تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر بهبود موفقیت بارداری آی وی اف IVF

mousavi
یکی از عوامل موثر بر احتمال موفقیت بارداری در روش IVF رژیم غذایی است و بهترین نوع رژیم غذایی شناخته شده در دنیا رژیم غذایی مدیترانه ای است.

محققان دانشگاه هاروکوپیون Harokopion در آتن با بررسی 250 زن یونانی دریافتند رژیم غذایی مدیترانه‌ای Mediterranean diet  در موفقیت بارداری به روش آی وی اف IVF بسیار موثر است. این مطالعه نشان می‌دهد احتمال بارداری و تولد نوزاد زنده و سلامت در مادرانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند، 66 درصد بیشتر است.

ادامه این مطالعه نشان می‌دهد رژیم غذایی و سبک زندگی سالم در مردان نیز به اندازه زنان موثر است و رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث بهبود کیفیت اسپرم می‌شود.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت Nitrite و نیترات Nitrate هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو  Nitro fatty acids می شود. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

نتایج این مطالعه در نشریه تولید مثل انسانی Human Reproduction منتشر شده است.

گروه سلامت سیمرغ

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ