از بین بردن جوش با خمیردندان، مفید یا مضر؟

faateme1366
داشتن جوش یکی از بدترین معضلات پوستی است که سخت از بین می رود. شاید راجع به از بین بردن جوش ها با استفاده از خمیردندان شنیده باشید. اگر می خواهید بدانید این روش موثر است یا نه این مطلب را بخوانید.

چرا خمیر دندان؟

جوش عارضه ای پوستی است که در اثر تجمع چربی خود را روی سطح پوست قسمت های مختلف بدن و به شکلهای گوناگون نشان میدهد. اکثر ما وقتی به درمان سریع و آسان از بین بردن جوش می اندیشیم ، اولین راه حلی که به ذهنمان میرسد استفاده از خمیر دندان است. خاصیت خنک بودن خمیر دندان و ایجاد حس تسکین روی التهابات این تصور را در ذهن بسیاری ایجاد میکند که از بین بردن جوش با خمیر دندان میتواند راه حلی آسان و مطمئن برای خلاصی از شر جوشها و التهابات ناشی از آن باشد. اما سوال این است که این تصور تا چه اندازه درست است و خمیر دندان تا چه حد میتواند در درمان جوشها موثر باشد. حقیقت این است که از بین بردن جوش با خمیر دندان نه تنها راهکاری مناسب نیست بلکه به مراتب آسیبهایی نیز به پوست صورت وارد میکند.

 

محققان چه نظری دارند؟

تریکلوسان یک ماده بحث برانگیز است. بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو (FDA) در تعدادی از مطالعات تریکلوسان با اختلالات هورمونی در ارتباط است. بنابراین امروزه بسیاری از خمیردندان ها دیگر از این ماده در فرمول خود استفاده نمی کنند. به گفته دکتر زیچنر، خمیردندان هنوز هم می تواند زمانی که نیاز به یک راه حل فوری برای از بین بردن جوش دارید به کمکتان بیاید زیرا فرمول اکثر آن ها حاوی مواد خشک کننده ای مانند جوش شیرین و الکل هستند.  خمیر دندان می تواند اثر خشک کنندگی روی برجستگی جوش داشته باشد و اندازه و قرمزی آن را کاهش دهد. مشکل این جاست که ترکیب این فرمول ها در خمیردندان ها غلیظ تر از فرمولی است که برای پوست مناسب است. بنابراین در صورتی که به داروهای سنتی جوش دسترسی دارید توصیه می کنم که از این محصولات به جای خمیردندان استفاده نمایید. اگر می خواهید برای از بین بردن جوش از خمیر دندان استفاده کنید مطمئن شوید از خمیردندانی استفاده می کنید که: حاوی سفیدکننده، دهان شویه یا رنگ اضافی نباشد چون این موارد سبب تحریک پوست شما و ایجاد قرمزی می شود که ظاهر جوش روی پوستتان را بدتر خواهد کرد.

 

چطور خمیردندان به جوش بزنیم؟

این روش ساده و طبیعی را برای تمیزکردن منافذ و رهایی از جوش‌های سرسیاه انجام دهید، از یک خمیردندان برای از بین بردن این جوش‌ها استفاده کنید، خمیر دندان حاوی سیلیس است و سیلیس عامل خشک‌کننده‌ای است که می‌توانید آن را در بسته‌های گوشت خشک و در میان چیزهایی دیگر پیدا کنید، در واقع خمیردندان جوش‌های شما را در یک شب خشک  و یا کوچک می‌کند. هنگامی که خمیردندان را روی پوست خود می‌مالید، از طبیعی بودن آن اطمینان پیدا کنید، برخی از خمیردندان‌های حاوی سدیم لوریل سولفات می‌توانند پوست را تحریک کنند. بنابراین یک لایه نازک خمیردندان را روی جوش‌های سرسیاه قرار دهید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد به آرامی صورت خود را با آب گرم بشورید این کار را در مدت دو هفته انجام دهید تا از شر جوش‌های سرسیاه خود خلاص شوید.

 

شما حواستان باشد

اگر پوستی حساس دارید توصیه می‌کنیم سراغ خمیر دندان نروید، چرا که ممکن است پوست با خمیر دندان بیش از اندازه خشک شود و حتی بسوزد؛ بهتر است شما در این مواقع سراغ محلول بنزوئیل پروکساید 3درصد بروید. کمی از این محلول را با یک گوش‌ پاک‌ کن روی جوش بگذارید.این ماده باکتری‌های عامل آکنه را می‌کشد، همچنین کاری می‌کند که منافذ مسدود شده پوستی باز شوند و در نتیجه هم پوست کمتر دچار آکنه می‌شود و هم راحت‌تر نفس می کشد.

 

این بهترین راه است؟

یادتان باشد که این راه‌ها نمی‌توانند به عنوان درمان قطعی مطرح باشند بلکه فقط می‌توانند به طور خیلی موقت جوش‌ها و آکنه‌‌ها را خوب کنند ولی اگر علت اصلی برطرف نشود، جوش‌ها دوباره برمی‌گردند و روز از نو و روزی از نو؛ اگر هم بخواهید این روش‌ها را مرتب تکرار کنید، احتمالا پوستتان بیش از اندازه حساس و خشک خواهد شد و  نتیجه مطلوب مورد نظرتان به دست نخواهد آمد چرا که پوستی که تکه تکه خشک شده‌باشد بیشتر از آنکه زیبا باشد، حالت لکه لکه پیدا می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ