در مورد ارتودنسی نامرئی چه می دانید؟

faateme1366
اگر از سیم های ارتودنسی خوشتان نمی آید اما مجبورید برای اصلاح دندان هایتان اینکار را انجام بدهید نگران نباشید. روش های مختلف آمده که به شما امکان می دهد بدون مشکلات مربوط به ارتودنسی های معمول، دندانهای ردیف و زیبا داشته باشید. یکی از این روشها، ارتودنسی نامرئی است که در این مطلب راجع به آن توضیح داده ایم.

 همه چیز درباره ارتودنسی نامرئی

درمان ارتودنسی که در اصطلاح دندان پزشکی به آن اینویزیلاین گفته می شود، برای افرادی که به زیبایی چهره و لبخند خود اهمیت می دهند، درمانی بسیار محبوب است. درمان ارتودنسی را می توان یک راهکار بسیار مناسب برای داشتن دندان های زیبا و مرتب دانست. ارتودنسی نامرئی یکی از متدهای درمانی به حساب می آید که می توان با استفاده از آن ناهنجاری های دندانی را رفع نمود. ارتودنسی نامرئی بر خلاف سایر روش های درمانی ارتودنسی به هیچ گونه براکت و یا سیم ارتودنسی نیازی نخواهد داشت. ارتودنسی نامرئی از پلاک های شفاف و بی رنگی تهیه می شود که بر اساس شرایط دهانی بیمار در طی یک تصویربرداری 3 بعدی ساخته و پرداخته می شود.این روش درمانی که اصطلاحا به آن ارتودنسی ژله ای گفته می شود را می توان یک درمان مناسب برای کودکان دانست. زیرا عموما ناهنجاری های دندانی کودکان پیچیدگی ندارد و در صورتی که به موقع به آن رسیدگی شود، خیلی زود رفع خواهد شد. کودکان در این روش می توانند بدون ایجاد زخم و یا آسیب دیدگی دهانی، پلاک های مربوطه را در دهان قرار دهند و در زمان خوردن، آشامیدن و نظافت دهان، آن را خارج نموده و سپس مجددا آن را برروی دندان ها قرار دهند.علاوه بر کودکان، ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالانی که دارای ناهنجاری های دهان و دندان هستند  و به خاطر قرار گرفتن سیم ها و براکت ها در دهان خود، از این درمان امتناع می ورزند نیز مناسب است. با این روش می توانند بدون هیچ گونه هراسی به بهترین شکل، تعاملات اجتماعی خود را ادامه دهند و بی واهمه به همه لبخند بزنند.

برای چه مشکلاتی؟

ارتودنسی نامرئی دندان مشکلات زیر را درمان می‌کند:

به هم فشردگی و شلوغی بیش از حد دندان‌ها: در این حالت در فک فضای کافی وجود ندارد تا تمام دندان‌ها به راحتی و بدون همپوشانی و کج شدن در محل مناسب خود قرار بگیرند. میزان همپوشانی قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.

فاصله زیاد بین دندان‌ها: گاهی به دلیل رشد غیرطبیعی فک یا حرکت کردن دندان‌ها در اثر دندان غائب فاصله بین دندانی بسیار زیاد است. فاصله قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.

اوربایت/ اورجت: در این حالت دندان‌های بالا جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد.

کراس بایت: هم محور نبودن فک بالا با پایین باعث می‌شود که یک یا چند دندان فک بالا، واقع در جلو و یا کنار دهان، پشت دندان‌های پایین قرار بگیرد.

برگشت جزیی به حالت اولیه: پس از اتمام دوره ارتودنسی دندان معمول، ممکن است دندان‌ها تاحدی به حالت اولیه برگردند.

بریس اینویزیلاین گاهی روش مناسبی برای اصلاح ناهنجاری‌های ساده بایت (مال اکلوژن) محسوب می‌شود. ارتودنسی نامرئی برای برخی از مشکلات دندانی قابل استفاده نیست.

مزایای ارتودنسی نامرئی

به اصلاح تعدادی از مشکلات ارتودنسی از جمله دندان های پر ازدحام ، دندان های با فاصله ، کراس بایت ، اور بایت و آندر بایت کمک می کند.

برخلاف براکت های فلزی که کاملا آشکار هستند ، اینویزیلاین تقریبا نامرئی است

حداکثر برای ۲ ساعت می تواند برداشته شود

تحریک کمتری برای دندان ، لثه و گونه ایجاد می کند

دندان ها را می توان به حالت نرمال مسواک زد و نخ دندان کشید

استفاده ی راحت و تاثیر کمتر روی فعالیت های روزانه

چه معایبی دارد؟

با اینکه ارتودنسی نامرئی مزایای خوبی دارد اما با این حال بدون مشکل هم نیست. برخی از مشکلات ارتودنسی نامرئی عبارت است از :

با توجه به این که متحرک است نیاز به همکاری بیمار دارد.

بسیاری از مشکلات دندانی شدید و اسکلتال ( استخوانی) با این روش قابل حل نیست.

هزینه ارتودنسی نامرئی از مدل های دیگر ارتودنسی خیلی بیشتر  است.

احتمال گم شدن پلاک وجود دارد.

بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ