اگر میخواهید در زمستان سینوزیت سراغتان نیاید بخوانید

اگر به طور مداوم سینوزیت به سراغتان می آید، با نزدیک شدن زمستان این مساله تشدید می شود. اگر میخواهید در زمستان سینوزیت سراغتان نیاید بخوانید...

اگر به طور مداوم سینوزیت به سراغتان می آید، با نزدیک شدن زمستان این مساله تشدید می شود.اگر میخواهید در زمستان سینوزیت سراغتان نیاید بخوانید...

یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن سینوزیت می شود سرماخوردگی است. در زمستان ابتلا به سرماخوردگی بسیار شایع است و به دنبال آن سینوزیت به سراغ انسان می آید. پس برای اینکهدر زمستان سینوزیت سراغتان نیاید این مطلب را تا انتها بخوانید.

راه های پیشگیری از سینوزیت:

1-رعایت بهداشت: دست های خود را بطور منظم بشویید. به ویژه قبل از غذا و پس از دست دادن با دیگران.

2-عوامل آغازگر آلرژی را از محیط زندگی خود حذف کنید. آلرژی را تحت کنترل در آورید.

3-علایم سرماخودرگی را فورا درمان کنید.

4-از استعمال سیگار، استنشاق دود سیگار و از هوای آلوده پرهیز کنید.

5-از دستگاه بخور و رطوبت ساز در خانه استفاده کنید.

6-حملات آسم را با حذف آغازگر های آن کنترل کنید.

7-از نوشیدن مایعات خیلی سرد پرهیز کنید.

8-بطور منظم ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشید.

9-از تماس با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی میباشند ،اجتناب کنید.

10-از تغییرات دمایی شدید اجتناب کنید. از هواهای خیلی گرم و یا خیلی سرد نیز دوری کنید.

11-در منزل از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید.

12-از مصرف مشروبات الکلی اجتناب ورزید. الکل باعث تورم مخاط بینی و سینوسها می شود.

13-از شنا کردن و شیرجه رفتن پرهیز کنید.

14-از مصرف زیاد لبنیات خودداری کنید. مصرف بیش از حد لبنیات باعث غلیظ شدن موکوس می شود.

15-از سفرهای هوایی پرهیز کنید. حداقل پیش از سفرهای هوایی از قطره ضد احتقان استفاده کنید.

16-رطوبت منزل خود را کنترل کنید. هوای خیلی خشک و یا خیلی مرطوب سینوزیت را تشدید می کند.

17-عطر و اودکلن نیز میتوانند باعث تورم مخاط بینی گردند، بنابراین از آنها اجتناب کنید.

18-استرس خود را کنترل کنید.

19-حداقل روزی 7 لیوان آب بنوشید.

20-هنگام خروج از منزل در فصول سرد سال، بوسیله شال و کلاه سینوسهای خود را گرم نگه دارید.

21-بمنظور برخورداری از سیستم ایمنی قوی بایستی تغذیه مناسبی داشته باشید.

 راهکارهای عملی درمانی سینوزیت

۱- مهم ترین عامل در درمان سینوزیت و هر بیماری دیگری، برطرف کردن عوامل سبب ساز است.

۲- بخورها: بخور همان طور که از نامش پیداست، رساندن بخار محلول دارو در آب به ناحیه مورد نظر است. بخور دادن از روش های مهم درمانی در سینوزیت است؛ تا آنجا که بسیاری از سینوزیت ها با انجام این روش به تنهایی درمان می شوند. به همین ترتیب، در هر سرماخوردگی یا آنفولانزایی هم، اگر حتّی هیچ دارویی در دسترس شما نبود؛ با آب خالی بخور دهید.

– روش اثر بخور: عمل اصلی بخور، باز کردن مجاری سینوس ها و شل کردن ترشحات آنها و در نتیجه تسهیل خروج آنهاست؛ اگر چه بسیاری از داروهای مورد استفاده در بخور، اثر خوبی در کاهش میزان تولید موضعی ترشّحات هم دارند.

 – روشهای انجام بخور: بخور به چند شیوه قابل انجام است:

۱- مقداری آب را به همراه ماده بخور در ظرف مناسبی ریخته روی شعله کم گاز قرار دهید تا جوش بیاید. در این حال با فاصله مناسبی سر را روی بخار متصاعد شده بگیرید و از آن استنشاق هم بکنید. این کار را حداقل ده دقیقه انجام دهید تا کاملاً عرق کنید.

۲- در مواردی که تمایل ندارید روی شعله مستقیم بخور دهید پس از اینکه مایع بخور کاملاً جوش آمد آن را روی زمین گذاشته و روی سر خود را با ملافه ای پوشانده سر را روی کاسه بخور بگیرید. اگر چه شخصاً روش اول را بیشتر می پسندم.

۳- این روش اگر چه قدیمی شده است؛ اما بسیار موثر و قوی است. در این روش، چند قطعه سنگ یا آجر را کاملاً داغ کرده داخل کاسه محتوی محلول بخور می اندازید تا بخار از آن متصاعد شود. روش دیگر آن است که محلول یا ماده بخور را کم کم روی سنگ یا آجر داغ بریزید. البته توجه داشته باشید که سنگ ها، اغلب طاقت تغییرات دمایی زیاد را ندارند و ممکن است در این روش شکسته و قطعات جدا شده آنها به اطراف پرتاب شود؛ لذا توصیه می کنم برای این کار از آجر استفاده کنید.

۴- در صورتی که تمایل دارید از دستگاه بخور برای بخور دادن استفاده کنید باید داروی مورد نظر را در آب، جوشانده عصاره صاف شده آن را داخل دستگاه بریزید.

تذکّر مهم:  پس از هر بخور، سر و صورت خود را با یک پارچه نخی ببندید و مواظب باشید تا خشک شدن کامل سر و صورت، هرگز در معرض باد کولر، پنکه یا هوای آزاد قرار نگیرد؛ وگرنه اثر معکوس حاصل خواهد شد.

– موادی که می توانید در مایع بخور استفاده کنید:

– بابونه(شیرازی یا گاوچشم)؛ تخم گشنیز( بهتر است آسیاب یا نیم کوب شود)؛ برگ اوکالیپتوس (تازه یا خشک فرقی نمی کند؛ فقط کمی خرد شود)؛ آویشن؛ اسطوخدوس؛ کاه و ….

همچنین می توانید از مخلوط ۲ یا چند ماده از مواد فوق استفاده نمایید.

–  سرکه: می توان۳-۲ قاشق غذاخوری سرکه( که بهتر است خانگی باشد)را به تمام محلول های بخور اضافه کرد. سرکه با بوی تند و تیز خود مجاری سینوس ها را باز می کند و زمینه را برای نفوذ بهتر سایر داروها فراهم می کند. بخور سرکه به تنهایی (مخلوط با کمی آب) هم اثرات مفیدی دارد. 

– ماست: چنان که گفتیم، یک آجر را روی شعله گاز قرار دهید تا کاملاً داغ شود و سپس چند قاشق ماست روی آن بریزید. بخور ماست یکی از بهترین بخورها برای باز کردن سینوس هاست.

۳- چکاندن دارو در بینی: بسیاری از روغن ها، با نفوذ به داخل سینوس ها، مجاری آنها را باز می کنند؛ ترشحات را نرم و قابل خروج می کنند؛ با طبع گرم خود، تولید ترشحات را کم می کنند؛ سلول های مرده و ناسالم را از بافت سینوس ها جدا می کنند و زمینه را برای ترمیم مخاط سینوس ها فراهم می کنند. از جمله این روغن ها می توان به روغن سیاهدانه، کنجد و زیتون اشاره کرد. در این بین، روغن سیاهدانه بسیار قوی است؛ اما سوزش نسبتاً شدیدی هم ایجاد می کند که اگر فرد آن را تحمّل کند به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید.

برای استفاده از این روغن ها می توانید آنها را در یک قطره چکان ریخته به شرح ذیل عمل کنید:

۱-  قبل ازمصرف، بهتر است ظرف روغن را به خوبی تکان بدهید.

۲- شب اوّل، یک؛ شب دوّم، دو و شب سوّم، سه قطره در هر طرف بینی بریزید.

۳- از شب سوّم به بعد، مصرف سه قطره در هر طرف را ادامه دهید تا هنگامی که ترشّحات سینوس ها کاملاً قطع شوند.

۴- برای جلوگیری از ورود قطره به گلو، به پشت بخوابید؛ یک بالش زیر شانه های خود قرار داده؛ سر را کاملاً به عقب خم کنید و سپس قطره را داخل بینی بریزید؛ ۴-۳ دقیقه در این حالت بخوابید و در عین حال، چند بار آب بینی خود را بالا بکشید تا دارو وارد سینوس هایتان شود.

۵-  به هنگام سردی هوا، سرماخوردگی و یا دیگر موارد افزایش ترشّحات سینوس ها، مصرف قطره را افزایش دهید و پس از رفع مشکل، مجدّداً آن را کاهش دهید.

۶- سوزش مخاط بینی وسینوس ها، سوزش پشت چشم، اشکریزش، سردرد و حتّی چند قطره خونریزی از بینی، به هنگام استفاده از این داروها طبیعی است؛ اگرتحمّل این سوزش را ندارید؛ بهتر است بین ریختن قطره ها، یک ساعت فاصله بیندازید.

۷- در اوایل مصرف دارو، ممکن است ترشّحات سینوس ها، افزایش پیدا کند که این امر، طبیعی و به علّت باز شدن مجرای سینوس ها و خروج ترشّحات انباشته درآنها، می باشد.

۸- مصرف این روغن ها عارضه خاصّی ایجاد نمی کند ولی ممکن است در اوایل مصرف، به علّت ریزش ترشّحات سینوس ها به حلق، حالت هایی شبیه سرماخوردگی پدید آید؛ لذا بهتر است در این مواقع از داروهای مناسب مـانند چهار تخم، چهار گل و مانند آنها استفاده نمود.

۹- مصرف این داروها، معمولا سینوزیت را کاملا درمان می کند ولذا پس از آن، می توان مصرف آنها را به طور کامل قطع کرد. دراین حال، مصرف قطره فقط به هنگام سرماخوردگی و یا موارد مشابه، توصیه می شود.

۱۰- در سینوزیت های بسیار شدید و مزمن که مصرف دراز مدّت دارو لازم است؛ به ازای هر دو هفته مصرف دارو، یک هفته استراحت داده مجدّدا مصرف قطره را شروع کنید.

بهترین درمان فوری سینوزیت چیست؟

غذاهای فوق العاده عالی برای تسکین سینوزیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ