با این راهکار خانگی از شر پوسته سر و شوره راحت شوید

bagheri.mry
شوره سر اعصابتان را خورد کرده است و در خانه و محیط کار اذیتتان می کند؟ پوست سر خشک و ریزش آن روی لباس هایتان مانع از حضور فعالتان در جامعه شده است؟ شوره سر گاها با شامپوهای شیمیایی ضد ریزش نیز درمان نمی شود. در این مواقع باید با درمان های خانگی آن را مداوا کنید.

شوره سر اعصابتان را خورد کرده است و در خانه و محیط کار اذیتتان می کند؟ پوست سر خشک و ریزش آن روی لباس هایتان مانع از حضور فعالتان در جامعه شده است؟ شوره سر گاها با شامپوهای شیمیایی ضد ریزش نیز درمان نمی شود. در این مواقع باید به سراغ درمان های خانگی شوره سر بروید.
شوره سر به پوسته های مرده پوست سر گفته می شود که ممکن است با کمی خارش همراه باشند، شوره سر یک بیماری پوستی مزمن ناشی از یک قارچ طبیعی در پوست سر انسان ایجاد شده و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در سنین مختلف با هر جنس و قومیتی درگیر می کند.
شوره سر معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا بدتر شده و در تابستان بهبود می یابد.
انواع شوره سر
علت شوره سر می توان موارد متفاوتی باشد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

خشکی پوست:

خشکی پوست صورت شایع ترین علت شوره سر است. ورقه های پوست خشک عموما کوچکتر هستند و نسبت به ورقه های پوست ناشی از علت های دیگر آن چربی کمتری دارند و احتمالا در نواحی دیگری از بدن خود مثل پا و دست علائم و نشانه های خشکی پوست را خواهید داشت.

پوست چرب خارش دار:

این وضعیت که یکی از شایع ترین علت های شوره سر است با پوست چرب قرمز رنگی که پوشیده از ورقه های سفید یا زرد رنگ پوست سر است، مشخص می شود. این مشکل بر پوست سر و نواحی دیگری مثل ابرو، کنارهای بینی و پشت گوش ، قفسه سینه، کشاله ران و گاهی اوقات زیر بغل که سرشار از غده های چرب هستند، اثر گذار است.

شست و سوی کم مو با شامپو:

در صورتی که به صورت منظم موهای خود را نشوئید، پوست سر شما روغن ها و سلول های پوستی را تشکیل می دهد که باعث شوره سر می شود.

بیماری های پوستی دیگر:

افراد مبتلا به بیماری پوستی مثل درماتیت پوستی ، بیماری التهابی مزمن پوست یا پسوریازیس، بیماری که با ساخت شدن سلول های پوستی مرده، خشک و زبر مشخص می شود و باعث ایجاد ورقه های ضخیم می شود، دچار شوره سر می شوند.

قارچ مالاسزیا:

این قارچ سر در پوست سر اغلب بزرگسالان وجود دارد، اما در بعضی از این افراد، این قارچ باعث التهاب پوست سر و شوره ی سر می شود. این شوره قارچ سر باعث التهاب پوست سر و رشد بیشتر سلول های پوستی می شود. سلول های پوستی اضافه می میرند و می افتند و بر روی مو یا لباس ها به صورت ورقه های سفید رنگ ظاهر می شوند. علت ملتهب شدن بعضی از پوست سرها به دلیل قارچ مالاسزیا مشخص نیست. صرف‌نظر از شدت بیماری و اقدامات درمان قارچ سر انجام‌شده، عفونت قارچی پوست سر ممکن است ماه‌ها به طول انجامد.

حساسیت به محصولات مراقبت از مو:

گاهی اوقات حساسیت به مواد اولیه مشخص در محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو، مخصوصا پارافنیلن دی آمین، باعث خارش سر، قرمز رنگ و ورقه ورقه شدن پوست می شود. شست وشوی مکرر مو یا استفاده از محصولات آرایشی مو نیز باعث التهاب پوست و سر و شوره سر می شوند.

درمان های خانگی شوره سر

علاوه بر کرم ها، لوسیون ها، روغن ها و شامپوهای ضدشوره موجود در بازار، بسیاری از روش های ساده خانگی جهت درمان شوره وجود دارد که در زیر شرح داده می شود:

۱) سرکه:

سرکه سفید یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر محسوب می شود، سرکه دارای اسید استیک است که مانع از رشد قارچ ها در پوست سر شده و خارش را کاهش می دهد. نصف فنجان سرکه سفید را به دو فنجان آب اضافه کنید و بر روی موها و پوست سر خود بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب بشویید. در روش دیگر دو قسمت سرکه سفید را با یک قسمت روغن زیتون و سه قسمت آب ترکیب کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید. این روش ها را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

۲) حنا:

حنا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان خانگی شوره سر می باشد. مقداری حنا را با آب نصف لیموترش تازه مخلوط کنید، بگذارید 8 ساعت بماند و سپس آن را بر روی موها و پوست سر بمالید پس از 2 ساعت آن را با آب خوب بشویید.

3) چریش یا نیم:

خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی چریش برای درمان خانگی شوره سر و همچنین بسیاری از مشکلات مو مانند جوش سر و سرگیجه مفید می باشد. مقداری از برگ های چریش را در چهار فنجان آب جوش بریزید تا عصاره آن به دست آید، از این عصاره برای شستشوی موی سر دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

4) برگ چای یا روغن چای:

پس از شست وشوی کامل موها، پنج قاشق چایخوری برگ چای مصرف شده خشک شده که در آب لیموترش جوشیده شده اند، در آخرین آبکشی استفاده کنید. این کار به موها درخشندگی و جلوه زیادی می بخشد و نیاز تغذیه یی موها را نیز تامین می کند.

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی قوی بوده و درمان خوبی برای شوره سر می باشد. هنگام شستن موهای خود چند قطره روغن درخت چای را به شامپو معمولی خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کرده و آن را روی موهایتان بمالید، بگذارید 30 دقیقه یا یک شب بماند و سپس موهای خود را بشویید. این روش را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

5) رزماری:

دم کرده یی از یک اونس رزماری تازه یا خشک شده و یک اونس مریم گلی در دو فنجان آب تهیه کنید. اجازه دهید برای ۲۴ ساعت کاملاً تغلیظ شود، سپس جهت آبکشی روزانه موها از آن استفاده کنید.

6)  آویشن:

پنج قاشق چایخوری کاملاً پر از آویشن خشک شده را در دو فنجان آب برای ده دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و بگذارید سرد شود. نیمی از مخلوط را بر روی موهای تمیز و نمناک بریزید. پوست سر را ماساژ دهید و آبکشی نکنید. بقیه محلول را روز بعد مورد استفاده قرار دهید.

7) جوش شیرین:

جوش شیرین به حذف سلول های مرده پوست کمک کرده  و با جذب چربی اضافه پوست و جلوگیری از رشد قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند، آن را درمان می کند. موهای خود را مرطوب کنید و مقداری جوش شیرین را بر روی موها و پوست سر بمالید، بعد از چند دقیقه موهای خود را با آب گرم بشویید. این روش را دو بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید. در ابتدا ممکن است موها خشک به نظر برسد اما پس از چند هفته، شوره سر از بین می رود و پوست سر صاف و براق می شود. توجه: بعد از این درمان از شامپو استفاده نکنید.

8) نعناع؛

یک فنجان آب، یک فنجان سرکه سیب و یک مشت برگ نعناع تازه را بجوشانید. سپس از صافی رد کرده، در ظرفی بریزید. با نوک انگشتان، محلول را روی پوست سر ماساژ دهید و بدون آبکشی، صبر کنید تا خشک شود.

9) گیاهان تسکین بخش؛

رزماری خشک شده، گوش خر، برگ هماملیس و گزنه را به نسبت مساوی مخلوط کنید تا حجم حاصل، به نصف فنجان برسد. مخلوط را به دو فنجان آب اضافه کرده، در قوری دربسته بجوشانید. قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید از شب تا صبح بماند. محلول را از صافی رد کنید. موها را شامپو و آبکشی کنید و سپس از چای گیاهی برای آبکشی نهایی استفاده کنید تا خارش و پوسته ریزی پوست سر درمان شود.

10) نور خورشید:

هر روزی که می توانید حداقل به مدت 10 تا 15 دقیق در زیر نور خورشید قرار بگیرید، این یک روش خانگی درمان شوره ی سر است. مدت زمان کمی در زیر نور خورشید قرار بگیرید زیرا تابش زیاد نور و اشعه فرابنفش آن برای پوست، مو و سلامتی شما مضر است.

11) آب لیموی ترش:

آب لیموترش تازه حاوی اسیدهایی است که با قارچ هایی که می توانند باعث ایجاد شوره سر شود، مبارزه می کند و خارش پوست سر را کاهش می دهد. آب نصف لیموترش تازه را در یک چهارم فنجان ماست ساده بریزید و آن را بر روی مو و پوست سر خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. این روش را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

12) روغن نارگیل:

روغن نارگیل به علت خواص ضد قارچی که دارد شوره سر و خارش را درمان می کند. مقداری روغن نارگیل را با آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید و برای چند دقیقه بر روی پوست یر و موها خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس موها را با آب بشویید. این روش را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

13) روغن زیتون:

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی بوده که می تواند شوره سر را درمان کند. مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، سپس مو های خود را در یک حوله گرم بپوشانید، بگذارید 45 دقیقه بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید. این روش را چند بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

14) سرکه سیب:

سرکه سیب برای درمان شوره سر بسیار مفید است، سرکه سیب پوست سر را ترمیم و بازسازی کرده و رشد مخمر ها را مهار می کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب و 15-20 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید، آن را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید و پس از 10 دقسقه موها را با آب بشویید. این روش را دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

15) آب سیب:

آب سیب دارای پروسیانیدین B-2 می باشد که برای درمان خانگی شوره سر بسیار مفید است. دو قاشق غذاخوری آب سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

16) نمک:

درمان شوره سر با نمک یکی از بهترین روش های درمانی برای خارش و شوره سر می باشد. قبل از حمام مقداری نمک معمولی را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه با آب و شامپوی ملایم بشویید.

17) عسل و سیر:

سیر دارای خواص ضد میکروبی می باشد که برای درمان شوره سر بسیار مفید است. چند حبه سیر را له کرده و با مقاداری عسل ترکیب کنید، آن را بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو ملایم بشویید.

18) پوست پرتقال:

پوست پرتقال یکی دیگر از روش های طبیعی برای درمان شوره سر می باشد. پوست پرتقال را با آب لیموترش تازه در مخلوط کن ترکیب کنید، همیر به دست آمده را بر روی موها و پوست یر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید. این روش را حداقل سه بار در هفته انجام دهید.

19) شنبلیله:

شنبلیله دارای خواص ضد قارچی بوده که می تواند برای پیشگیری و درمان شوره سر مفید باشد. دو تا سه قاشق غذا خوری تخم شنبلیله را در آب بریزید و بگذارید یک شب بماند، روز بعد با کمی ماست در مخلوط کن بریزید و آن را بر روی موها بمالید، بگذارید چند ساعت بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید. این روش را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.

20) آلوئه ورا:

آلوئه ورا علاوه بر درمان شوره سر خارش پوست سر را به شدت کاهش می دهد. مقداری ژل آلوئه ورا بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید چند ساعت بماند و سپس با آب بشویید.

پیشگیری از بروز شوره سر:

۱) توجه بیشتر به بهداشت عمومی

۲) مصرف میوه های تازه در رژیم غذایی

۳) نوشیدن مقدار زیادی آب

۴) آبکشی کامل موها پس از شامپوکردن

۵) برس کشیدن آرام موها به نحوی که پوسته ها خارج شوند

۶) ماساژ آرام پوست سر تا پوسته ها از آن جدا شوند

7) بهداشت پوست سر را با تغییر مثبت در رژیم غذایی و عادات زندگی خویش تامین کنید.

8) ماساژ با روغن ملایم می تواند به کنده شدن پوسته های شوره کمک کند. پوست سر را با دقت ماساژ دهید. می توان از حرکت دایره وار از نوک انگشتان جهت ماساژ پوست سر استفاده کرد.

9) پوست سرتان را خیلی تمیز نگاه دارید. این کار را می توانید با شست وشوی موها توسط شامپوهای مایع به مدت دو بار در هفته انجام دهید.

10) شوره می تواند عفونی شود. وسایل خود را تمیز و به طور جداگانه نگهداری کنید تا شانس عفونت از بین برود. هرگاه موهایتان را می شویید، برس ها و شانه های خود را در آب داغ حاوی لوسیون آنتی سپتیک بخیسانید.

11) دیده شده که درمان با عصاره های گیاهی موثر بوده است. گیاهانی چون هینا، آملا، لیمو و ریتا، دارای خواص آنتی سپتیک بوده و پاک کننده هایی قوی هستند.

12) در شیوه زندگی خود تغییرات مثبت در جهت کاهش استرس و تامین نیازهای غذایی به وجود آورید

تاثیر تغذیه در شوره سر

سبزیجات: سبزیجات برگ دار سبز بر نوع رفتار پوست شما تاثیرگذار هستند. این سبزیجات بر داشتن پوست و موی سالم و رشد ناخن اثرگذار هستند، بنابراین سبزیجاتی مثل کلم پیچ، کلم بروکلی و کاهو را به رژیم غذایی خود به منظور پیشگیری و رفع شوره سر اضافه کنید.

روغن ماهی: روغن ماهی در آرایش کلی پوست شما تفاوت ایجاد می کند. مصرف مکمل های روغن ماهی منجر به درمان شوره سر نمی شود، اما باعث کاهش شدت و یا پیشگیری از شوره پوست سر می شوند.

پروتئین های بدون چربی: برای به حداقل رساندن شوره سر، سعی کنید پروتئین های بدون چربی بیشتری مصرف کنید. این پروتئین ها به ساخت پوست و مو و سالم نگه داشتن آنها کمک می کند. ماهی، پروئین های غیر گوشتی (گوشت قرمز) مثل تخم مرغ، آجیل و حبوبات را مصرف کنید.

مطالب مرتبط:

عوارض جانبی شوره سر

عجون معجزه آسا برای رفع شوره سر+دستورالعمل خانگی

اصول درمان شوره سر به شیوه طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ