عوارض جراحی اسلیو معده

faateme1366
اینروزها همه از جراحی معده برای لاغری صحبت می کنند و ممکن است بارها اسم اسلیو معده به گوشتان رسیده باشد. اگر کنجکاو شده اید که درباره این جراحی بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

 جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل های جراحی لاغری ، مانند جراحی لاغری اسلیو معده ( بریدن قسمت بادکنکی معده) ، به کاهش وزن کمک می کنند. زمانی که معده شما کوچک تر می شود ، سریع تر احساس سیری می کنید. البته کاهش وزن زمانی به وقوع می پیوندد که شیوه زندگی و نوع تغذیه شما تغییر اساسی کند. جراحی لاغری اسلیو معده به دو شکل (عمل جراحی باز اسلیو معده و لاپاراسکوپی ) انجام می شود ، در نوع باز عمل لاغری اسلیو معده ، برش بزرگی در معده فرد می زنند. در نوع لاپاراسکوپی ، با استفاده از دوربین و ابزارهای کوچک ، چندین برش کوچک در معده ایجاد می شود. در جراحی اسلیو معده نیمی از قسمت بادکنکی معده بریده می شود و تنها قسمت باریکی از معده باقی می ماند ، در واقع معده باریک و به شکل موز می شود.

 

مزایای اسلیو معده

معده کوچک می‌شود و حجم معده به اندازه یک کاسه ماست خوری کوچک می‌شود، لذا با خوردن چند قاشق غذا سریعا پر شده و احساس سیری به وجود می‌آید.

عملکرد معده تغییری نمی‌کند، چون آناتومی سیستم گوارش حفظ میگردد.

انجام عمل به شیوه لاپاروسکوپی است و عمل دردناک نیست.

روش جراحی آن ساده است و اکثر جراحان می‌توانند آن را انجام دهند.

زمان عمل جراحی کوتاه و معمولا بیش از یک ساعت نمی‌باشند.

مدت اقامت بیماران در بیمارستان معمولا یک یا دو شب است.

جسم خارجی در معده مانند روش باندینگ وجود ندارد، لذا احتمال حساسیت به مواد خارجی وجود ندارد.

در این روش چون بی اشتهایی ایجاد خواهد کرد، لاغر شدن عذاب آور نیست.

– اگر به هر دلیلی در آینده نیاز به آندوسکوپی و بررسی قسمت‌های پایین معده و روده لازم شود می‌توان آندوسکوپی را انحام دهیم و مسیر آن باز خواهد بود.

 

چطور برای اسلیو معده آماده شویم؟

به احتمال زیاد زمان عمل جراحی برای صبح زود برنامه‌ریزی می‌شود. با این حال، این موضوع تا حدی به برنامه جراح و بیمارستان بستگی دارد. از دو هفته قبل از عمل اسلیو معده باید به رژیم غذایی مربوط به قبل جراحی توجه کرد. رعایت رژیم غذایی پیش از عمل بسیار مهم است، زیرا کمک می‌کند تا با کاهش حجم کبد و امکان دسترسی راحت‌تر به معده خطرات احتمالی حین عمل کاهش یابد. از شب قبل از موعد عمل باید ناشتا ماند و از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد. در صورت خوردن هر چیزی عمل جراحی به دلیل احتمال استفراغ و بازگشت محتویات معده درون ریه و مسدود شدن راه هوایی لغو خواهد شد، زیرا این مسئله می‌تواند کشنده باشد و یا منجر به پنومونی شود. حتی جویدن آدامس، نوشیدن آب، جویدن تنباکو یا مصرف دارویی که توسط جراح تأیید نشده است نیز ممکن است باعث لغو عمل جراحی شود. پرونده پزشکی با توجه به آزمایش‌های کنترلی قبل از عمل و رضایت‌نامه بیمار مبنی بر پذیرفتن خطرات و عوارض احتمالی تکمیل می‌شود. بیمار لباس اطاق عمل پوشیده و جواهرات و اجسام همراه خود را خارج می‌کند. یگ رگ باز برای مواقع لزوم تزریق دارو یا سرم درمانی گرفته می‌شود و سپس فرد به اطاق عمل منتقل می‌گردد.

 

عوارض اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش جراحی بسیار ساده همراه با عوارض کم است. بیشترین عوارض معمولاً در چند روز اول بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد. با این وجود قبل از تن دادن به این عمل جراحی باید به درک درستی از خطرات و عوارض احتمالی آن در طول و بعد از جراحی رسید. خطر مرگ پس از عمل جراحی اسلیو معده کم است. نگران‌کننده‌ترین عارضه عمل جراحی اسلیو معده نشت از محل بخیه است که می‌تواند در طول یا بعد از عمل جراحی رخ دهد. در طول عمل جراحی معمولاً شناسایی و قبل از به پایان رسیدن عمل اصلاح می‌گردد. ولی عارضه‌ی نشت معمولاً در طول ماه اول بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد که می‌تواند به علت خوردن غذاهای نامناسب باعث آسیب بافت معده و عدم ترمیم مناسب آن شود. نشت منجر به عفونت عمده و ورود مایعات محتویات معده به فضای درون شکم خواهد شد. علایم آن به صورت افزایش ضربان قلب، تب، درد قفسه سینه و درد شکم بروز می‌کند.ریفلاکس معده و مری ممکن است در ده درصد موارد رخ دهد و نشانه‌های آن ممکن است تنها چند ماه بعد از عمل ادامه یابد و معمولاً کمتر ادامه‌دار خواهد شد. مصرف داروهای تجویزی در چند ماه ابتدایی پس از عمل می‌تواند اثربخش باشد.احتمال ایجاد کشش درون معده و بزرگ شدن درون آن وجود دارد که با رعایت چند نکته می‌توان از کشش مجدد چین‌های درون معده جلوگیری نمود ازجمله:

نوشیدن آب یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوردن غذا؛

عدم مصرف نوشیدنی و نوشابه‌های گازدار؛

مصرف میان وعده‌های سالم و کوچک هنگام احساس گرسنگی؛

مصرف غذاهای حاوی مواد مغذی در وعده‌های غذایی اصلی؛

عوارض دیگری که می تواند رخ دهد عبارتند از صدمات داخلی، خونریزی، لخته شدن خون در وریدهای پا و ریه یا شکم، عفونت در شکم و قفسه سینه یا زخم، واکنش‌های آلرژیک به داروی بی‌هوشی که ممکن است پس از هر عمل جراحی رخ دهد. اما اقدامات احتیاطی در تمام بیماران این خطرات را به حداقل می‌رساند.باید در نظر داشت که پرخوری معده را در مسیر چاقی قرار خواهد داد. به طور متوسط، بیماران که جراحی اسلیو معده انجام داده‌اند، در حدود 60 درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند. بسیاری از افرادی که ورزش روزانه نیز داشته‌اند به مراتب مؤفق به کاهش وزن بیش از 60 درصد شده‌اند. البته برخی از افرادی که به عادات بد غذایی خود بازگشتند نیز کمتر از 60 درصد از وزن خود را ازدست داده‌اند.با کاهش وزن ممکن است تغییراتی در وضعیت احساسی و عاطفی فرد ایجاد شود که از تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن ناشی می‌شود. کاهش وزن شدید منجر به تغییر در تولید هورمون استروژن و تستوسترون و در نتیجه نوسانات خلقی به خصوص در 2 ماه اول بعد از عمل جراحی خواهد شد. در صورت عدم تحمل تغییرات روحی ایجاد شده می‌توان از یک مشاوره روان‌شناس کمک گرفت.برای حفظ وزن ایده‌ال پس از جراحی اسلیو معده لازم است تا تغییرات دائمی در سبک زندگی فرد ایجاد شود. رژیم غذایی سالم و مغذی و در حجم مطلوب، ترک پرخوری و انجام ورزش روزانه یا حداقل سه بار در هفته به مدت سی دقیقه می‌تواند به تعادل کالری دریافتی و مصرفی و ثبات وزن کمک کند. در صورتی که عادت به خوردن بی‌رویه برای تخلیه‌ی روانی خود هنگام ناراحتی یا عصبانیت دارید، باید آن را با کمک یک روان‌شناس ترک کنید. معمولاً بیماران 3 هفته پس از ترخیص از بیمارستان و پس از آن هر سه ماه یک بار در سال اول بعد از عمل جراحی نیاز به معاینه و ویزیت پیگیری دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ