چرا پشت سرم درد می کند؟

faateme1366
سردرد خصوصا زمانی که علت آن را ندانید یکی از کلافه کننده ترین دردهاست که با مسکن فقط می توانید برای مدت کوتاهی آن را ساکت کنید. درد پشت سر از آن دردهای نگران کننده است که هزار فکر را به ذهنتان می آورد. ما برای اینکه خیالتان را راحت کنیم مهمترین علت های درد پشت سر را برایتان آورده ایم.

 درد کلافه کننده همیشگی

سردردها می توانند آزاردهنده باشند یا به علت شدت آن ها منجر به بروز مشکلات شدیدتر شوند. این دردها ممکن است در هر جایی از سر رخ دهد. سردردهایی که منجر به بروز درد در پشت سر می شود، می تواند علل مختلفی داشته باشد. بسیاری از این علت ها از طریق علائم شناسایی می شوند. این علائم عبارتند از نوع درد تجربه شده و دیگر قسمت هایی که ممکن است درد بروز کند. درد در ناحیه پشت سر و گردن می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد، اما نتیجه حاصل از آنها مشابه است. به این ترتیب تحریک اعصاب درد در ناحیه سر و گردن می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی از طریق سیگنال‌های انتقال یافته از طریق این اعصاب به مغز شود. میزان درد و ناراحتی بیمار در این شرایط می‌تواند به علت ایجاد مشکل بستگی داشته باشد. به این ترتیب فرد ممکن است درد مداوم داشته یا درد وی به صورت موقتی بوده و در هر ناحیه‌ای از سر احساس شود. این احساس ممکن است به صورت تیر کشیدن و قلب زدن بوده یا به صورت گرفتگی در ناحیه سر احساس گردد. درد بیمار در این شرایط ممکن است به صورتی باشد که در عملکرد عادی فرد اختلال ایجاد نکند، یا اینکه باعث ناتوانی فرد شود.

 

آرتروز

درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است.سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می شود. در این حالت حرکت دادن سر معمولا باعث شدیدتر شدن درد می شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.

درمان

بهترین درمان برای درد پشت سر ناشی از آرتروز مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از گرما برای کاهش التهاب است.

 

وضعیت بد بدن

وضعیت بد بدن هم می تواند منجر به بروز درد پشت سر و گردن شود. وضعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه ها و گردن می شود. این تنش می تواند منجر به سردرد شود. در این شرایط ممکن است درد مبهم و تپش دار در پایه جمجه خود حس کنید.

درمان

درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می شوند. در طولانی مدت با بهبود وضعیت بدن خود می توانید این سردردها را به طور کامل درمان کرده از بروز آنها پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت بدن یک صندلی مناسب برای محل کار خود انتخاب کنید و در هنگام نشستن روی صندلی هر دو پایتان روی زمین قرار بگیرد.

 

بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می شود. این مسئله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی cervicogenic headache می شود.درد معمولا در پشت سر شروع و حس می شود. به علاوه در پشت چشم ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه ها یا قسمت های بالای بازوها.

درمان

در این شرایط درد پشت سر با درمان علت زمینه برطرف می شود. درمان بیرون زدگی دیسک عبارت است از فیزیوتراپی، حرکت های کشش ملایم، کایروپراکتیک دستی* Chiropractics، تزریق اپیدورال برای التهاب و در صورت لزوم جراحی. نتایج خوب از طریق انجام حرکات ورزشی حفظ می شود.

 

نورالژی اکسی پیتال

نورالژی اکسی پیتال زمانی رخ می دهد که عصب هایی که از نخاع به جمجمه می رسند، آسیب ببینند. این مشکل اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود.نورالژی اکسی پیتال منجر به درد شدید و ضربان دار می شود که در پایه سر و در بخش گردن شروع می شود و به سمت جمجمه کشیده می شود.

 

دور این موارد را خط بکشید

هنگامی که فرد از درد در ناحیه پشت سر و گردن رنج می‌برد، لازم است از انجام فعالیت‌های زیر به منظور بهبود شرایط خودداری کند:

تا زمانی که درد و ناراحتی در ناحیه پشت سر و گردن وجود دارد، لازم است از وارد شدن آسیب جدید به ناحیه مورد نظر خودداری گردد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نور شدید زیرا این شرایط می‌تواند سر درد بیمار را افزایش دهد.

مصرف مقدار زیاد کافئین می‌تواند شدت سر درد را افزایش دهد. به هر حال توجه داشته باشید توقف مصرف کافئین بطور کامل نیز می‌تواند علائم مشابه برای فرد به همراه داشته باشد.

جویدن آدامس یا مصرف شکلات نرم می‌تواند باعث سفت شدن عضلات فک و گردن شود.

مصرف نمک و منو سدیم گلوتامات (MSG) به عنوان عوامل محرک سر درد شناخته شده‌اند. به همین خاطر بهتر است تا حد ممکن از مصرف این چاشنی‌ها خودداری گردد.

سیگار کشیدن و مصرف الکل هر دو می‌توانند باعث ایجاد سر درد و سایر آسیب‌های احتمالی برای بدن شود. به همین خاطر لازم است در صورت امکان این عادت‌ها ترک شده یا مقدار آنها به حداقل کاهش پیدا کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ