5راه برای این‌که هیچ‌وقت معده‌تان نسوزد

schegini
برای رفع این بیماری نیاز به تغییراتی در شیوه زندگی‌خود دارید. این تغییرات می‌توانند شامل نحوه غذا خوردن یا حتی لباس پوشیدن باشند. اگر در تغییر عادت‌های نادرست پافشاری کنید، خواهید دید که علائم رفلاکس کاهش چشمگیری نشان می‌دهند و در بعضی موارد حتی از بین می‌روند.

 یک برش کوچک کیک
وعده‌های غذایی حجیم اغلب باعث سوزش سردل می‌شوند و هر غذایی اگر درست تهیه نشود، می‌تواند رفلاکس ایجاد کند. معده بسیار پر می‌تواند دریچه بین معده و مری(معروف به اسفنکتر تحتانی) را منبسط کرده و باعث هل دادن اسیدمعده به بالا و درون مری ‌شود. بهتر است به‌جای وعده‌های استاندارد صبحانه، ناهار و شام از وعده‌های کوچک اما پرتعداد در طول روز استفاده کنید. مانند یک برش کوچک کیک. (یادتان باشد آخرین وعده را خیلی دیر میل نکنید، چون اگر نزدیک خواب غذا بخورید علائم سوزش سردل تشدید می‌شود.)

 سیگار را ترک کنید
همه ما با آسیب‌هایی که مصرف سیگار به قلب و ریه وارد می‌کند، آشنا هستیم اما در مورد دستگاه گوارش چطور؟ واقعیت این است که سیگار به دستگاه گوارش هم آسیب می‌زند. نیکوتین می‌تواند با انبساط اسفنکتر تحتانی باعث شود اسید به‌سمت مری بالا بیاید و رفلاکس را تشدید کند. سیگار کشیدن همچنین باعث می‌شود نمک‌های صفراوی مهاجرت از روده کوچک به معده را کاهش دهند و میزان تولید بزاق نیز کاهش یابد.

 لباس‌های‌ تنگ نپوشید!
همانند اضافه‌وزن، پوشیدن لباس تنگ نیز می‌تواند باعث فشار آمدن به معده شده و اسیدمعده را به‌سمت مری هل دهد. بدون شک این قبیل لباس‌ها شکیل‌تر هستند اما واقعا به درد معده می‌ارزد؟ اگر رفلاکس دارید نباید کمربند ببندید و لباس‌های کشباف بپوشید، همچنین نباید لباس‌های زیر بسیار تنگ استفاده کنید.

 غذا‌های ممنوع
فهرست غذاهایی که باید از آن‌ها دوری کنید به شرح زیر است: غذاهای تند، گوشت قرمز چرب، سیب‌زمینی و دیگر غذاهای سرخ‌کرده، میوه‌های خانواده مرکبات، پیاز خام، گوجه‌فرنگی، کره، روغن، نعناع، شکلات، کافئین و…  این به این معنا نیست که خود را محدود به رژیم موز و غذاهای بخارپز کنید.

 چندتا بالش مناسب است؟
می‌پرسید خواب چه ربطی به سوزش معده دارد؟ جواب این است: بیشتر از آنچه فکرش را بکنید. علاوه‌بر این‌که نباید دیروقت شام بخورید، هنگام خواب هم باید حدود چند سانتی‌متر سرتان بالاتر از سطح زمین باشد. این حالت لزوما به‌معنای کاهش رفلاکس معده نیست اما تحقیقات نشان می‌دهن   د این حالت کمک می‌کند اسیدمعده خیلی سریع‌تر فروکش کند.

خطر سوزش معده بیش از یک بار در هفته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ