راه های تشخیص آجیل مرغوب

toranj
گاهی آجیل تلخ است و ما برای عید حتما باید آجیل مرغوب را انتخاب کنیم. پس با ما باشید در این مطلب برای انتخاب آجیل مرغوب شب عید.

حتما شما هم همیشه برای خریدن آجیل مرغوب در سرتاسر سال مشکل دارید و این فقط مخصوص شب عید نمی باشد. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که آجیل مناسب و مرغوبی را برای خود وخانواده تان خریداری کنید.

چه نوع آجیلی بخریم؟

به خرید اجیل های فله ای اعتماد نکنید. مطمین باشید از آجیل های بسته بندی گرانتر می شوداما شما تاریخ و پروانه سلامت آن را می توانید کنترل کنید.

راه های تشخیص آجیل خوب:  طعم، مزه و بو

بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است. قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید. البته نباید خیلی از این مسیر مطمئن باشید. چرا که در اکثر آجیل ها اندکی خراب وجود دارد و احتمالا چشیدن طعم نمی تواند همیشه کارساز باشد. چرا که در این گونه موارد «مشت نمونه خروار نیست»!آجیل هایی با طعم تند، خیلی شور و یا ترش گزینه های مناسبی نیستند. زیرا بو دادن آجیل های کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری می شود و طعم اصلی آن را پنهان می کند. همچنین طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه های کهنه بودن آجیل است. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نا نیزعلامت هشداری برای شناخت آجیل های کهنه است. یکی از فروشندگان مطرح آجیل در مشهد راهکار شناخت آجیل خوب را این گونه معرفی می کند: «مزه و طعم و شادابی آجیل مهم ترین فاکتورهای آجیل خوب است.»

کترل دقیق آجیل

آجیل ها را با دقت نگاه کنید. نمونه ای از دانه ها را بردارید و از وسط نصف کنید، وجود هر گونه سوراخ و یا کپک زدگی و لکه های قهوه ای رنگ و سیاه نشانه ناسالم بودن آنهاست. پس سعی کنید با موشکافی کامل آجیل را وارسی کنید که مرغوب باشد.

آجیل را با دستمال مرطوب حس کنید تا رنگ شیمیایی نداشته باشد

بعضی از متخلفان برای جلوه دادن به محصولات خود از رنگ های غیر مجاز خوراکی استفاده می کنند که این گونه رنگ ها از عوامل ایجاد و بروز سرطان ها و ناراحتی های کبد هستند. پسته های خندان، تخمه های جابانی (ژاپنی) و به خصوص تخمه های آفتابگردان از جمله دانه هایی هستند که ممکن است با رنگ و لعاب شیمیایی رنگ شوند. یک آجیل فروش، در خصوص به کارگیری رنگ های شیمیایی در صنعت آجیل معتقد است: این روزها استفاده از این روش ها کمتر صورت می گیرد و بیشتر از رنگ های طبیعی مثل زردچوبه استفاده می شود. اما در مورد تخمه های آفتابگردان و تخمه های جابانی (ژاپنی) باید هوشیار بود.

یک راه ساده برای تشخیص استفاده از رنگ در آجیل ها این است که اگر احساس کردید آجیل دارای رنگ غیر طبیعی است، با دستمالی که با آب مرطوب شده روی آنها بکشید اگر دستمال رنگ به خود گرفت، آجیل رنگ شده است.

آجیل راببویید

البته خوردن آجیل راه کاملا مورد اطمینانی برای شناخت و تشخیص آجیل تازه نیست و ممکن است بقیه آجیل ها تازه نباشند. آجیل را بو کنید، اگر آجیل بوی بد و یا کهنگی می دهد این آجیل تازه نبوده و بهتر است از خرید و مصرف کردن آن منصرف شوید.

آجیلی که بیش از اندازه شور است هم آجیل تازه و مناسبی نیست چون اکثرا برای رفع کهنگی آن آجیل را با انواع ادویه ها مخلوط کرده و مجددا بسته بندی می شود. در این زمان طعم کهنگی آن مشخص نمی شود. همچنین آجیل باید سالم و یکدست باشد. آجیل های شکسته و خرد شده، آجیل تازه و مناسبی نیستند. بوی رطوبت، ترش کردگی و تغییر طعم، همگی از مشخصات آجیل کهنه هستند.

از ویژگی های آجیل تازه

آجیل تازه آجیلی است که طعم و بوی آن تازه بوده و خشک باشد. آجیل های مرطوب معمولا بوی کهنگی می دهند. آجیل های پوست داری مانند گردو باید پوست سالمی داشته باشند. پوست آن تغییر رنگ نداده و لک و تیرگی روی آن نباشد.

همچنین پوک و سوراخ نباشد. آجیل تازه طعم تازگی داشته و ترش، تند، شور و یا تلخ نیست. بادام زمینی و بادام ساده باید شیرین باشد. طعم تلخ بادام و یا گردو کاملا نشانه ای از کهنه و خراب بودن آجیل دارد.
آجیل تازه باید به راحتی از پوسته جدا شده و به پوست نچسبد. آجیل تازه باید یکدست باشد. ترک خوردگی، خورد شدگی، تکه تکه شدن آجیل، حشره زدن، قارچ زدگی و آفت زدگی به آجیل ، همگی از مشخصات آجیل کهنه و آسیب دیده است.

رنگ مغز اجیل باید تازه بوده و تیره نشده باشد. بعضی از فروشگاه های خشکبار، آجیل های رنگ شده دارند. این آجیل ها تازه نبوده و معمولا برای از بین بردن بوی نا و کهنگی، آجیل را رنگ می کنند.

این رنگ ها معمولا مجاز نبوده و ممکن است برای شما مشکل ساز شوند. مصرف اجیل کهنه می تواند سبب درد در ناحیه معده و سیستم گوارشی ، آسم و دیگر بیماری ها شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ