راه هایی برای داشتن ناخن های زیبا

faateme1366
داشتن ناخن های زیبا به اندازه صورت زیبا مهم است. در این مطلب به شما می گوییم چه کنید تا ناخن هایتان زیبا باشد.

آنچه درباره ناخن ها نمی دانستید

ناخن هم مانند مو، از لایه های کراتین تشکیل شده است، این ماده باعث سختی و استحکام ناخن می شود. رشد ناخن توسط قالبی که در ریشۀ اش قرار دارد، تضمین شده است. ناخن های دست سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند: چیزی حدود ۳ تا ۴ میلیمتر در ماه. نکتۀ جالب این که: رشد ناخن های دست “فعال” سریع تر است، یعنی اگر فرد راست دست باشد، ناخن های دست راست رشد بیشتری از ناخن های دست چپ دارند. برای اینکه بتوانید ناخنهای زیبا داشته باشید رعایت این نکات مهم است.

 

چرا ناخن هایم شکننده است؟

در صورتی که ناخن‌های شما شکننده، پوسته‌پوسته و دارای شکاف شده‌اند، این مشکل به احتمال زیاد به عوامل محیطی مربوط می‌شود. بنابراین شما با ایجاد تغییرات کوچک و ساده‌ای در سبک زندگی خود می‌توانید این مشکل را حل کنید. به عنوان مثال برای مدت زمان خیلی طولانی دست و پاهای خود را در آب نگذارید و بعد از این که دست یا پای شما خیس شدند، حتما آن‌ها را کاملا خشک کنید. برای شستن دستان خود از یک صابون ملایم استفاده کنید و در شستن دستان خود افراط نکنید. سعی کنید از قرار دادن ناخن خود در معرض مواد شیمیایی مانند لاک‌پاک‌کن‌های قوی خودداری کنید و مرتبا ناخن‌های خود را با کرم مرطوب کنید.اما در صورتی که قارچ یا پسوریازیس ناخن، علت شکنندگی ناخن‌های شما هستند، لازم است حتما برای درمان آن اقدام کنید و هر چه قدر زودتر درمان را شروع کنید، نتایج بهتری به دست خواهید آورد. برای درمان قارچ خفیف تا متوسط ناخن، کرم‌ها، پماد‌ها و لاک‌های مختلفی وجود دارند که به صورت غیرتجویزی از داروخانه قابل تهیه هستند. یکی دیگر از راه‌های درمان قارچ ناخن استفاده از محلول‌های مخصوص قارچ و پسوریازیس است که به صورت موضعی استفاده می‌شود. فرمولاسیون ویژه‌ی این محلول‌ها با هیدراته کردن ناخن، باعث بهبود ظاهر آن شده و سطح ناخن را صاف و از میزان تغییر رنگ آن می‌کاهد. این تغییرات در اغلب موارد ظرف دو هفته قابل رویت خواهند بود. این محلول‌ها با نفوذ به بافت ناخن، شرایط محیطی ناخن را تغییر می‌دهند و مانع از رشد قارچ‌ها می‌شوند.

 

چه سوهانی انتخاب کنیم؟

برای ناخن‌های طبیعی از سوهان دانه ریز و ظریف استفاده کنید ولی برای ناخن‌های مصنوعی سوهان زمخت لازم است. همچنین بهتر است سوهانی را انتخاب کنید که دو سطح زبری متفاوت دارد تا از تنوع بیشتری برخوردار باشد چرا که شکل دادن به ناخن‌ها نیاز به  زبری بیشتری نسبت به تمیزکاری نهایی دارد. یادتان باشد استفاده نادرست از سوهان اثر سوء بر ناخن دارد و موجب تضعیف بیشتر آن می‌شود. سوهان باید تنها در یک جهت حرکت داده شود.  حرکت باید از کنار به وسط باشد. سطح سوهان باید در زیر لبه ناخن و با زاویه کمی نسبت به آن قرار داشته باشد. در پایان با استفاده از انگشت مطمئن می‌شویم که لبه ناخن کاملا صاف و عاری از زوائد است. اما مهم‌تر از این جزئیات این است که ناخن‌های شما هم‌اندازه باشند.

 

یک نسخه تقویت کننده

مخلوط ۱ قاشق نمک دریا و ۱ قاشق آب لیمو تازه فشرده با نصف قاشق از آب گرم و قرار دادن ناخن ها در این مایع ، حمامی برای زیبایی ناخن ها با مواد طبیعی است.ناخن ها را برای مدت ۱۵ دقیقه در این حمام نگه دارید و سپس با دقت شستشو دهید و بعد از آن با به  کار بردن کرم دست مرطوب کننده یا روغنی مغذی، این حمام را کامل کرده و به ناخن ها جان دوباره ببخشید. اگر در طول حدود ۲ هفته این درمان را هر روز انجام دهید، ناخن های سالم تر، قوی تر و خوش رنگ تر خواهید داشت .شما می توانید گلبرگ گل سرخ و یک یا دو قطره از اسانس گل سرخ را به حمام زیبایی ناخن خود، برای تقویت تزئینی و عطر آن اضافه کنید.

 

کوتیکول نگهدار باشید

مراقبت از کوتیکول از عفونت ناخن جلوگیری کرده و سلول‌های مولد ناخن را محافظت می‌کند پس بهتر است چیده یا کوتاه نشود. کوتاه کردن ناخن‌ها باید به گونه‌ای باشد که گوشه‌های ناخن حفظ شده و خط رویش ناخن را به شکل مستقیم درآورد. کوتاه کردن اشتباه ناخن‌ها یکی از علل فرورفتن گوشت به داخل ناخن (in growing nail) است که باعث نفوذ دردناک بافت اطراف ناخن به کناره‌های ناخن می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ