ام اس در کمین شماست!

خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. خطر ابتلا به ام اس در کمین شماست...

ام اس چیست

ام اس یکی از بیماری هایی است که در دهه اخیر گریبان تعداد زیادی را گرفته است و هر روز تعداد بیشماری به گروهی که مبتلا به ام اس هستند افزوده می شود. به طور دقیق علت ام اس مشخص نیست اما گفته می شود ژنتیک و محیط زیست و فشار عصبی از عوامل اصلی این بیماری می باشد. با خواندن این مقاله متوجه می شوید کهام اس در کمین شماست، به شما توصیه می کنیم تا انتهای متن با ما باشید تا علل ام اس را بشناسید و در جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری قدم بردارید.

ام اس در کمین شماست

دکتر علیرضا میناگر نورولوژیست دانشگاه لوئیزیانای آمریکا در خصوص مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری ام اس، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری ام اس سابقه ژنتیکی است به این معنی که وقتی در خانواده‌ای شخص مبتلا به ام اس وجود داشته باشد، برخی از ژن‌ها به شدت مستعد ابتلا به بیماری ام اس می‌شوند.

وی ادامه داد: عواملی نظیر ویتامین D، سابقه ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی، مصرف دخانیات و نوع تغذیه نیز در ابتلا به بیماری ام اس نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این نورولوژیست افزود: به طور کلی تحقیقات نشان داده است که رژیم گیاه‌خواری تاثیر چندانی در ابتلا به ام اس ندارد اما کسانی که کم‌تر گوشت قرمز مصرف کرده، یا اصلا از آن استفاده نمی‌کنند در دراز مدت پیش آگهی بهتری نسبت به بیماری ام اس دارند.

استاد دانشگاه لوئیزیانای آمریکا در خصوص عوامل تشدید کننده ام اس، اظهار کرد: استرس یکی از عوامل تشدید کننده ام اس بوده و بیماران باید از آن دوری کنند. به همین دلیل اطرافیان کمتر سر به سر او گذاشته و بیاموزند که چطور بدون استرس با او زندگی کنند.

وی افزود: علاوه بر آن هر نوع عفونتی مانند عفونت دستگاه‌های تنفسی، ادراری، پوستی و سایر عفونت‌ها می‌تواند حداقل به صورت موقت باعث تشدید بیماری شود.

وی در پایان اظهار کرد: مصرف دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز باعث تشدید بیماری ام اس می‌شوند که باید به شدت از مصرف آنها خودداری کرد.

دکتر شمسایی متخصص اعصاب و روان در پاسخ به این‌ سؤال که آیا استرس در افراد باعث ابتلای آن‌ها به‌ ام.اس می‌شود، گفت: «در مورد استرس و این که آیا با‌ ام.اس ارتباط دارد یا نه هنوز اختلاف نظر وجود دارد. اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند استرس در افرادی که دچار این بیماری هستند باعث شروع علائم بیماری، شروع حملات جدید و تشدید آن‌ها شده است.»
دکتر شمسایی تصریح کرد: «استرس‌های روحی و فشارهای عصبی در تشدید‌ ام.اس نقش دارد. البته نباید فشارهای محیط کار را جز این دسته از استرس‌ها به حساب آورد بلکه فشارهای روانی شدید باعث این بیماری می‌شود.»
وی گفت: «بیماری ام.اس بیشتر در‌ نژاد سفیدپوستان دیده شده است. طبق آمار‌ها، علت اصلی این مسئله هنوز نامشخص است اما مسائل ژنتیکی بیش از همه در ابتلای افراد به این بیماری مؤثر است. همچنین باید گفت که زنان جوان بیشتر از مردان‌ ام.اس می‌گیرند که باز هم به دلیل زمینه ژنتیکی زنان است. بر اساس تخمین‌های علمی در برابر هر ۳ زن مبتلا، یک مرد مبتلا به‌ ام.اس وجود دارد.»

دکتر شمسایی ادامه داد: «شایع‌ترین سن ابتلای زنان به‌ ام.اس ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. موارد ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال بسیار نادر است. احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالای ۴۰ سال کاهش می‌یابد.»

در انتها توصیه می کنیم مراقب اعصاب و روانتان باشید، چون ام اس در کمین شماست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ