غذاهای سیر کننده و کم کالری

faateme1366
می توانید غذا بخورید اما لاغر شوید. باور نمی کنید؟ این مطلب را بخوانید چرا که ما لیستی از غذاهای سیر کننده و کم کالری برایتان آورده ایم که به کاهش وزن شما کمک می کند.

 

 

 
سلطان لاغرکننده ها

کرفس یکی از سبزی‌های دوست‌داشتنی و غنی موجود در بازار است که هر ساقه متوسط آن تنها شش کالری انرژی در خود ذخیره دارد. یک فنجان پر از کرفس می‌تواند یک‌سوم از نیاز روزانه‌ بدن شما به ویتامین K، A، فیبرهای غذایی، فولات و پتاسیم را برآورده‌ سازد. این سبزی ارزان قیمت همچنین حاوی ترکیبی به نام فتالیدز است که برای شل شدن بافت دیواره‌ شریان‌های خونی بسیار موثر است که در نهایت با گشاد کردن رگ های خون‌رسان از پرفشاری خون جلوگیری می‌کند.

 

گوشت و کباب بخورید اما لاغر بمانید

اگر قصد دارید کالری‌ دریافتی‌تان را کاهش بدهید، نباید از اهمیت گوشت و مرغ غافل شوید، چون این مواد غذایی حاوی پروتئین زیادی هستند. پروتئین به شما کمک می‌کند احساس سیری طولانی‌تری را تجربه و در نتیجه کالری‌های کمتری را در طول روز دریافت کنید. اگر می‌خواهید از گوشت‌های دارای کمترین میزان کالری استفاده کنید، باید سراغ انواع کاملا بدون چربی بروید. چربی تراکم کالری زیادی دارد، پس گوشت‌های همراه با چربی دارای کالری بیشتری هستند. مرغ، یکی از بهترین گوشت‌هاست که در گروه منابع عالی برای دریافت پروتئین هم قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با جدا کردن تمام پوست مرغ و چربی‌هایش، کالری این گوشت را به حداقل برسانید.

 

غذاهای دریایی را در برنامه بگنجانید

بییشتر ماهی‌ها و غذاهای دریایی بسیار مغذی‌اند و گزینه‌های مناسبی برای کاهش کالری دریافتی‌ هستند. ماهی و غذاهای دریایی مانند گوشت گوساله و مرغ سرشار از پروتئین هستند. همچنین این غذاها سرشار از مواد‌مغذی‌ای مانند ویتامین B۱۲، یُد و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. اسیدهای چرب امگا۳ فواید بی‌شماری برای سلامتی دارند. کاهش التهابات و کمک به حفظ سلامت قلب از فواید این چربی‌های سودمند هستند.

 

این میوه خوش خوراک

اگر گرسنه‌تان شده و از رژیم غذایی‌تان خسته شده‌اید، بهتر است خوردن خیار را امتحان کنید. این صیفی سبز، نه‌تنها شما را شاداب می‌کند بلکه پر از مقادیر بسیار زیادی آب بوده و می‌تواند خنکای درونی‌تان را بخصوص در فصول گرم سال تضمین کند. همچنین خیار مملو از ویتامین K وC، پتاسیم و ترکیبی به نام سیلیکاست که برای اتصال بین بافت‌هایی نظیر عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها، نقشی کلیدی دارد.

 

ویتامین سی و لاغری

این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند؛ از مرکبات و بخصوص پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت غافل نشوید. جالب است بدانید افرادی که روزانه مقادیر بیشتری از ویتامین C مصرف می‌کنند، کمر و پشت باریک‌تری دارند. از این گذشته این ویتامین یکی از مواد آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند شما را در برابر بروز انواع سرطان‌ها بیمه کند. نتایج تحقیقی علمی که توسط دانشگاه آریزونا صورت گرفته، نشان می‌دهد افرادی که میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف می‌کنند، هنگام ورزش‌های هوازی 25 درصد بیش از دیگران چربی می‌سوزانند.

 

شاید باورتان نشود

سیب زمینی یکی از آشنا ترین و البته مهم ترین غذاهای سیرکننده است. سیب زمینی سرشار از آب و کربوهیدرات بوده و همچنین حاوی فیبر و پروتئین می باشد؛ این ماده غذایی تقریبا بدون چربی ست. سیب زمینی در مقایسه با دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا، بسیار سیر کننده است.سیب‌زمینی هم‌زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است. قندهای دیر جذب که دیر هضم می‌شوند کاملاً سیر کننده‌اند. این قندها به کندی هضم می‌شوند و می‌توانند تا ۴ ساعت احساس سیری ایجاد کنند. از سوی دیگر فیبرهای موجود در سیب‌زمینی در معده حجیم شده و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.اگر می‌خواهید لاغر شوید سیب زمینی را آب پز یا بخار پز بخورید، چرا که سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب‌زمینی سرخ شده کالری بسیار کمتری دارد به طوری که در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و حال آنکه سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد.

 

برگ های سبز لاغرکننده

ماده تیلاکوئید موجود در عصاره اسفناج، فعالیت لیپاز، آنزیم هضم کننده چربی، را سرکوب می کند. این فرآیند به تاخیر هضم چربی کمک می کند و باعث افزایش سطح هورمون کاهش اشتها می شود. به علاوه عصاره اسفناج عوارض جانبی ناخوشایند سایر داروهای مهار کننده لیپاز، مانند مدفوع چرب و گرفتگی معده را ندارد.از سوی دیگر، عصاره اسفناج می تواند میل به خوردن غذا را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهند هنگامی که زنان دارای اضافه وزن ۵ گرم عصاره اسفناج در روز مصرف کنند میل شدید به شیرینی در آنها تا ۹۵ درصد و میل به شکلات تا ۸۷ درصد کاهش می یابد.دوز موثر عصاره اسفناج زمانی که با غذا مصرف شود حدود ۵-۴ گرم است با این حال، ممکن است برای دیدن اثرات کاهش وزن نیاز به مصرف آن برای چند ماه داشته باشید از آنجا که عصاره اسفناج هضم چربی و کاهش اشتها را برای چند ساعت به تاخیر می اندازد هنگامی که قبل از غذا چرب مصرف شود اثرات آن قوی تر ظاهر می شود. برای داشتن حداکثر منافع، شما همچنین باید آن را در اوایل روز، مثلا هنگام صبح و یا ظهر مصرف نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ