در صورت عدم جبران سطح پایین آهن در بدن فرد به بیماری کم خونی مبتلا می شود که همین عارضه سلامتی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط خون به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند در نتیجه اکسیژن به ارگان های بدن نمی رسد. علائم کمبود آهن در بدن عبارتند از:

خستگی

کمبود انرژی

تنگی نفس

مشکل در تمرکز

ابتلا مکرر به بیماری

مشکل در تنظیم دمای بدن

پوست رنگ پریده

تپش قلب

سردرد

صدای زنگ، هیس یا وزوز داخل سر

خارش

زخم زبان یا مشکل در بلعیدن

تغییر در طعم غذا

ریزش مو

ولع مصرف مواد غیرغذایی مانند یخ یا خاک

زخم های دردناک باز در گوشه های دهان

ناخن های قاشقی شکل

ابتلا به سندروم پای بی قرار

در صورت تجربه این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید که در اغلب موارد هم با تجویز مکل آهن قابل درمان است. یکی از این مکمل ها قرص گلوبیفر دارویی ترکیبی از آهن و اسید فولیک است. مکمل آهن در درمان و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن مورد استفاده قرار می گیرد. اسيد فوليك برای پيشگيري و درمان بیماری های ناشي از كمبود اين ويتامين مصرف مي شود.

مکمل گلوبیفر در گروه داروهای موثر بر تشکیل لخته، انعقاد و ترومبوز، داروهای برطرف کننده کم خونی و مشتقات آهن طبقه بندی می شود. البته دقت داشته باشید از مصرف خودسرانه مکمل های آهن برای جلوگیری از بروز اختلال در کبد و معده خودداری کنید.

نکته بعدی بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از تداخل با مصرف سایر موارد مورد نیاز بدن است. به عنوان مثال، مصرف قرص آهن با کلسیم توصیه نمی شود یعنی مصرف قرص آهن با یک لیوان شیر انتخاب درستی نیست و باید با یک لیوان آب مصرف شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

بهتر است قرص آهن با معده خالی برای جذب میزان بیشتر آهن مصرف شود. آهن هنگام ترکیب با اسید معده به زمان بیشتری برای جذب نیاز دارد. برای افرادی که با مصرف آن با معده خالی دچار حالت تهوع می شوند بهتر است آن را بعد از غذا یا قبل از خواب مصرف کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین c ضمن کاهش حالت تهوع باعث افزایش جذب آهن می شود.

از منابع خون آهن در مواد غذایی می توان به گوشت ‌ها، جگر، کاهو، سبوس گندم و سبوس برنج اشاره کرد. مصرف لیمو به دلیل اسیدی بودن و فلفل دلمه ‌ای جذب آهن را افزایش می ‌دهد. توصیه می شود از مصرف این دارو در طولانی مدت خودداری شود و به طور معمول بهترین دوره مصرف مداوم آن 6 ماه است.

مصرف قرص آهن در دوران بارداری و قاعدگی

از قرص آهن به طور معمول برای پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از سطح پایین آهن استفاده می شود. افراد دارای دوره های قاعدگی شدید ( منوراژی) و باردار یا افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می برند باید از این قرص استفاده کنند. برای افراد دارای مشکل حاد در زمینه کمبود آهن بهتر است از نوع تزریقی آن استفاده شود و مصرف قرص آهن برای افرادی که از کمبود خفیف آن رنج می برند گزینه مفیدی محسوب می شود.

عوارض مصرف قرص آهن

عوارض جانبی جرو لاینفک مصرف هر دارویی است، اما هنگام تجویز آن توسط پزشک بدون تردید وی تشخیص داده فواید آن برای شما بیش از عوارض جانبی آن است. عوارض جانبی مصرف قرص آهن عبارتند از:

ناراحتی و درد معده

یبوست یا اسهال

حالت تهوع و استفراغ

به نظر می رسد مصرف قرص آهن همراه با غذا باعث کاهش برخی از این عوارض می شوند، اما غذا می تواند میزان جذب آهن در بدن را کاهش دهد، بنابراین توصیه می شود در صورت امکان با معده خالی مصرف شود. اشکال مختلفی از محصولات آهن مانند سولفات آهن، گلوکونات آهن و آهن فومارات در بازار موجود هستند که عوارض جانبی کمتری دارند.

تداخل دارویی با قرص آهن

تداخل دارویی در مصرف هر دارو و مکملی باید در نظر گرفته شود. از تداخل دارویی قرص آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع آنتی بیوتیک ها

داروهای بیس فسفونات ها

لوودوپا

لووتیروکسین

متیل دوپا

مایکوفنولات موفتیل

پنی سیلامین

کلرامفنیکل

کدام مکمل آهن عوارض کمتری دارد؟

برخی از مکمل ‌های آهن به صورت دانه ‌ها یا پلت‌ های فروس گلایسن با پوشش روده‌ای است. اینگونه مکمل ‌ها، مولکول آهن به سمت ابتدای روده کوچک محل جذب مولکول‌ های آهن حرکت می‌کند بدون اینکه در معده بهم بچسبند و به ‌صورت غیرقابل‌ جذب درآیند.

این امر به کاهش سطح تماس مولکول آهن با لایه پوششی معده کمک می کند در نتیجه عوارض گوارشی از جمله حالت تهوع، استفراغ، دل ‌درد و یبوست بسیار کم می شود و دیگر طعم فلزی در دهان احساس نمی شود.

علاوه بر این، گلایسین موجود در ساختار چنین مکملی باعث می‌شود مولکول ‌های آهن در ابتدای روده کوچک به ‌سرعت آزاد و جذب شوند که این امر باعث افزایش اثر مکمل آهن یا داروی آهن می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ