چگونه تا ابد در ذهن آدم‌ها ما حک شویم؟

mahdie.mohtashami
اگر دوسا دارید در ذهن افراد موندگار شوید، باید بیاموزید که در برخورد اول چگونه در دل آدم‌ها خود را جذاب نشان دهید. حتما برای شما هم پیش آمده است، که خیلی از آدم‌ها را از خاطرتان فراموش نکرده‌اید. حال با یکدیگر دلایل فراموش نشدن از ذهن را بررسی می‌کنیم.

اگر دوست دارید در ذهن افراد موندگار شوید، باید بیاموزید که در برخورد اول چگونه در دل آدم‌ها خود را جذاب نشان دهید. حتما برای شما هم پیش آمده است، که خیلی از آدم‌ها را از خاطرتان فراموش نکرده‌اید. حال با یکدیگر دلایل فراموش نشدن از ذهن را بررسی می‌کنیم.

چگونه تا ابد در ذهن آدم‌ها ما حک شویم؟

 کسانی که فراموش‌نشدنی‌اند، لزوما زیبا و خوش‌چهره نیستند. اتفاقا خیلی‌هایی که فراموش‌نشدنی‌اند، چهره‌ی چندان متفاوت و جذابی ندارند، بلکه بیشتر به‌خاطر شخصیت گرم و دلپذیرشان که باعث می‌شود حس خوبی نسبت به خودمان پیدا کنیم، به‌یادماندنی می‌شوند. این قضیه در پژوهشی در سال ۲۰۱۴ به‌اثبات رسید؛ از قضا مشاهده شد چهره‌های دارای جذابیت کمتر به‌نسبتِ چهره‌های جذاب‌تر به‌یادماندنی‌ترند. بنابراین جذابیت همیشه به‌معنی فراموش‌نشدنی بودن نیست.

از طرفی، در پژوهش دیگری به این نتیجه رسیدند که جذاب‌ترها معمولا بهتر درک می‌شوند. علتش این است که دیده می‌شوند و ازآنجایی‌که با دقت بیشتری به آنها توجه می‌شود، شخصیت‌شان از سوی طرف مقابل بهتر درک می‌شود. شرکت‌کنندگان در پژوهش مذکور به‌شکل نوبت گردشی طی وعده‌های سه‌دقیقه‌ای باهم آشنا شدند. طبق نتایج به‌دست‌آمده، کسانی که از جذابیت فیزیکیِ بیشتری برخوردار بودند، به‌چشم طرف مقابل‌شان خوشایندتر دیده شدند. این افراد خودشان را دارای ویژگی‌هایی می‌دانستند که اتفاقا مطابق همان ویژگی‌های شخصیتی‌ای که خودشان گفته بودند، در نظر مخاطبان‌شان جلوه کردند. یعنی کلیشه‌ی «زیبایی بهتر است!» به‌نوعی در این پژوهش اثبات شد.

با این وجود، تحقیقات بیشتر در همین زمینه به تأیید جمله‌ی معروف «زیبایی در چشم بیننده است» انجامید. طبق نتایج این پژوهش، حتی کسانی که معمولا به‌چشم طرف مقابل‌شان جذاب نمی‌آیند، باز هم ممکن است درصورتی که از سوی بیننده‌ای جذاب تلقی شوند، از کلیشه‌ی جاذبه‌ی فیزیکی بهره ببرند. پس حتی کسانی که دارای جذابیت ظاهری نیستند نیز می‌توانند دیگران را به خودشان جذب کنند. خوشبختانه جاذبه‌ی بین‌فردی به اشکال مختلفی ازجمله از طریق ویژگی های شخصیتی و ترجیحات سلیقه‌ایِ فردی به‌وجود می‌آید.

خلاصه اینکه دیگران ما را فارغ از جذابیت‌های ظاهری‌مان، بیشتر به‌خاطر حسی که در آنها به‌وجود می‌آوریم، به‌یاد می‌سپارند. این حس‌وحالی که درنتیجه‌ی برخوردتان با دیگران در آنها ایجاد می‌کنید، خیلی خیلی مهم‌تر از سطح جذابیت عینی شماست. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد بهترین ترفندی که می‌تواند شما را در ذهن دیگران فراموش‌نشدنی کند، این است که باعث شوید دیگران از تعامل با شما حس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ