چطور چای تقلبی را تشخیص دهیم؟

bagheri.mry
سرانه مصرف چای برای هر نفر در ایران، حدود یک و نیم کیلوگرم در سال است! با توجه به این آمار، می توان چای سیاه را پر مصرف ترین نوشیدنی در ایران نامید که همین موضوع، اهمیت سلامت و کیفیت ان را دو چندان می کند.

سرانه مصرف چای برای هر نفر در ایران، حدود یک و نیم کیلوگرم در سال است! با توجه به این آمار، می توان چای سیاه را پر مصرف ترین نوشیدنی در ایران نامید که همین موضوع، اهمیت سلامت و کیفیت ان را دو چندان می کند. برخی افراد سودجو با عرضه چای های تقلبی به بازار سعی در درآمد بیشتر دارند اما چای تقلبی و غیرطبیعی را چگونه می توان تشخیص داد؟ البته شایعاتی مانند جمع آوری تفاله های چای از چایخانه ها و قهوه خانه و سپس رنگ کردن و بسته بندی آنها نیز بی اساس است و تقلب در چای به نحوی دیگر اتفاق می افتد.

چای های تقلبیچگونه هستند؟

تقلب در چای عمدتا به دو شیوه اتفاق می افتد:

1) تقلب در درج عنوان و نوع چای: با توجه به این که چای در انواع مختلف مانند سبز، سیاه، سفید، اولونگ، بدون کافئین و … تولید می گردد، ممکن است تولید کننده چای معمولی را به عنوان چای معطر بفروشد! اما اخیرا واحدهای تولید کننده چای باید برچسب محصولات را به گونه ای درج کنند تا مصرف کننده بتواند به راحتی با مشاهده برچسب روی محصول، چای مصرفی خود را از نظر نوع چای و ترکیبات تشکیل دهنده از جمله نوع و میزان طعم دهنده انتخاب نماید. لذا درصد تقلب به این شکل بسیار پایین آمده است. کارشناس چای سازمان غذا و دارو توصیه می کند: مصرف کنندگان به موارد درج شده بر روی برچسب محصول از جمله شماره پروانه ساخت محصولات داخلی یا کد رهگیری جهت محصولات وارداتی دقت نمایند؛ همچنین می‌توانند آمار چای‌های وارداتی و تولید داخل که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو است را از سایت سازمان غذا و دارو دریافت و یا با سامانه 1490 جهت پیگیری اصالت کالا تماس حاصل کنند.

2) افزودن رنگ به چای: می توانید با یک آزمایش ساده متوجه شوید که در چای، رنگ به کار رفته است یا نه. برای این کار کافیست چای را داخل آب سرد بریزید و اگر رنگ پس داد،یعنی به آن رنگ اضافه شده است. در این حالت حتی اگر رنگ به کار رفته، مجاز و خوراکی نیز باشد، در تهیه چای تقلب اتفاق افتاده است. زیرا افزودن هرگونه رنگ اعم از خوراکی مجاز و غیرمجاز به چای غیر قانونی است.

از لحاظ ظاهر تشخیص چای‌های تقلبی مشکل است زیرا اکثرا چای‌های حاصل از باغات مختلف در واحدهای تولیدی ترکیب شده تا محصولی با ذائقه مصرف کننده از لحاظ رنگ و طعم تولید شود؛ لذا پیشنهاد ما این است که از لحاظ ظاهری صرفاً استناد به برچسب محصول داشته باشند و مشخصاتی همچون مواد متشکله، نام کارخانه تولیدی، شماره پروانه بهداشتی ساخت، تاریخ تولید و انقضاء و لوگو سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی ورود را مد نظر قرار دهند.

چطور چای تقلبی را تشخیص دهیم؟

1) چای طبیعی اگر در آب سرد ریخته شود خیلی کم‌رنگ پس می‌دهد. در واقع هرقدر چای دیرتر دم بکشد مرغوب‌تر است زیرا این موضوع نشان می‌دهد رنگ مصنوعی به آن اضافه نشده است.

2) کافیست چای دم کشیده را در داخل یک لیوان شیشه ای ریخته و اجازه دهید چای 24 ساعت در لیوان بماند ،بعد از 24 ساعت اگر چای سیاه و ته نشین شود و یا لیوان به سختی شسته شود کاملاً مشخص است که این چای حاوی رنگ مصنوعی می باشد در صورتی  که این اتفاق برای چای طبیعی ایرانی نخواهد افتاد.

مطالب مرتبط:

ترفندی برای تشخیص چای های تقلبی در بازار

چای تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

از کجا بفهمیم چای کیسه ای تقلبی نیست؟ /چای سالم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ