بیماری های لثه و پریودنتال

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک: بیماریهای پریودنتال به بیماریهای لثه اطلاق می شود. در این بیماری بافت های حمایت کننده و تثبیت کننده دندان مورد تهاجم قرار می گیرد و با پیشرفت آن لقی دندان ایجاد می شود.

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

بیماریهای پریودنتال به بیماریهای لثه اطلاق می شود. در این بیماری بافت های حمایت کننده و تثبیت کننده دندان مورد تهاجم قرار می گیرد و با پیشرفت آن لقی دندان ایجاد می شود. دو بیماری رایج در این گروه از بیماری ها التهاب لثه و التهاب بافت های اطراف ریشه دندان می باشد. هر دو نوع بیماری با حضور و ترشحات باکتری ها ایجاد می گردد.

علل ایجاد بیماریهای لثه و پریودنتال

لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً سالکوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

عوامل خطرزا برای بروز بیماری های پریودنتال

  • سیگار کشیدن یا جویدن توتون
  • دیابت
  • مصرف بعضی از داروها (مانند قرص‌های ضدبارداری، استروئیدهای خوراکی، داروهای ضد صرع، داروهای مسدودکننده کانال کلسیم و داروهای مورد استفاده برای شیمی ‌درمانی(
  • کجی و بی‌نظمی دندانها 
  • پروتزها (دندان مصنوعی) ونایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جایگذاری نشده باشد.
  • شکستگی یا ترک خوردن پرکردگی دندان
  • بارداری
  • عوامل ژنتیکی
  • اختلال در سیستم ایمنی مانند افراد مبتلابه ایدز یا ویروس (HIV)

دو نمونه از بیماری های پریودنتال

ژنژویت: خفیف ترین شکل بیماری پریودنتال است که توسط باکتریهای مستقر در پلاک ها ایجاد می شود. باکتریها ماده ای ترشح می کنند که به لثه ها آسیب می زنند. به طور متوسط از بین 4 نفر بزرگسال 3 نفر نشانه های ابتلا به این عارضه را دارند. وقتی به این بیماری دچار شده باشید لثه ها متورم و قرمز رنگ می گردند و به راحتی هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند.

پریودنتیتیس مزمن: این بیماری شکل پیشرفته ی ژنژویت می باشد. پریودنتیتیس تمامی بافت های نگه دارنده ی دندانها یعنی استخوان ها و لثه را درگیر می کند. هر قدر سن افزایش یابد احتمال ابتلا به این عارضه هم افزایش می یابد. اگر مبتلا به این بیماری شده باشید لثه ها از دندان ها فاصله می گیرند. حفره هایی به نام پاکت بین دندان ها و لثه ها تشکیل می شوند. پلاک های دندانی در بین پاکت ها تشکیل می شوند. در انتها لیگامان ها و استخوان های اطراف دندان ها تخریب می شوند. در موارد بسیار حاد دندان لق شده و می افتد.

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

شماره تماس:

02188698671

09031993335

آدرس: تهران- سعادت آباد- بین چهارراه مسجد و نیایش- خیابان ٣٨- بن بست یاس- پلاک٥- ساختمان پزشکان یاس- طبقه١- واحد١١ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ