چه غذاهایی منجر به چاقی و تخلیه انرژی می شود

mousavi
در زندگی اجتماعی و روابط انسانی هیچ چیز بدتر از این نیست که حال تکان خوردن نداشته باشید. متأسفانه فهمیدن دلیل افت ناگهانی انرژی کمی دشوار است. اما یکی از عوامل خستگی و نداشتن انرژی، مصرف مواد غذایی نامناسب است.

همیشه یک چیزی وجود دارد که مانع کسب نتایج بزرگ می‌شود، چیزی که احتمالاً همان نقطه ضعف ماست! برای بعضی از افراد، هله‌هوله نقطه ضعفی است که جلوی تغذیه‌ی مناسبشان را می‌گیرد. هله‌هوله و فست فود ممکن است در مدت زمان کوتاهی احساس خوبی به ما بدهد اما در بلندمدت باعث می‌شود به احساس بسیار بدی دست پیدا کنیم.

مشکل اینجاست که گاهی غذاهایی می‌خوریم که هم ما را خسته می‌کنند و هم وزنمان را اضافه می‌کنند؛ یک ارتباط وجود دارد. غذا، انرژی تولید می‌کند اما برخی از غذاها نسبت به بقیه، انرژی بیشتری تولید می‌کنند. اگر رژیم غذایی شما انرژی محدودی ایجاد کند، متابولیسم شما هم آهسته کار خواهد کرد که منجر به اضافه وزن می‌شود. از طرفی دیگر، اگر رژیم غذایی شما سرشار از انرژی باشد، نه تنها متابولیسمتان را به خوبی شارژ می‌کند بلکه با خیال راحت می‌توانید مدت بیشتری با شدت مناسبی در باشگاه تمرین کنید. از مصرف غذاهایی که انرژی‌تان را تخلیه می‌کنند اجتناب کنید تا راحت‌تر وزن کم کنید.

چاقی بر اثر مصرف نان سفید

نان سفید چیزی است که اکثر ما با آن بزرگ شده‌ایم. اما با گذشت زمان متوجه شدیم که خاصیتی برای ما ندارد و یکی از چیزهایی است که انرژی‌مان را تخلیه می‌کند. نان سفید پُر از قند اضافی بوده و بینهایت فرآوری شده است. یعنی می‌تواند قند خون را فوراً بالا ببرد که باعث می‌شود در معرض دیابت قرار بگیریم. اگر در حال حاضر دیابت دارید، نان سفید چیزی است که به طور جدی باید آن را کنار بگذارید. خوشبختانه نان سفید تنها نان موجود در دنیا نیست! انواع سالم‌تر بسیار فراوانی از نان وجود دارد که هم خوشمزه‌تر هستند و هم مغذی‌تر، مانند نان قهوه‌ای و سبوس‌دار.

چاقی بر اثر مصرف آبمیوه

بسیاری از ما فکر می‌کنیم آبمیوه نوشیدنی سالمی است، چون به هر حال از میوه است. اما آبمیوه‌هایی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها می‌بینید در واقع اصلاً شباهتی به خود میوه ندارند. آبمیوه، پُر از قند است و بسیار فرآوری شده. همچنین سرشار از کالری بوده و هیچ فیبری ندارد در صورتی که میوه‌ی کامل سرشار از فیبر است. فیبر کمکتان می‌کند برای مدت بیشتری سیر بمانید. اگر انرژی بیشتری می‌خواهید و قصد کاهش وزن دارید، خیلی بهتر است که خود میوه‌ها را انتخاب کنید.

چاقی بر اثر مصرف نوشابه گازدار

هر کسی که در دوران معاصر بزرگ شده علاقه‌مند به نوشابه‌های گازدار است! راحت‌تر بگوییم؛ اگر نوشابه گازدار بخشی از رژیم غذایی شماست پس باید تجدیدنظر کنید. نوشابه گازدار غذای مضری است که تنظیم سیستم بدنتان را به هم می‌زند و هیچ ارزش غذایی ندارد، ضمناً منجر به پوسیدگی دندان و چاقی هم می‌شود. انرژی بیشتری می‌خواهید؟ نوشابه گازدار را کنار بگذارید.

چاقی بر اثر مصرف غذاهای کم چرب

به نظر می‌رسد برای کاهش وزن باید بیشتر غذاهای کم چرب بخورید، این‌طور نیست؟ نه این‌طور نیست! غذایی که با غرور تبلیغ می‌کند که کم چرب است، در واقع پُر از شیرین کننده‌ها و مواد دیگر است. از مصرف این نوع غذاها پرهیز کنید چون همان نوعی هستند که انرژی‌تان را تحلیل می‌برند.

چاقی بر اثر مصرف بستنی

بستنی غذای پرطرفدار و وسوسه انگیزی است که دوست داریم موقع تماشای تلویزیون یا در دورهمی‌های دوستانه بخوریم. همه‌ی ما می‌دانیم که بستنی غذای چندان سالمی نیست، اما آیا این را هم می‌دانستید که برای سطح انرژی‌تان هم مطلوب نیست و یکی از آن چیزهایی است که انرژی‌تان را تخلیه می‌کند؟ بستنی دارای کالری و قند فراوان است. البته گهگاه مقدار کمی بستنی بد نیست، اما بیشتر اوقات خیلی از ما نمی‌توانیم مقدار بستنی که می‌خوریم را کنترل کنیم. یک ایده‌ی خوب این است که خودتان بستنی درست کنید! یا اینکه واقعاً تصمیم بگیرید مقدار کمتری سرو کنید.

چاقی بر اثر مصرف  غذاهای سرخ کردنی

غذاهای سرخ کردنی اعتیادآورند اما این فقط قسمتی از ماجراست! مثلاً سیب زمینی سرخ کرده واقعاً مضر است و باید آن را به لیست غذاهایی اضافه کنید که انرژی‌تان را تحلیل می‌برند. غذاهای سرخ کردنی باعث افت انرژی شده و وزنتان را بالا می‌برند.

چاقی بر اثر مصرف مارگارین

مارگارین واقعاً چیزی ندارد که به نفع شما باشد، مخصوصاً اینکه نه به شما انرژی می‌دهد و نه کمکی به کاهش وزنتان می‌کند. مارگارین پُر از چربی‌های مضر و نمک است و واقعاً ارزش این را دارد که حذفش کنید.

چاقی بر اثر مصرف قهوه‌های طعم دار

لاته‌های خوشمزه هوس انگیزند اما واقعاً سودی برای شما ندارند. قهوه‌های طعم دار پُر کالری‌اند و انرژی خاصی به شما نمی‌دهند. بله درست است که کافئین انرژی‌زاست اما واقعاً نیازی به افزودنی دیگری ندارد.

چاقی بر اثر مصرف اسنک‌های کربوهیدراتی

شاید فکر کنید اسنک‌های کربوهیدراتی می‌توانند به شما انرژی بدهند. اما باید بدانید اسنک‌هایی که فقط کربوهیدرات دارند شاید انرژی فوری تولید کنند اما چندان طول نمی‌کشد که با افت انرژی روبرو خواهید شد و به محض اینکه قند خونتان پایین بیاید دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد.

گروه سلامت سیمرغ

دکتر مظهری عوارض مصرف قرص برای چاقی و لاغری را بیان می‌کند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ