اگر یبوست دارید بخوانید+معجون خانگی درمان یبوست

sahar.d
یبوست از مشکلات گوارشی است که فرد را بسیار آزار می دهدو در صورت طولانی شدن سبب ایجاد مشکلات جدی برای فرد می گردد. اگر شما نیز با مشکل یبوست مواجه هستید، این مطلب را بخوانید.

یبوست مشکل گوارشی است که سبب کم کاری روده ها شده و سبب عدم هضم و دفع صحیح مواد غذایی می گردد. یبوست به سه نوع خفیف، شدید و مزمن تقسیم بندی می شود. هر کدام از انواع یبوست سبب ایجاد مشکلاتی برای فرد می شود که در نوع خفیف آن عدم اجابت مزاج تا 3 روز و در نوع شدید عدم اجابت مزاج بیش از 3 روز سبب آزار فرد می گردد. در نوع مزمن آن فرد چندین سال با این مشکل روبرو است و با کوچکترین تغییر حالتی از یبوست خفیف به شدید تبدیل می شود. در این مطلب راه های خانگی درمان یبوست را به شما معرفی می کنیم.

نوشیدن یک لیوان آب گرم اول صبح

اولین راه درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آبلیموی تازه در اول صبح است. بعد از آن مدتی راه بروید. این آب حرکات دودی روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت می اندازد.

روغن زیتون

صبح‌ها یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. بهتر این است که این کار را با معده‌ی خالی انجام دهید، بنابراین آن را قبل از خوردن هر چیز دیگری بخورید. اگر فراموش کردید، تا زمانی صبر کنید که مدتی گذشته باشد و چیزی نخورده باشید. اگر دوست دارید می‌توانید آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد (آب لیمو نیز به عنوان یکدرمان طبیعی برای یبوست عمل می‌کند.)

مصرف میوه، سبزی و غذاهای حاوی فیبر

مقدار زیادی سالاد و سبزیجات به رنگ سبز بخورید. فیبر موجود در میوه و سبزی برای درمان یبوست بسیار مفید است. سیب، موز رسیده، خربزه، پرتقال، انبه رسیده، انگور و گلابی میوه هایی هستند که دارای اثرات اشکار ملینی بوده و برای رفع یبوست بسیار مفید هستند.

قهوه

بسیاری از آدم‌ها عاشق قهوه‌ی صبح هنگام‌شان هستند، اما این نوشیدنی چیزی بیش از یک رایحه‌ی آسمانی به شما می‌دهد و کمک‌تان می‌کند سرحال بیایید. کافئین یک محرک طبیعی برای دستگاه گوارش است، بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه شما را به بیش از چند روش سر حال خواهد آورد. ۱-۲ فنجان خوب است، اما مطمئن شوید که بیش از اندازه قهوه نمی‌نوشید چون نوشیدن قهوه به میزان زیاد در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. قهوه ادرارآور است و باعث می‌شود مکررا ادرار کنید، و اگر بیش از اندازه قهوه بنوشید، ممکن است به دلیل کم‌آب شدن بدن‌تان دچار یبوست شوید و آبی که برای نرم شدن مدفوع‌تان لازم است، از بدن‌تان خارج شود.

شربت عسل

از دیگر راههای درمان یبوست خوردن یک لیوان کامل آب با یک قاشق عسل قبل از خواب است.

روغن بذر کتان

۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را با ۱ لیوان آب پرتقال مخلوط کنید. هر موقع که لازم بود این نوشیدنی را بنوشید، اما به آن زمان بدهید (تا ۵ ساعت) تا تاثیر خود را بگذارد، به این ترتیب در مصرف آن زیاده‌روی هم نمی‌کنید.

رازیانه

برای رفع یبوست یک قاشق چایخوری رازیانه را بو داده و با یک لیوان آب در هنگام خواب خورده شود. رازیانه بو داده به عنوان یک ملین خفیف عمل می کند.

انجیر خشک + بادام

انجیر سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را بهه همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

انجیر خشک و بادام نیز برای درمان خانگی یبوست مزمن موثر است. به این منظور 2 تا 3 عدد انجیر خشک را با 2 تا 3 عدد بادام چند ساعت خیس کنید. سپس هسته انجیر را در آورده، پوست بادامها را نیز جدا کنید. آنا را با هم بکوبید و دو بار در روز همراه با عسل بخورید.

سبوس برنج

سبوس برنج و سبوس سایر غلات محتوی فیبر فراوان هستند و به عنوان یک درمان ساده و بی ضرر یبوستهایی که علت مشخصی ندارند مطرح میباشند.

جوش شیرین

جوش شیرین مهم‌ترین عضو داروهای خانگی است. این ماده به طرز فوق‌العاده‌ای همه فن حریف است، و در ۹۵٪ مواقع کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. تاثیر آن برای درمان یبوست (و شکم درد به طور کلی) فوق‌العاده است به این دلیل که بی‌کربنات است، و باعث می‌شود باد از بدن‌تان خارج شود، و درد ناشی از فشار تسکین بیابد. جوش شیرین همچنین معده را قلیایی می‌کند، اسید را کمی خنثی می‌کند و کمک می‌کند که زائدات از روده عبور کنند و خارج شوند.

یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را یک باره سر بکشید، به نظر می‌رسد که هر چه سریعتر آن را تمام کنید، تاثیر بیش‌تری می‌گذارد.

4 داروی گیاهی مفید برای درمان یبوست

درمان یبوست با داروی گیاهی

درمان‌های خانگی برای یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ