غلبه بر خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار

mahdie.mohtashami
همه ما بعد از خوردن ناهار به خصوص غذایی که حاوی برنج باشد مخصوصا در محل کار دچار خواب آلودگی می‌شویم.به‌راحتی و با انجام چند ترفند ساده می‌توانیم انرژی از دست‌رفته را بازیابیم و بهره‌وری خود را برای باقی روز افزایش بدهیم. ما در این مقاله شما رو با راهکارهای مقابله با خواب آلودگی آشنا می‌کنیم.

همه ما بعد از خوردن ناهار به خصوص غذایی که حاوی برنج باشد مخصوصا در محل کار دچار خواب آلودگی می‌شویم.به‌راحتی و با انجام چند ترفند ساده می‌توانیم انرژی از دست‌رفته را بازیابیم و بهره‌وری خود را برای باقی روز افزایش بدهیم. ما در این مقاله شما رو با راهکارهای مقابله با خواب آلودگی آشنا می‌کنیم.

غلبه بر خواب آلودگی بعدازظهرها در محل کار

بیرون بروید و ۱۰ دقیقه در روشنایی روز بنشینید

بهتر است که برای صرف ناهار، به فضای بیرون از محل کار بروید و زمان استراحت خود را به غذا خوردن و پیاده‌روی اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ساعت زمانی بدن‌تان را دوباره تنظیم کنید، میزان ملاتونین تولید شده (هورمون خواب) در بدن را در طول روز پایین نگه دارید و علاوه بر آن، با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ویتامین D جذب کنید، در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان و همچنین انواع سرطان‌ها را کاهش دهید. افراد سالم و شاد، این‌گونه زمان ناهار خود را سپری می‌کنند.

 به جای کربوهیدرات‌ که انرژی شما را کاهش می‌دهند، پروتئین‌های انرژی‌بخش مصرف کنید

برای ناهار، سالاد ماهی تُن بدون نان، بهتر از ساندویچ ماهی تُن است. سالاد سبزیجات با پنیر کم‌چرب، یک تخم‌مرغ آب‌پز و مقداری گوشت بوقلمون، بسیار بهتر از سالاد ماکارونی است. این تغییر در رژیم غذایی، تأثیر زیادی بر کاهش میل شدید شما به چُرت زدن در ساعت ۳ بعدازظهر می‌گذارد.

 از نوشیدن چای عصرانه لذت ببرید

عادت کنید که همیشه اواسط بعدازظهر چای بنوشید. این روش خوبی برای مقابله با بی‌تحرکی‌های بعدازظهر است که به لطف همان مقدار اندک کافئین موجود در چای و چند دقیقه‌ی سپری شده برای دم کردن و آماده کردن چای، حاصل می‌شود. در دفتر کارتان، انواع مختلف چای‌های طعم‌دار (ترجیحا کافئین‌دار) و فنجان و نعلبکیِ زیبایی را نگه دارید که فقط برای نوشیدن چای، از آن استفاده می‌کنید.

میز کارتان را مرتب کنید و ایمیل‌های زائد صندوق ایمیل‌تان را پاک کنید

این ۲ کار، نیاز چندانی به تمرکز و به‌کارگیری نیروی فکری شما ندارد و موجب می‌شود حس کنید که پُرانرژی‌تر شده‌اید، زیرا کاری را انجام داده‌اید که نتیجه‌ی آن قابل مشاهده است و به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی‌هایی را که موجب تحلیل رفتن انرژی‌تان می‌شود، برطرف کرده‌اید.

با یکی از نزدیکان خود تماس بگیرید

شما می‌توانید با همسر، فرزند، خواهر و برادر، پدر و مادر، یکی از دوستان یا یکی از همکاران قدیمی خود تماس بگیرید. یک مکالمه‌ی ۵ دقیقه‌ای موجب بهبود روحیه‌ی شما می‌شود و برای انجام کارهایتان، نیروی تازه‌ای به شما می‌بخشد.

حرکات کششی انجام دهید

شانه‌های خود را به سمت جلو و سپس عقب بچرخانید و هر چرخش را با دم و بازدمی عمیق زمان‌بندی کنید. این کار را به مدت ۲ دقیقه تکرار کنید.

 تکه‌ای شکلات تلخ بخورید

البته این توصیه، مجوزی برای زیاده‌روی در مصرف شکلات تلخ نیست، ولی باید بدانید که شکلات تلخ مزایای منحصربه‌فردی دارد. شکلات تلخ (بر خلاف شکلات شیری) ماده‌ی غذایی سالمی است که به دلیل میزان بالای چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، بیشتر به دسته‌ی مغزها و آجیل نزدیک است تا شیرینی‌جات و تنقلات. به علاوه این شکلات، فیبر و منیزیم بالایی دارد و علاوه بر برخورداری از اندکی کافئین، حس سرخوشی رضایت‌بخشی را در فرد ایجاد می‌کند. ولی فراموش نکنید که نباید بیش از یک تکه از آن را مصرف کنید.

آدامس‌های معطر و تند بجوید

جویدن آدامس‌هایی با طعم و عطر تند، تحریک‌کننده است و به مغزی که دارد تسلیمِ رخوت و بی‌حالی می‌شود، نشاط‌ می‌بخشد. به علاوه جویدن آدامس، موجب افزایش بزاق دهان می‌شود و بزاق دهان نیز به کاهش باکتری‌هایی کمک می‌کند که موجب پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شوند. البته حتما باید از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

در دفتر کارتان، گیاه رُزماری بگذارید

قراردادن موجودی زنده و در حال رشد در فضای محل کارتان، موجب بهبود روحیه خواهد شد. مطالعات نشان داده است که عطر رُزماری موجب افزایش انرژی می‌شود. هر زمان که احساس خستگی و بی‌حالی کردید، فقط کافی است که شاخه‌ی کوچکی را میان انگشتان خود بمالید تا عطر آن در فضا پخش شود. یا اگر احساس خستگی شدید می‌کنید، یک شاخه‌ی رُزماری را روی دستان، صورت و گردن خود بمالید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ