لباس‌های زمستانی را چطور بشوییم؟

schegini
معضل بزرگ لباس‌های پشمی و زمستانی این است که تا قبل از شسته شدن خوب به تن می‌نشینند و پس از اولین باری که آن‌ها را می‌شویید دیگر مثل سابق نیستند. بسیاری از آن‌ها کوچک بدقواره می‌شوند برخی هم آنقدر کش می‌آیند که باید خانوادگی آن‌ها را بپوشید. روش شستن لباس بافتنی با شستن لباس‌های دیگر تا حدی متفاوت است و نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد، چون الیاف پشم طبیعی هستند و جنس متفاوتی نسبت به الیاف دیگر دارند که آسیب‌پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند. در این مقاله با روش شستن لباس بافتنی و پشمی و لکه‌گیری آن و اندازه کردن ژاکت بافتنی که کوچک شده آشنا می‌شوید.

خشک کردن و اتو کردن 
هرگز از خشک‌کن با دور تند برای خشک کردن و آبگیری لباس پشمی استفاده نکنید، مخصوصا اگر لباس شما از جنس پشم موهر یا آنگورا باشد. به‌جای این کار لباس را با حوله رول کنید. یک حوله تمیز را روی سطحی صاف پهن کنید، لباسی را که از ماشین خارج کرده‌اید (یا با دست شسته و آبکشی کرده‌اید) روی حوله کاملا صاف پهن کنید. حوله را از یک طرف با لباس روی آن رول کنید و با دست روی رول را فشار دهید تا آب اضافی از الیاف لباس جدا شود.
 برای لباس‌های پشمی که چندان ظریف نیستند، می‌توانید از دور خیلی کند چرخش ماشین لباسشویی برای آبگیری لباس استفاده کنید، اما قبل از این کار حتما برچسب مراقبت لباس را چک کنید. وقتی آب اضافی لباس را گرفتید آن را پشت و رو و روی یک سطح صاف پهن کنید تا با جریان هوا خشک شود. لباس را در فرم اصلی آن شکل دهید تا تغییر شکل ندهد. هرگز لباس پشمی را داخل خشک‌کن قرار ندهید، از گرمای بخاری یا شوفاژ هم برای خشک کردن آن استفاده نکنید.
بیشتر لباس‌های پشمی نیاز به اتو کردن ندارند، اما برخی از لباس‌های ظریف پشمی ممکن است با اتو کردن و صاف شدن فرم بهتری بگیرند. در هر صورت برای اتو کردن لباس پشمی حتما باید از ترکیب بخار و گرما استفاده کنید، اما اگر اتوبخار ندارید می‌توانید یک پارچه نم‌دار روی لباس پشمی بگذارید و به آرامی اتو کنید. اتو را بگذارید و بردارید و هرگز آن را روی لباس نکشید چون تغییر شکل خواهد داد. هرگز لباس پشمی را به‌صورت خیس اتو نکنید، صبر کنید تا خشک شود یا این‌که در آستانه خشک شدن قرار بگیرد، سپس این کار را انجام دهید.

شستن لباس‌های پشمی و اکرلیک با دست یا ماشین؟
پشم یک فیبر حساس و ظریف است که همیشه باید بااحتیاط با آن رفتار شود، برخی از لباس‌های پشمی را می‌توان با ماشین شست که بستگی به توضیحات درج شده در تگ مراقبتی آن‌ها دارد. در هر صورت هنگام شست‌وشوی لباس پشمی با ماشین لباسشویی باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
دقت کنید که در برچسب مراقبتی لباس عبارت «قابل شست‌وشو در ماشین» درج شده باشد.
دستورات قید شده در برچسب مراقبتی لباس را به‌دقت دنبال کنید.
از برنامه شست‌وشوی مناسب برای این کار بهره بگیرید، هرچه فرآیند شست‌وشو ملایم‌تر باشد بهتر است. اگر شک دارید دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را بخوانید و روش شست‌وشوی مناسب را انتخاب کنید.
اگر لباس شما قابل شست‌وشو با ماشین نیست یا در این مورد تردید دارید، بهتر است شست‌وشو را با دست انجام دهید.
پشم خیس را هرگز نباید با دست چلانده یا کشیده شود، چون فرم اصلی خود را از دست خواهد داد.

مراقبت از بافتنی‌ها
الیاف اکرلیک هم مثل پشم مستعد کشیده شدن و تغییر شکل هستند، پس برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از هر کاری برچسب مراقبتی آن‌ها را به‌دقت مطالعه و براساس آن عمل کنید.
 اگر این کار را انجام ندهید ممکن است لباس بافتنی اکرلیک زیبای شما که تن‌خوری عالی دارد با یک شست‌وشوی اشتباه به یک لباس گشاد و بدریخت تبدیل شود. 
دقت کنید که اجزای مختلف لباس هم در مراقبت از آن نقش دارند مثلا اگر کت اکرلیکی دارید که یقه آن از جنس چرم است و عبارت «فقط خشکشویی» روی آن درج شده است باید خشکشویی شود با این‌که بقیه لباس به جز یقه قابل شست‌وشو با ماشین یا دست است.

شستن با دست
شستن لباس پشمی با دست یک روش بی‌خطر است به‌شرطی که درست و اصولی انجام شود، درغیر این‌صورت ممکن است به لباس پشمی و اکرلیک شما صدمه برسد و شکل آن تغییر کند. شستن این لباس‌ها با دست هم به اندازه شستن آن‌ها با ماشن موثر است و باعث تمیزی می‌شود، اما در فرآیند شستن دستی شما کنترل بیشتری روی دمای آب و فشار وارد بر لباس دارید. برای شستن لباس پشمی و اکرلیک مراحل زیر را دنبال کنید:
یک تشت را با آب‌ولرم (و نه داغ) پر کنید و کمی پودرشوینده ملایم که فاقد آنزیم باشد به آن اضافه کنید. مایع لباسشویی مخصوص پشم و ابریشم بهترین گزینه برای این کار است. ابتدا توضیحات روی بسته‌بندی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید این ماده حلال‌های مضری ندارد، حتی می‌توانید از شامپو بچه هم برای این کار استفاده کنید. لباس پشمی یا اکرلیک را بااحتیاط داخل محلول قرار دهید و مراقب باشید که کشیده یا پیچانده نشود. اجازه دهید لباس 10دقیقه به این حالت باقی بماند. با یک توپ کوچک روی لباس را فشار دهید تا آب کف‌دار از بافت آن خارج شود. با فشار دست هم می‌توانید این کار را انجام دهید، اما هرگز آن را نچلانید و نپیچانید. آب کف‌دار را خالی کنید و آب تمیز با دمای مشابه در تشت بریزید. همان کاری را که در گام قبلی انجام دادید تکرار کنید تا آب تمیز جایگزین آب کف‌دار در بافت لباس شود. مجددا آب تشت را عوض کنید.
مرحله قبلی را آنقدر تکرار کنید تا هیچ کفی از لباس خارج نشود.

چرا بافتنی برای مغز بسیار مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ