این غذاها هوش را زیاد می کنند

bagheri.mry
باهوش تر شدن، علاوه بر عوامل ژنتیکی، به سبک زندگی و برنامه غذایی افراد بستگی دارد. اگر بتوانیم مواد مغذی مورد نیاز مغز را تامین کنیم، موجب عملکرد بهتر آن و یادگیری سریع تر و تحلیل بهتر خواهد شد. از طرفی، با تقویت حافظه به کمک مواد مغذی نیز میتوان به عملکرد مغز در بازخوانی آموخته ها کمک کرد.

باهوش تر شدن، علاوه بر عوامل ژنتیکی، به سبک زندگی و برنامه غذایی افراد بستگی دارد. اگر بتوانیم مواد مغذی مورد نیاز مغز را تامین کنیم، موجب عملکرد بهتر آن و یادگیری سریع تر و تحلیل بهتر خواهد شد. از طرفی، با تقویت حافظه به کمک مواد مغذی نیز میتوان به عملکرد مغز در بازخوانی آموخته ها کمک کرد. در ابتدا لیستی از مواد مغذی مورد نیاز مغز را مرور کرده و در ادامه، مواد غذایی حاوی این موارد را بیان خواهیم کرد. برای افزایش هوش این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید.

۱. لسیتین

لسیتین درتشکیل سلول‌ها عصبی و ساختمان مغزی نقش بسیار مهمی دارد؛ لذا ممکن است مصرف لسیتین کافی در دوران حاملگی هنگام تشکیل سیستم عصبی و مغز جنین مؤثر باشد. (افزایش هوش در بچه‌ها) لسیتین ممکن است در کاهش حافظه نیز نقش پیش گیری کننده داشته باشد. این ماده در زرده تخم‌مرغ، ذرت، شیر، تخمه آفتاب‌گردان، جو، گندم، بادام زمینی و جو دوسر وجود دارد.

 ۲. استیل کولین

ماده‌ای بسیار مهم برای افزایش قدرت حافظه است. تمام موادی که حاوی کولین باشند یا ترکیباتی داشته باشند که به استیل کولین یا کولین تبدیل شوند برای حافظه بسیار مفید هستند. این ماده برای مادران باردار نیز بسیار مفید است تا به تقویت هوش جنین آنها نیز کمک کند. مواد غذایی مانند کلم، کاهو و کره بادام‌زمینی حاوی این ماده هستند.

 ۳. ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند. ویتامین B1 توانایی مغز را زیاد می‌کند. منابع خوب ویتامین B۱ عبارتند از برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز و مخمر.

ویتامین B۱۲، از اعصاب و سلول‌های خونی محافظت می‌کند. اگر سن شما بالای ۵۰ سال است، بدنتان به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد. کمبود این ویتامین موجب کم خونی، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می‌گردد. منابع غذایی آن عبارتند از:جگر گوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ.

غلات کامل نیز منبع خوبی برای ویتامین های گروه ب هستند. غلات کامل بر خلاف قند ساده عمل می‌کنند آنها آرام آرام قند خون را بالا می‌برند و باعث می‌شوند حافظه عملکرد بهتری داشته باشد.

 ۴. امگا۳

امگا۳ ماده‌ای است که در تقویت سلول‌های مغز و افزایش یادگیری و تمرکز تاثیر مثبت میگذارد. این ماده با تاثیر در انتقال بین سیگنال‌های بین سلول‌های مغز(میانجه‌های عصبی) نقش دارد. همچنین این ماده در تقویت ضریب هوشی و مشکلات رفتاری کودکان مانند بیش‌فعالی موثر است.

امگا۳ ماده‌ای است که در آبزیان مخصوصا ماهی‌های چرب موجود است. مثل ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی قزل‌آلا. بعضی از روغن‌های گیاهی نیز به میزان کمتر دارای امگا۳ هستند. به عنوان مثال روغن زیتون، روغن کانلو، روغن بذرکتان. همین طور دانه‌های مغذی مانند بادام، بادام زمینی، کنجد، تخم کتان و آووکادو نیز حاوی مقادیری از امگا۳ هستند.

در میان مواد غذایی گیاهی، مغز گردو، بذر کتان و روغن دانه‌های چیا دارای بیشترین اندازه امگا ۳ هستند.

۵. آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد که از مواد غذایی آزاد شده نتوانند به سلول‌های عصبی آسیب برسانند. این ماده عملکرد واسطه‌های شیمیایی را مختل میکنند. آنتی اکسیدان‌ها علیه رادیکال‌های آزاد عمل کرده  وآنها را خنثی می‌کنند. همچنین باعث خونرسانی بهتر به مغز می‌شود که باعث بهبود عملکردهای سلول‌های عصبی و افزایش توانایی هوش می‌شود. ویتامین‌های ث، ای، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و شکلات تلخ از منابع آنتی اکسیدان هستند.

 ۶. میوه‌ها

اغلب میوه‌ها به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند. به بعضی از مهمترین میوه‌ها و مواد مغذی آنها اشاره می‌کنیم:

سیب: این میوه حاوی فسفر است که تقویت کننده اعصاب و مغز است.

انگور: فسفات موجود در انگور باعث افزایش هوش و حافظه می‌شود و ذهن را فعال می‌کند.

انار: مقوی روح و ذهن و تقویت کننده حافظه است.

انجیر: حاوی کلسیم و فسفر و تقویت‌کننده مغز و اعصاب است.

انبه: بهبود گردش خون و خونرسانی به مغز و افزایش حافظه.

توت: حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیونین است که به سلول‌های عصبی برای پاسخگویی و تسریع کنش‌های عصبی کمک می‌کند.

سویا: کلسترول بد را کاهش می‌دهد، رادیکالهای آزاد را خنثی میکند و به خاطر ترکیبات ایتواستروژنی که دارد باعث تقویت حافظه می‌شود.

اسفناج: به خاطر دارا بودن اسیدفولیک باعث افزایش حافظه می‌شود. اسفناج همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامی‌های ث و آ است.

 ۷. آهن

غذاهای سرشار از آهن نیز به بهبود عملکرد ذهن کمک می‌کنند. اغلب کودکان دچار کمبود آهن هستند. وقتی آهن در بدن کم باشد سطح عملکرد ذهن آنها پایین می‌آید و زود خسته می‌شوند. گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، غلات کامل و میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند که باعث می‌شوند سطح هوشیاری و انرژی افزایش پیدا کنند. این مواد خصوصا حبوبات به افزایش گلوکز خون کمک می‌کنند که سوخت اصلی مغز هستند.

بر خلاف تصور عامه مردم که اسفناج را یک گیاه با میزان آهن زیاد می‌دانند، این سبزی فقط دارای ۲/۷۱ میلی‌گرم آهن در ۱۰۰ گرم اسفناج خام است. به رغم باور همگان، اسفناج منبع فوق‌العاده خوب آهن نیست، زیرا میزان اسید اکسالات آن، بدن را از جذب مواد معدنی بازمی‌دارد.

مطالب مرتبط:

10 غذایی که هوش را از بین می‌برد را بشناسید؟!

با این غذاها، IQ خود را بالا ببرید

برای سلامت مغزمان چطور غذا بخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ