تمام راه های افزایش شیرمادران که شاید ندانید

faateme1366
بعد از تولد نوزاد با تمام لذت ها و دردسرهایش اتفاقی به نام شیر دادن وجود دارد که مهارت های خاص خودش را دارد از اینکه چطور یک کودک را شیر بدهید شروع می شود تا اینکه چطور شیر را افزایش دهید. در این مطلب برای شما از راه های افزایش شیر مادران صحبت کرده ایم.

افزایش شیر مادران به کمک خرما

مزاج خرماهای معمولی (رطب مضافتی، عسلی و…) گرم و اندکی مرطوب است و مزاج خرمای خشک (زاهدی، پیارم، آلویی و…) گرم و اندکی خشک است؛ شیره خرما و حبه خرما هم برای شیرافزایی مفید است؛ برای افزودن بر رطوبت خرما، آن را با شیر یا دمنوش‌ها میل کنید.

 

افزایش شیر مادران با آجیل

زنان در دوران بارداری می توانند از انواع مغزهای گیاهی مانند گردو، فندق، پسته و بادام استفاده کنند که موجب تولید شیر در آنها می شود ولی مصرف بیش از حد آن چاق کننده است.

 

افزایش شیر مادران با جو دوسر

محققان میدانند که در بلغور جو دو سر خاصیتی است که باعث کاهش کلسترول و حفظ فشار خون سالم میشود. این خاصیت بلغور جو دو سر میتواند به موارد دیگر مانند شیردهی نیز کمک کند. مواد مغذی موجود در این غذا تنها دلیل خوب بودن آن برای شیر مادر نیست. بلغور جو دو سر غذایی آرام بخش است، وقتی خانم شیرده مینشیند و این غذا را میل میکند باعث حسی خوب در او میشود و همچنین این غذا باعث ترشح هورمون اکسی توسین ( هورمون دخیل در تولید شیر ) میشود.همچنین آرامش در مادران شیرده باعث آسان شدن تولید شیر میشود.

 

رازیانه دوست قدیمی مادران

ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه دارای هورمون ‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌ شود.

 

افزایش شیر مادران با سبزیجات

سبزیجات برگ پهن مانند اسفناج، کلم، کاهو و … از جمله مواد غذایی هستند که کارشناسان توصیه می‌کنند آنها را استفاده کنید زیرا مصرف آنها سبب ازدیاد شیرمادر می‌شود و منبع خوبی از انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و فیتواستروژن‌ها می‌باشند که عمل شیرآوری را تقویت می‌‌کنند. ریحان نیز جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است.

 

افزایش شیر مادران و رژیم لاغری

مادران شیرده حداقل 500 کالری بیشتر از حالت عادی در روز نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار کالری دریافت شود، میزان شیر تولید شده در مادر نیز کمتر خواهد بود. متاسفانه برخی مادران پس از زایمان، رژیم های سخت لاغری می گیرند و در نتیجه شیرشان کم می شود.

 

افزایش شیر مادران با هویج

هویج کمتر به دلیل خاصیت شیر افزایی معرفی شده. اما جالب است بدانید هویج نیز مانند اسفناج دارای فیتواستروژن است. هویج همچنین دارای بتا کاروتن و ویتامین A هست که مادران شیرده به هر دوی آنها نیاز دارند. آب هویج مخصوصا برای مادران شیرده بسیار مفید است. آب هویج میتواند انرژی مورد نیاز خانم شیرده را تامین کند و کیفیت شیر مادر را بهبود ببخشید. نوشیدن یک فنجان آب هویج درست قبل از ناهار میتواند خیلی به تولید شیر کمک کند.

 

افزایش شیر مادران با سیاهدانه

سیاه دانه نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می ‌شود و مصرف روزانه 2 گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ ها له تا اثر آن ها بیشتر شود. تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می ‌شود.

 

قبل از شیر دادن حتما رعایت کنید

تا جایی که امکان دارد وقتی شروع به دوشیدن شیر می کنید سعی کنید سینه کاملا خالی شود. وقتی شروع به شیر دادن نوزاد میکنید مطمعن باشید سینه خالی شیر بیشتری را تولید میکند. حتی اگر شیر خوردن نوزاد تمام شد و احساس کردید که هنوز سینه های شما شیر دارد آن را کاملا خالی کنید.

 

اگر در دوران شیردهی ورزش می کنید

اگــر چــه ورزش مــنـظـم و در حـد مـتعادل در زنـانی که قبل از بارداری از نظر جسمانی متناسب بوده اند مانعی برای شیردهی نیست اما  پس از فعالیت بدنی شدید مادر شیرده، به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، ممکن است طعم تلخی در شیر ایجاد  شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع کند. ضمن توصیه به خودداری از هرگونه فعّالیت سنگین(به ویژه در روزهای نخست پس از زایمان)، در این مواقع لازم است مادر قبل از شیردادن، سینه خود را بشوید و اگر هنوز کودک مایل به شیر خوردن نیست مقدار کمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار بدوشد و دور بریزد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ