رژیم سم زدایی ریه برای روزهای آلودگی هوا

sahar.d
آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها امان همه را بریده و همه به دنبال راهی برای خلاص شدن از آسیب ها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا هستند. سم زدایی ریه ها از موثرترین کارها در جهت حفظ سلامت در هوای آلوده است که در این مطلب به آن می پردازیم.

آلودگی هوا عامل بیماری های مختلف ریوی، انواع سرطان، آلزایمر و اختلال حواس و … است. بدن در این روزهای آلوده بیش از پیش به توجه و تغذیه مناسب نیازمند است تا بتواند سموم ناشی از آلودگی هوا را دفع کند. سم زدایی از ریه ها خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان ریه را به شدت کاهش می دهد. در این مطلبرژیم سم زدایی ریه برای روزهای آلودگی هوا را به شما معرفی می کنیم.

در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند. مصرف روزانه و مداوم انواع سبزیجات و میوه های تازه می تواند نقش به سزایی در تسریع و بهبود روند سم زدایی ریه ها داشته باشد. رژیم های غذایی مملو از فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان می تواند سبب افزایش انرژی، افزایش سوخت و ساز بدن و تسریع فرآیند سم زدایی در بدن گردد. 

شیرو لبنیات تازه

افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند. چون گیرنده های فلزات ۲ ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند و در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد.

شیر بهترین ماده برای سم زدایی و حفاظت از بدن در برابر هوای آلوده است. در این روزهای آلوده سعی کنید حتما روزانه 1 لیوان شیر مصرف کنید. بهتر است در صورت امکان و اطمینان از شیر تازه و طبیعی گاو یا گوسفند استفاده کنید. اما فراموش نکنید که شیر تازه را باید بجوشانید. برای اینکار ابتدا شعله گاز را زیاد کرده و پس از بجوش آمدن اجازه دهید به مدت 20 دقیقه با حرارت کم روی گاز بجوشد.

سایر لبنیات نیز برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مفید هستند.

سبزیجات تیره رنگ

 این سبزیجات داراییتامین های E + C + D هستند که ترکیب ضد آلودگی محسوب مب شوند و برای حفظ سلامت ریه ها بسیار مفید هستند. بیشتر سبزیجات تیره رنگ حاوی آنتی اکسیدان هایی برای سم زدایی سموم از خون و ریه ها هستند. این سبزیجات همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد غیر سیگاری کاهش می دهند.

غذاهای حاوی پکتین 

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

امگا۳

 این غذاها به بهبود عملکرد ریه ها کمک می کنند. غذاهای حاوی امگا ۳ از قبیل ماهی قزل آلا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ، دانه های کتان، و … به کاهش التهاب بدن و افزایش قدرت شناختی نیز کمک می کنند. مطالعات همچنین نشان داده یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می شود تا خون از طریق ریه ها به طور موثر جریان یابد و همین روند از برخی بیماری های التهابی و عفونت های تنفسی جلوگیری می کند.

غذاهای حاوی کاروتنوئید

یکی دیگر از گروه های غذایی که به افزایش ظرفیت ریه ها کمک می کنند، غذاهای حاوی کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان هایی هستند که اثر پیشگیری کننده از سرطان ریه دارند. گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، همگی حاوی کاروتنوئید هستند.

غذاهای حاوی فلاونوئید

بسیاری از میوه ها از قبیل انواع توت ها و مرکبات حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که نقش موثری در پاکسازی ریه ها دارند. این ترکیبات اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام های مختلف بدن از جمله ریه ها دارند. سیب، زغال اخته، پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند. مصرف این محصولات همچنین از سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می کند.

نوشیدن آب زیاد فراموش نشود

نوشیدن زیاد آب به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

سیر

یکی از مزایای بهداشتی سیر این است که می تواند ریه های شما را پاکسازی کند. ترکیبی به نام آلیسین در سیر به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می کندو می تواند به کاهش عفونت های تنفسی وجلوگیری از آلودگی ریه ها کمک کند. مصرف سیر خام نیز نقش پیشگیری کننده از سرطان ریه دارد. سیر می تواند منجر به کاهش آسیب های ریه ناشی از آلودگی هوا، سیگار و … شود.

ویتامین C

 ویتامین C آنتی اکسیدان دیگری است که برای سلامت تنفس و ریه ها مفید است. مصرف منظم این ویتامین به رهایی بدن از سموم کمک می کند و پوست را جوان و سالم نگه می دارد. ویتامین سی به نابودی رادیکال های آزاد کمک می کند و اثرات مخرب ناشی از قرارگیری در معرض دود سیگار را کاهش می دهد. کیوی، قارج، مرکبات، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی، آناناس، انبه و خرمالو غنی از ویتامین سی هست.

چای سبز

 مصرف منظم چای سبز راهی موثر برای حفظ سلامت ریه های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت ها است. مطالعات همچنین نشان داده که نوشیدن چای سبز اثر مهارکننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز درست مانند سیر به کاهش آسیب های ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک می کند.

چگونه این اکسیر، ریه ی سیگاری ها را تمیز می کند؟

سم زدایی تک تک اعضای بدن + لیست خوراکیها!

نوشیدنی برای سم زدایی ریه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ