هرگز قبل از خواب این خوراکی ها را نخورید!

bagheri.mry
برای داشتن خوابی راحت، علاوه بر آرامش روحی، باید آرامش جسمی نیز داشته باشید. و لازمه ی این کار، مصرف غذاهای سبک قبل از خواب است.

برای داشتن خوابی راحت، علاوه بر آرامش روحی، باید آرامش جسمی نیز داشته باشید. و لازمه ی این کار، مصرف غذاهای سبک قبل از خواب است. اگر دچار مشکلات خواب هستید، یا بی خوابی های آخر شب اذیتتان می کند، نگاهی به لیست زیر بیاندازید و غذاهایی که نباید قبل از خواب بخورید را خوب به خاطر بسپارید. ما به شما وعده یک خواب آرام و رویایی می دهیم. با ما همراه شوید.

1. مرغ

مرغ سرشار از پروتئین است. این ماده غذایی عالی است اما قبل از رفتن به رختخواب نباید بخورید. این ماده غذایی سرعت هضم را در بدن نصف می کند. بنابراین وقتی مرغ را قبل از خوابیدن می خورید بدن شما باید چندین برابر برای هضم این ماده غذایی کار کند. در نتیجه قطعا خواب راحتی را تجربه نخواهید کرد.

۲. شکلات

شکلات حاوی کافئین است بنابراین مصرف آن قبل از خوابیدن کار درستی نیست. کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات تلخ هر دو موجب تحریک سیستم عصبی می شوند. با خوردن شکلات تلخ قبل از خوابیدن ضربان قلب بالا رفته و خوابیدن را سخت می کند. درست مانند قهوه، شکلات سیاه نیز حاوی کافئین است و خواب عمیق شبانه را می شکند.

شکلات تلخ برای مغز و حافظه خیلی مفید است، اما به همان اندازه برای دور کمرتان خوب نیست: خصوصا اگر هنگام شب خورده شود، وقتیکه تمام کالری ها به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. یک تکه کوچک شکلات می تواند یک دسر عالی باشد،  اما مشکل اینجاست که اکثر افراد تنها به خوردن یک تکه کوچک اکتفا نمی کنند.

۳. غذاهای تند

اگر عاشق غذاهای تند و پر ادویه هستید بهتر است هر چه زودتر این غذاها را مصرف کنید. خوردن غذاهای تند در وعده ی شام باعث سوزش سر دل خواهد شد و خواب شما را مختل می کند. غذاهای ادویه دار و ترشی جات حاوی سوزش سر دل در افرادی که سیستم گوارشی شان حساس است را افزایش می دهد. این غذاها همچنین خواص ترموژنیک دارد که درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش می دهد.

4. فست فود

فست فود ها خوشمزه هستند اما بسیار مضرند. خوردن این غذاها هیچ وقت توصیه نمی شود اما اگر هر از گاهی هوس کردید بهتر است خوردن آن را به وعده شام موکول نکنید. مگر اینکه بخواهید شب تا صبح را با سوزش و درد معده سپری کنید.

مثل دیگر غذاهای چرب و پرکالری باید از خوردن چیزبرگر هنگام شب خودداری کنید، زیرا این غذا تولید طبیعی اسید در معده را  مختل کرده و مثل دیگر غذاهایی که در بالا ذکر شد هنگام شب سبب سوزش معده می شود

5. قهوه

کافئین می تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر است ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه های انرژی زا نباید ۸ ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.

6. غذاهای چرب

 انواع این غذاها باعث بروز نفخ و سوء هاضمه شده و استراحت شبانه را دچار تداخل می کند. ضمن این که احساس کسالت و خواب آلودگی در صبح روز بعد نیز با مصرف غذاهای چرب بیشتر می شود.

7. میوه خشک شده

 مصرف بیش از حد غذاهای با فیبر بالا مانند میوه خشک باعث ناراحتی های گوارشی در طول شب می شود ضمن این که گرفتگی عضلات را نیز افزایش می دهد.

8. بستنی

 بستنی پر از چربی است و بدن قبل از خواب فرصتی برای سوزاندن آن ندارد و تمام این چربی و انرژی وارد خون شما می شود و به مغزتان پیام های متفاوتی ارسال می شود. از آن گذشته قند در بدن ذخیره می شود و به چربی تبدیل می شود. همچنین کشف شده است که خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند قبل از خواب شاید آرامش بخش باشند، ولی در نهایت شما را عصبی می کنند.

9. کرفس

 کرفس ادرارآور طبیعی است. این یعنی با خوردن کرفس بیش از معمول به سرویس بهداشتی رفت و آمد خواهید داشت. ادرارآور ها میزان ادرار را زیاد می کنند، زیرا موجب رانش آب در دستگاه گوارش می شوند. بنابراین خوردن کرفس زیاد قبل از خواب، بدن را برای ادرار کردن بیدار نگه می دارد.

10.  پاستا

پاستا یکی از چرب ترین غذاهایی است که لازم است قبل از خوابیدن از خوردنش اجتناب کنید. زمانی که گرسنه هستید شاید پاستا یک غذای راحت به نظر برسد، خصوصا از وقتی که تعداد زیادی دستور غذا با پاستا وجود دارد که در کمتر از سی ثانیه آماده می شوند. اما یادتان باشد که پاستا سرشار از کربوهیدرات است که وقتی به رختخواب می روید تبدیل به چربی می شود. خصوصا از پخت سنتی آن که سرشار از چربی است باید  پرهیز کنید. علاوه بر افزودنی های پاستا مانند روغن ها، پنیرها و خامه پرچرب یا سس گوجه نیز نتیجه را بدتر می کنند. همچنین پاستا شاخص گلیسمیک بالایی دارد که سطح قند خون را بالا می برد و خواب را به تأخیر می اندازد و شما را شب ها بیدار نگه می دارد.

11.  غلات

غلات حاوی سطح بالایی از قند هستند و پر از کربوهیدرات هستند. در نتیجه با خوردن غلات و حبوبات قبل از خواب، سطح قند خون خود را تغییر می دهید و این راه ایده آلی برای آرامش داشتن هنگام خواب نیست.

12. گوشت قرمز

سرشار از پروتئین ها و چربی هایی است که بدن شما را به شدت به کار می اندازند. برای آن که خواب عمیق تری داشته باشید، بهتر است که همه دستگاه های بدن شما آرامش داشته باشند و باید بدانید که گوشت بیشتر از غذاهای دیگر طول می کشد تا هضم شود. لازم نیست به کل از گوشت قرمز اجتناب کنید، زیرا گوشت قرمز سطح بالایی از آهن و تریپتوفان دارد که به خوابیدن کمک می کنند. فقط نباید درست قبل از خواب گوشت قرمز بخورید، زیرا بدنتان تمام شب فعال می ماند و خوابیدن را برایتان سخت می کند.

13. آب میوها

آب میوه ها هم یکی از خوردنی هایی هستند که مقدار قابل توجهی اسید دارند و در میان آنها بدترین انتخاب برای شب آب پرتقال و سیب سبز است. اما خوردن سیب قرمز قبل از خواب مشکلی ندارد.

14. پنیر

علی رقم اینکه پنیر یک ماده غذایی چاق کننده است اگر قبل از ساعات خواب مصرف شود در خواب اختلا ایجاد می کند. باید بدانید که بدترین نوع پنیری که می توانید قبل از خواب مصرف کنید پنیر پیتزاست.

15. تنقلات

خوردن تنقلات حتی در طول روز برای بدن مشکل ساز است چه برسد در شب که بدن توانایی هضم غذاهای سنگین و فرآوری شده را به سختی می تواند داشته باشد.باید بدانیم که این مواد حاوی میزان بالای قند تصفیه شده و چربی اشباع شده است.

16. نوشابه

شما با نوشیدن نوشابه مقدار زیادی اسید وارد معده خود می کنید که علاوه بر آسیب رساندن به بخش های داخلی بدن موجب اختلال در خواب و هضم غذا می شود.

17. پیتزا

چه کسی یک پیتزای بزرگ و خوشمزه را دوست ندارد؟ بااین حال پیتزا اصلا غذای سبکی نیست و سیستم گوارشی شما در طول روز سخت کار کرده است: تصور کنید که برای اندام های گوارشی چقدر سخت است زمان استراحت هم کار کنند. پیتزا خیلی چرب است و حوای موادی است که میزان اسید در آنها بالاست و بنابراین خطر سوزش و درد در ناحیه شکم را به همراه دارد.

این مطالب را بخوانید:

قبل از خواب شبانه کدام غذاها را باید خورد؟

خوردن این 10 خوراکی قبل از خواب بسیار خطرناک است!

چه نوع مواد غذایی را قبل از خواب نخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ