نکته های مهمی که باید قبل از لیزر موهای زائد بدانید

toranj
لیزر موهای زائد در سال های اخیر طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است که در ادامه با مزایای آن بیشتر آشنا میشویم.

لیزر در واقع پرتو نورى است که به علت داشتن ویژگی هایى نظیر تک رنگ بودن و داشتن انرژى زیاد، کاربردهاى متعددى در علم پزشکى پیدا کرده است. یکى از محبوبترین کاربردهاى لیزر، رفع موهاى زائد است.

قبل از لیزر موهای زائد مواردی را باید چک کنید

موهای زائد، اضافی یا ناخواسته به 2 دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، شما نمی توانید هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه ای از پس این موها بربیایید. اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث می شود خانم ها در قسمت هایی از بدن خود که به طور طبیعی مو ندارند، با موهای ضخیم و تیره مواجه شوند. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان کنند.
 این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون داوردرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

لیزرها، براساس طول موج نورى که تولید مى کنند، طبقه بندى مى‌شوند، مهمترین لیزرهاى موى زائد عبارتند از:

۱- لیزر الکساندرایت با طول موج ٧٥٥ نانومتر؛ لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در پوست های نوع 1، 2، 3 و 4 کاربرد دارد و در حال حاضر محبوبترین و شناخته شده ترین لیزر موی زائد در ایران است ولی نکته مهم اینست که تنها الکساندرایت بودن کافی نیست، بهترین و موثرترین لیزر الکس درحال حاضر، لیزر Gentlelase کمپانی کندلا آمریکاست که در مدل جدید 2015 یعنی Pro-U ؛ با استفاده از تکنولوژی خنک کننده DCD، مشکل درد و سوزش ناشی از لیزر موهای زائد را، برطرف کرده است و در عین حال آنقدر کارآمد و موثر است که در ۵-۳ جلسه موهای زائد را بطور کامل و دائمى از بین می‌برد. لیزر آپوجی(Apogee) ساخت کمپانی cynosure آمریکا، لیزر الکس دیگر موجود در بازار ایران است. در واقع کمپانی cynosure و candela دو کمپانی برتر و رقیب در زمینه تولید لیزر الکساندرایت هستند ولی ازآنجا که Cynosure چندسالی است که هیچ نوآوری در زمینه لیزر الکس نداشته است بعد از عرضه لیزر Gentlelase مدل Pro-U در سال 2015 توسط Candela و معرفی سیستم خنک کننده DCD، که باعث بی درد شدن لیزر موی زائد می‌شود، لیزر Gentlelase  محبوبیت بیشتری نسبت به Apogee پیداکرده است.

۲- لیزر دایود با طول موج 810 نانومتر: این لیزر برای تمام انواع پوست حتی پوست های تیره قابل استفاده است و به علت قدرت نفوذ زیاد به عمق پوست، می‌تواند موهای زیر پوست را نیز از بین ببرد. در حال حاضر بهترین لیزر دایود؛ لیزر Lightsheer ساخت کمپانی Lumenis آمریکاست.

٣- لیزر ان دى یاگ (Nd-YAG) با طول موج ١٠٦٤ نانومتر؛ این لیزر براى رفع موهاى زائد در پوست‌هاى تیره و بسیارتیره (نوع ۵ و ۶) کاربرد دارد و استفاده از آن محدود به موارد خاص مى‌باشد.

۴- IPL یا (intense pulse light) که به علت ارزان و در دسترس بودن و سهولت استفاده، بسیار رایج شده است (بطوریکه نوع خانگى آن نیز در بازار موجود است) اصلاً لیزر نیست  و در واقع نور شدید پالسى است که توسط یک لامپ گزنون تولید مى‌شود و مانند لیزر روى سطح پوست تابیده مى‌شود، اما هم از نظر تأثیر روى موهاى زائد و هم تعداد جلسات درمانى با لیزر موهای زائد متفاوت است.

رنگ پوست امری مهم در انجام لیزر

از آنجایی که امکان سوختگی و آسیب های پوستی با لیزر موهای زائد در افرادی با پوست های تیره بیشتر است، توصیه می شود افرادی که سولاریوم کرده اند، حمام آفتاب گرفته اند یا پوست های بسیار تیره ای دارند، از لیزر کردن موهای زائد خود به شدت پرهیز یا در مورد این کار با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. لیزر کردن موهای زائد در این افراد و توسط اپراتورهای غیرمتخصص، چیزی جز سوختگی های شدید پوستی را برای آنها به دنبال نخواهد داشت؛ سوختگی هایی که ممکن است لک های پوستی ناشی از آنها گاهی تا آخر عمر هم همراهشان بماند.

مدت زمان لیزر برای هر فرد

در برخی موارد ممکن است که زمان از بین رفتن موهای زائد چندین سال زمان ببرد. باید به مراقبت‌هایی که پس از انجام لیزر نیاز است توجه داشت. تشخیص اسن که چه کسی به انجام لیزر نیاز دارد و تا چه میزان باید این کار را انجام دهد تا کاملا موها رفع شوند، غیر ممکن است.
بهترین و موثرترین شیوه برای درمان موهای زائد موجود در قسمت بازو، سینه، پشت و شانه است.

دوره درمان لیزر موهای زائد  به دلیل متفاوت بودن افراد و الگوی رشد موها، در هر فرد متفاوت است اما به طور میانگین برای برطرف شدن موها بین ۳ تا ۷ جلسه نیاز است.

همه چیز درباره لیزر موهای زائد

10 باور غلط درباره لیزر موهای زائد!

12 نکته‌ مهم درباره لیزر موهای زائد بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ