با رنگ ادرار به بیماری تان پی ببرید

mahdie.mohtashami
غلظت اطلاعات زیادی در مورد سلامت شما می‌دهد به همین دلیل خیلی اوقات پزشکان از شما می‌خواهند که آزمایش ادرار بدهید. رنگ، بو و غلظت ادرار می‌تواند نشانه‌ی سلامتی شما باشد.

غلظت اطلاعات زیادی در مورد سلامت شما می‌دهد به همین دلیل خیلی اوقات پزشکان از شما می‌خواهند که آزمایش ادرار بدهید. رنگ، بو و غلظت ادرار می‌تواند نشانه‌ی سلامتی شما باشد. به طور کلی می‌توان گفت رنگ زرد ادرار می‌تواند نشانه سلامتی شما باشد اما اگر این رنگ تغییر کرد نسبت به سلامت خود باید سریعا مطلع شوید.

ادرار چه اطلاعاتی در مورد سلامتی شما می‌دهد؟

علاوه بر آب موادی نظیر: اوره، کلرید، سدیم، پتاسیم، کراتین، دیگر یون های حل نشده، ترکیبات غیر معدنی و ارگانیک مختلف ادرار را تشکیل می دهند. هرگونه عدم تعادل و یا مشکلی در بدن می تواند رنگ، غلظت و بوی ادرار را تغییر دهد.

رنگ روشن و یا رنگ زرد شفاف ادرار به معنای این است که شما بدنی سالم و کاملا هیدراته دارید. رنگدانه ای که باعث زردی ادرار می شود یوروکروم نام دارد. ادرار زمانی زرد رنگ می شود که کلیه ها به خوبی وظایف خود را انجام می دهند و مواد زائد بدن را پردازش می کنند.

میزان مصرف مایعات باعث رقیق شدن رنگدانه های زرد ادرار شده و به زبان دیگر هر چه قدر بیش تر آب بخورید، رنگ ادرار شما شفاف تر خواهد بود. اما زمانی که آب و دیگر مایعات را کم تر مصرف کنید، رنگ ادرار شما به زرد پر رنگ تر تبدیل می شود. اگر ادرار شما رنگ های دیگری دارد احتمالا مشکلی در سلامتی شما به وجود آمده است.
تیره
اگر ادرار شما تیره است، به احتمال زیاد مبتلا به عفونت مجاری ادراری شده اید و یا این که سنگ کلیه دارید. زمانی که مبتلا به عفونت مجاری ادراری می شوید ادرار شما مقدار زیادی آمونیاک داشته و بوی نامطبوعی دارد. در واقع باکتری هایی که باعث بروز عفونت می شوند این بو را به عنوان یک عارضه جانبی به همراه عفونت اصلی تولید می کنند.

اگر دچار مشکلات زیر هستید توصیه می کنیم که آزمایشی برای تعیین عفونت مجاری ادراری بدهید:

 دچار تکرر ادرار هستید و در هر تخلیه مقدار کمی ادرار از بدن شما خارج می شود.
به هنگام تخلیه ادرار احساس سوزش دارید.
در قسمت پایینی شکم خود درد هایی را احساس می کنید.
اگر دچار این عفونت شده اید به یک پزشک برای تشخیص و درمان بهتر مراجعه کنید. شما احتمالا باید در این شرایط آنتی بیوتیک استفاده کنید تا عفونت از بین برود، اما روش های درمان خانگی نیز برای بهبود آن وجود دارد. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که مقدار زیاد کلسیم و فسفر در بدن نیز می تواند باعث تیره شدن رنگ ادرار بشود. حالت کف دار بودن و یا حباب داشتن ادرار نشان می دهد که میزان پروتئین در وعده های غذایی تان زیاد بوده و شما را نسبت به یک عارضه کلیوی آگاه می کند. به هر حال اگر این شرایط ادامه پیدا کرد حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

قرمز
اگر رنگ ادرار شما قرمز و یا صورتی شده به احتمال زیاد بدن تان با مشکلاتی روبرو است. یکی از دلایل قرمز شدن رنگ ادرار، خوراکی هایی است که چند ساعت قبل از تخلیه ادرار میل کرده اید. مواد غذایی مانند: هویج، تمشک، چغندر و ریواس باعث می شوند که رنگ ادرار شما قرمز مایل به صورتی بشود. البته رنگ ادرار بعد از چند روز به حالت عادی خود باز می گردد.

گاهی اوقات داروهای بیماری سل نیز باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شوند. اما اگر این قرمزی و یا صورتی بودن ادرار برای مدت زیادی ادامه پیدا کند نشانه خوبی نیست. در واقع شاید دلیل این رنگ ادرار وجود تومور در مثانه و یا کلیه باشد. اگر ادرارهای شما با خون همراه بود احتمالا سنگ کلیه دارید و یا به عفونت مجاری ادراری مبتلا شده اید. همچنین می توان آن را نشانه عارضه های پروستات و یا مسمومیت جیوه ای در نظر گرفت. به جای این که سعی کنید دلیل آن را خودتان کشف نمایید بهترین کار این است که سریعا به یک پزشک مراجعه کنید.

نارنجی
اگر رنگ ادرار شما نارنجی است باید بدانید که اصلا جای نگرانی نیست و دلیل اصلی آن کمبود آب در بدن تان می باشد. دلیل دیگری که برای نارنجی بودن ادرار می توان بیان کرد، مصرف وعده های غذایی پر بتاکاروتین است. همچنین مصرف مکمل های ویتامین گروه B و رقیق کننده های خون نیز می تواند باعث نارنجی یا زرد شدن رنگ ادرار بشود.

اما اگر متوجه شدید که رنگ نارنجی ادرار شما کمی پر رنگ است احتمالا مشکلاتی در قسمت کبد و یا مجاری صفراوی وجود دارد. مقدار زیاد بیلی روبین که به دلیل عفونت کبد ایجاد می شود، بی قاعدگی سلول های کبد، مسدود شدن مجاری صفراوی و یرقان باعث نارنجی شدن رنگ ادرار شما می شوند. اگر رنگ ادرارتان نارنجی است، رنگ مدفوع شما کم رنگ شده و چشمان و صورت تان رنگ زرد به خود گرفته است سریعا به یک پزشک مراجعه کنید.

قهوه ای
اگر رنگ ادرار شما قهوه ای یا قهوه ای تیره شده به احتمال زیاد دلیل آن وعده های غذایی و دارو هایی است که مصرف می کنید. خوردن بیش از حد باقالی، ریواس، آلوئه ورا و داروهایی نظیر: داروهای ضد مالاریا، ملین ها و آرامبخش های عضلانی می توانند باعث قهوه ای شدن رنگ ادرار بشوند. همچنین انجام تمرینات سنگین فیزیکی که باعث آسیب ماهیچه ها می شود؛ بیماری نادری به نام رابدومیلیز را در فرد ایجاد کرده که همین موضوع نیز باعث قهوه ای شدن رنگ ادرار خواهد شد.

گذشته از این ها، عارضه های کلیوی و یا کبدی مانند: سرطان، هپاتیت، سیروز کبدی و همچنین عفونت مجاری ادراری نیز باعث قهوه ای شدن رنگ ادرار می شود. در واقع دلیل اصلی آن ورود بیلیروبین بیش از حد از کبد به ادرار فرد است. یکی دیگر از دلایلی که برای قهوه ای شدن ادرار می توان بیان کرد، عارضه نادر و ارثی گلبول های قرمز است که با نام پورفیری شناخته می شود. در هر صورت اگر رنگ ادرار شما به طور ناگهانی تبدیل به قهوه ای شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

زرد
با این که رنگ زرد شفاف در ادرار به معنای هیدراته بودن بدن شما می باشد، اما اگر این زردی تیره بود نمی توان آن را نشانه خوبی تلقی کرد. زمانی که رنگ ادرار شما کهربایی و یا به رنگ عسل است به معنای این می باشد که به اندازه کافی آب ننوشیده اید.

اگر ادرار شما زرد پر رنگ است می توان دلیل آن را کمبود شدید آب در بدن و یا مصرف داروهای مختلف دانست. مصرف مکمل ها و یا ویتامین ها مخصوصا ویتامین B12 می تواند باعث این تغییر رنگ باشد. اما اگر شما دارو، مکمل و ویتامین های خاصی مصرف نمی کنید و به اندازه کافی هم آب می نوشید احتمالا دچار عارضه هایی شده اید. برای مثال: وجود خون در ادرار (هماچوری)، آنمی همولیتیک و یا هپاتیت می تواند باعث تیره شدن رنگ ادرار بشود. در هر صورت برای این که نسبت به سلامتی خود مطمئن شوید حتما به یک پزشک مراحعه کنید.

سبز
مارچوبه، رنگ های مصنوعی غذایی، آبجوی سبز و یا مشروب های سیاه، بعضی داروها و حتی گاهی اسهال می تواند باعث سبز شدن رنگ ادرار بشود.

در موارد بسیار کمیابی نیز سبز شدن رنگ ادرار به دلیل نوعی عفونت مجاری ادراری به نام پروتئوس است. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که باکتری هایی که باعث بروز این نوع عفونت شده اند می توانند باعث تولید سنگ کلیه نیز بشوند؛ پس سریعا باید به یک پزشک مراجعه کنید.

آبی
با این که شاید این موضوع بسیار عجیب باشد و به ندرت هم اتفاق بیوفتد، اما گاهی ادرار به رنگ آبی درمی آید. یکی از دلایل آبی رنگ شدن ادرار می تواند عارضه ای ژنتیکی به نام هایپرکالسمیا باشد که در واقع وجود زیاد کلسیم در خون است. در بعضی موارد نیز رنگ ها می توانند باعث آبی شدن ادرار بشوند. البته این موضوع زمانی رخ می دهد که شما حساسیت زیادی به رنگ های خوراکی داشته باشید.

بی رنگ
بی رنگ بودن ادرار می تواند نشان دهنده این باشد که بدن بیش از حد هیدراته است و به زبان ساده شما مقدار زیادی آب مصرف کرده اید. مصرف بیش از حد آب می تواند باعث اختلال در تعادل میزان الکترولیت ها در بدن شود. همچنین مصرف الکل نیز باعث بی رنگ شدن ادرار می شود. اما اگر شما میزان زیادی آب میل نکرده اید و با این حال رنگ ادرارتان بسیار شفاف و بی رنگ است احتمالا مبتلا به دیابت شده اید.

رنگ ادرار چه چیزهایی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ