اگر این علائم را دارید چربی خون شما بالاست

افزایش چربی های خون یکی از مشکلات شایع ناشی از زندگی شهرنشینی است.برای آشنایی با این بیماری ادامه مطلب را بخوانید

چربی خون

افزایش چربی های خون یکی از مشکلات شایع ناشی از زندگی شهرنشینی است که نه تنها سالمندان بلکه کودکان ونوجوانان هم این بیماری را تجربه می کنند. متاسفانه باید اذعان داشت گاهی این بیماری هیچ علامت خاصی در فرد ندارد ولی می تواند عوارض بلند مدت قلبی و عروقی را برای وی به همراه داشته باشد لذا پیشگیری و کنترل این بیماری در مراحل اولیه می تواند از عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کند.

نکته قابل توجه این است که پیشگیری و درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده و آسان تر از درمان بیماری در مراحل پیشرفته تر است .

 چربی خون چیست؟

چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می یابد.چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب رفتگی پا می شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می شود و فرد را بیدار می کند.

علایم افزایش چربی خون
عمده علایم افزایش چربی خون ناشی از دو عامل است؛ یکی سنگین و غلیظ شدن خون که باعث کندی حرکت آن در عروق می شود ولذا باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافتها خواهد شد و دیگری، افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا. این علایم به طور خلاصه عبارتند از:
 
1- احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن.
2- خواب آلودگی.
3- سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می شود.
4- دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا(و گاهی هم در سایر نواحی بدن).
5- سردردهایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می کند.
6- خشکی و یا تلخی دهان.
7- سرگیجه و گاهی وزوزگوش.
8- سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذاهای چرب؛ و تسکین این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه.
9- افزایش تعریق بدن.
10- ورم و پف کردن صورت.
 
نکته: ذکر علایم فوق به این معنا نیست که تمام کسانی که دچار افزایش چربی خون می شوند همه علایم فوق را بروز می دهند؛ بلکه اغلب، تنها بعضی از علایم را دارند.در هر صورت بهتر است برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه نمایید.

6 خوراکی مضر چربی خون!

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهدی نیکخوی

مهدی نیکخوی

1398-10-30 - 18:44 پاسخ

سلام‌ قفسه سینه سمت چپ من حدود سه ماه است درد میکند سه بار رفتم نوار قلب گرفتم گفتن هیچ مشکلی نداری ولی به شدت درد میکنه برام قرص پارمافین داده پاهام شبها موقع خواب انگار داخل اب داغ لطفا راهنمایی کنید ممنون